Проблеми ресторанного бізнесу в Україні у 2025 році та рішення для них

22 січня 2025

6 хв.

Проблеми ресторанного бізнесу в Україні у 2025 році та рішення для них

Про що:

«Роби те, що подобається, і не працюватимеш жодного дня» — казав Конфуцій. А власники ресторанного бізнесу в Україні могли б перефразувати це як: «роби, що подобається, працюй 24/7, щоденно стикайся з викликами та ризиками, і все ж продовжуй робити своє». 

Українські кав’ярні та кафе щоденно працюють в умовах повітряних тривог та відключень електроенергії, і все ж — продовжують розвиватися. Статистика, проблематика та тенденції — у матеріалі.

Зміст

Ресторанний бізнес в Україні: раніше і сьогодні

Проблеми, виклики та кризи у 2025 році

Тенденції ресторанного бізнесу в Україні: що чекатиме в майбутньому

Ресторанний бізнес в Україні: раніше і сьогодні

Почнемо з очевидного — головним викликом для ресторанного бізнесу в Україні є війна. В перші місяці повномасштабного вторгнення 35% закладів громадського харчування закрилися, а 60% працівників — переїхали чи просто звільнилися.

При цьому сотні кафе продовжували працювати та перейшли в «благодійний режим» — наприклад, відомий ресторатор Алекс Купер відкрив «Паляницю», мережу закладів безкоштовного харчування для літніх людей у Києві, і разом з командою передав тонни їжі для ЗСУ, ТРО та шпиталів. Так працювали заклади в Харкові, Миколаєві, Одесі та інших містах країни. Українська ресторанна асоціація і зараз безкоштовно годує лікарні, дитячі будинки та будинки літніх людей.

Проблеми ресторанного бізнесу в Україні у 2025 році та рішення для них

Згодом ситуація покращилася — бізнеси адаптувалися, частина закритих закладів відновила роботу, з’явилися нові ресторани та кафе, але й викликів залишилося багато. Згідно з дослідженням фудтех компанії Poster:

  • виторг українських ресторанів та кафе у 2024 році в середньому зріс на 10% у порівнянні з 2023 роком, а середній чек — на 17%. Причина в тому, що збільшилися ціни на продукти;
  • українці рідше відвідують заклади громадського харчування — на 3% менше, ніж минулого року. У Дніпрі відвідуваність впала найбільше серед великих міст, на 5%;
  • власники 47% опитаних закладів стверджують, що рентабельність знизилася.

Проблеми, виклики та кризи у 2025 році

Цікаве також дослідження аналітичного центру «Ресторани України» — у Києві за рік закрилося 120 ресторанів і кафе. Це нові заклади, що не встигли «злетіти» через брак часу та грошей, ресторани з неправильною концепцією та ціновою політикою, та заклади, що не встигли провести ребрендинг і адаптуватися до викликів часу.

Які ж основні проблеми?

Економічна нестабільність. Через інфляцію зростають ціни на продукти, вартість оренди та електроенергії, а з тим — збільшується собівартість страв. Ресторатори змушені підіймати ціни попри ризик втратити клієнтів. У 2024 році також було підвищено військовий збір, а отже — у рестораторів зросли витрати на оплату праці.

Зменшилася купівельна спроможність. Причини ті самі — податки збільшилися, ціни зросли через інфляцію, люди стали більше економити на розвагах та харчуванні поза домом. Деякі клієнти почали замовляти дешевші страви — замість вечері в ресторані тепер вибирають фастфуд чи доставку.

Простої під час повітряних тривог. Деякі заклади, наприклад, розташовані в торгівельних центрах, закриваються щоразу, як в області оголошують повітряну тривогу. Через це робочий день кафе, як і кожного окремого працівника, неможливо запланувати заздалегідь. Ресторани втрачають відвідувачів та дохід.

Планові та аварійні відключення електроенергії, під які доводиться підлаштовувати роботу. Якщо заклад не встановив генератор, то кухня і кавомашина не працювали, а продукти псувалися.

Додаткові витрати на генератори та системи резервного живлення, а також на те, щоб облаштувати укриття. Деякі заклади також були змушені вкласти гроші в ремонт чи заміну вікон після обстрілу.

Витрати на залишки продукції та списання. Через повітряні тривоги та простої у роботи закладів не завжди вдається спрогнозувати попит. Тож ресторани й кафе часто мають залишки продуктів, які не вдається використати до того, як закінчиться термін придатності.

Відтік кадрів. Деякі працівники виїжджають за кордон у пошуках стабільних умов праці, деякі — мобілізуються до лав ЗСУ. Заклади витрачають час та кошти на те, щоб знайти та навчити нових кухарів, офіціантів та інший персонал.

Конкуренція з більшими бізнесами. Великі мережі ресторанів та кафе мають більше ресурсів, щоб адаптуватися до кризових вимог. Маленьким бізнесам доводиться постійно шукати нові підходи, аби залучити та утримати клієнтів.

Тенденції ресторанного бізнесу в Україні: що чекатиме в майбутньому

Минулого року світовими трендами у ресторанній галузі були: органічні продукти, здорове харчування та незвичний досвід для відвідувачів.

У 2025 році на українські ресторани чекають такі тенденції:

  • Автоматизація та диджиталізація. За допомогою штучного інтелекту можна генерувати контент для соцмереж, а інтернет речей допоможе управляти запасами. Інформація про поставки, виплати та клієнтів зберігається в хмарі — захищена та з можливістю надати доступ із будь-якої точки світу. Big Data допомагає створити портрет клієнта.

Ще один сучасний інструмент — геоаналітика від Київстар. Вона допоможе визначити, де відкрити новий магазин, де розмістити рекламу чи який маршрут краще запустити для доставки.

Геоаналітика та теплові карти

Big Data та аналітика

Геоаналітика та теплові карти

Аналіз територій у розрізі окремих локацій, міста, району. Допомагає визначити вдалі місця, щоб розташувати новий бізнес чи розширити наявний.

  • Розвиток форматів доставки та їжі на винос. Це зручно, швидко та іноді дешевше за вечерю в закладі. З’являється більше закладів у концепції ghost kitchen або cloud kitchen — кафе, що працюють тільки на доставку.
  • Монопродукти та локальна кухня. Якщо 10 років тому були популярні заклади, де подавали одночасно страви української, американської та японської кухонь, то сьогодні клієнти частіше вибирають ресторани з маленькими меню, де готують щось одне, але справді смачно.
  • Прозорість, чесність, відкрита кухня. Клієнти хочуть бачити, як готуються страви, та дізнаватися шлях продуктів від постачальника до столу. Відкрита кухня може розміщуватися за склом, або в залі ресторану, процес приготування страв іноді супроводжуються шоу, а шеф-кухарі виходять в зал, аби поспілкуватися з клієнтами.
Проблеми ресторанного бізнесу в Україні у 2025 році та рішення для них
  • Здорове харчування, органічні продукти, меню для веганів, вибір безлактозних та безглютенових страв для тих, хто має дієтичні обмеження.
  • Соціальна відповідальність та благодійність. Повномасштабна війна триває, і для багатьох українців залишається важливим те, яку роль кожен відіграє у цій війні. Підвішена кава для військових, знижки для ЗСУ та волонтерів, збори для війська та обіди для соціально незахищених верств населення — все це створює позитивний імідж закладу в очах свідомих громадян.

Читайте також: 

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті