Про що:
В одному з наших матеріалів ми розповідали, що таке хмарна база даних та як вона підвищує продуктивність бізнесу. Втім, сьогодні пропонуємо трохи заглибиться у цю тему та визначити, які саме бувають бази даних (БД) та як компаніям з ними працювати?
Зміст
Згадаємо, що таке база даних
Реляційні та нереляційні бази даних
Як об’єднати інформацію з різних джерел для опрацювання?
Згадаємо, що таке база даних
База даних — це інформаційна система, яка допомагає зберігати та обробляти великі обсяги інформації будь-якої компанії. Скажімо, дані про клієнтів, звіти щодо продажів, рекламні фото, відео та інші матеріали. БД є зручним інструментом для якісного аналізу даних організації та ефективного управління бізнесом.
Аналогією баз даних може бути бібліотека. Уявіть, що у вас є велика колекція книг і кожна з них на різну тематику. Щоб за потреби швидше знаходити необхідний екземпляр, ви можете організувати пошук за допомогою створення таблиць, у яких розташуєте свої книги за жанрами та назвами.
Так можна не тільки легко знаходити ту книгу, яка вам потрібна, а також додавати нові бестселери, коментувати їх та видаляти вже прочитані. Тобто працювати з вмістом бібліотеки та вчасно актуалізувати його. Окрім книг, тут можуть розміщуватися й архівні аудіо- та відеозаписи, журнали та газети, рукописи, картографічні матеріали тощо. Приблизно так само зберігається інформація і в базах даних.
Постає питання, коли саме місце збереження інформації стає базою даних? Саме в той момент, коли дані організовані та управляються відповідно до певної системи. Залежно від того, яка інформація за якою системою обробляється, розрізнюють реляційні та нереляційні БД. Чим вони відрізняються?
Реляційні та нереляційні бази даних
Бази даних можуть бути реляційними та нереляційними:
-
Реляційні бази даних.
Які особливості має реляційна база даних? Це інформація, що систематизована та упорядкована за допомогою таблиць. Вони представлені у вигляді рядків та стовпчиків, як в Microsoft Excel. Кожний стовпчик, має свої атрибути (наприклад, ім’я, вік, контакти клієнта, історія покупок), та рядки, які містять фактичні дані.
Якщо звертатися до прикладу з бібліотекою, то одна таблиця «Книги» містила б унікальну інформацію, як-от назва, рік випуску, мова, тоді як інша таблиця «Автори» містила б імена та прізвища письменників. Таких таблиць може бути безліч.
Реляційні бази даних є стандартним дизайном для щоденних потреб більшості підприємств. Завдяки структурі вони добре масштабуються. Щоб отримувати, зберігати, змінювати дані, реляційні бази даних використовують свою мову, яка називається SQL (Structured Query Language, тобто мова структурованих запитів).
-
Нереляційні бази даних.
На відміну від реляційних, ці типи БД працюють з іншими форматами великих обсягів неструктурованої інформації, яку можна згрупувати в загальні категорії: документ, ключ-значення, колонка та графік без чітких зв’язків між собою.
Наприклад, візьмемо категорію «Документ». У нереляційних базах даних він може бути у різних форматах. Скажімо, в одному документі збережені дані про ім’я, вік та контактну інформацію клієнта, а в іншому — про історію його покупок. Кожен документ має власну структуру та поля, і залежно від потреби можуть бути додані нові поля без необхідності зміни всіх інших документів.
Або звернемося до категорії «Ключ-значення». Тут дані зберігаються у вигляді пар, де кожен ключ унікальний і пов’язаний зі значенням. Уявімо, що у вас є певні дані про ваших клієнтів. У такому випадку нереляційна база даних може мати наступні записи:
Ключ: “Покупець:1” Значення: {“ім’я”: “Сергій”, “вік”: 26, “стать”: “чоловіча”}
Ключ: “Покупець:2” Значення: {“ім’я”: “Надія”, “вік”: 31, “стать”: “жіноча”}
Це дає можливість швидко отримати дані про покупців за їхніми ключами, без складних процесів з’єднання, як це відбувається у реляційних базах даних.
