Про що:
У сьогоднішньому світі необхідно звертати увагу на емоційний зв’язок між споживачами та брендами. Наприклад, Мартін Ліндстром у книжці Buyology стверджував, що більшість рішень про покупку базуються на емоціях та неусвідомлених припущеннях. А гарвардський професор Джеральд Залтман каже, що 95% таких рішень підсвідомі. Отже, заслужити