Використання категорії «Графік» матиме третій тип візуалізації. Уявіть, що ви маєте компанію, яка доставляє страви з ресторанів. У вас є контакти споживачів, що зберігаються у нереляційній базі даних. У цьому випадку клієнти можуть мати різні зв’язки та взаємозв’язки. Наприклад:
Вузол: Клієнт “А” Зв’язок: Замовляв їжу з ресторану “X”
Вузол: Клієнт “В” Зв’язок: Замовляв їжу з ресторану “Y”
Вузол: Клієнт “С” Зв’язок: Замовляв їжу з ресторану “X” і “Y”
Так можна відстежувати зв’язки між клієнтами й ресторанами, яким вони надають перевагу, та використовувати дані для аналізу споживання й розробки персоналізованих пропозицій.
Натомість категорія «Колонка» у нереляційних базах даних означає, що дані зберігаються у вигляді колонок зі значеннями як в таблиці, але без необхідності мати однакову структуру для кожного запису. Наприклад:
Колонка: Ім’я Значення: Марія, Олександр, ВалентинаКолонка: Вік Значення: 25, 30, 42
Колонка: Контактна інформація (місто) Значення: м. Київ, м. Львів, м. Вінниця
У цьому прикладі для кожного клієнта є колонки «Ім’я», «Вік» та «Контактна інформація» та відповідні значення. Важливо зазначити, що кожен покупець може мати різну кількість полів, тобто пізніше ви можете вказати у новій колонці контактний номер Марії, але не додавати ці дані іншим клієнтам.
Це дає більшу гнучкість в управлінні й дозволяє зберігати неструктуровану інформацію про клієнтів. При цьому важливо розуміти, що нереляційні бази даних не є заміною реляційних. Вони просто існують для інших завдань. Не дарма мова, яку використовують нереляційні бази даних, називається NoSQL (Not Only Structured Query Language), тобто мова неструктурованих запитів.
Щоб візуально було легше зрозуміти відмінність між SQL та NoSQL, подивіться на нашу інфографіку.
Як об’єднати інформацію з різних джерел для опрацювання?
Для того, щоб консолідувати й аналізувати реляційні та нереляційні дані компанії з різних джерел, автоматизувати звітність та побудувати прогнозну аналітику існує сучасний інструмент — Дата-платформа від Київстар.
Big Data та аналітика
Дата-платформа від Київстар
Рішення для консолідації та аналізу даних з різних джерел, автоматизації звітності, створення прогнозної аналітики та моделювання.
Дата-платформа взаємодіє з будь-якими джерелами інформації:
- Excel;
- CRM;
- YouTube;
- Google Ads;
- Facebook Ads;
- вебсайти;
- дані з інтернету тощо.
Завдяки дата-платформі та цілодобовому доступу до неї фахівці можуть бачити цілісну інформаційну картину того, що відбувається в компанії, та вчасно приймати обґрунтовані бізнес-рішення.
Крім того, дата-платформа допомагає автоматично візуалізувати звіти у зрозумілий формат через хмарну уніфіковану платформу від Microsoft для бізнес-аналітики Power BI. Що це таке та які можливості сервіс надає для бізнесу ми розповідали у нашій статті.
За безпеку даних та IT-інфраструктури можна не хвилюватися, адже дата-платформа побудована на базі хмари Microsoft Azure, яка має вбудовані служби захисту. Це підтверджено сертифікатами PCI -DSS, ISO 27001, GDPR та ін.
Щоб підключити дата-платформу для своєї компанії, перейдіть на сайт Київстар Бізнес, замовте консультацію та очікуйте на дзвінок нашого спеціаліста. Він розкаже про подальші кроки.
Додайте коментар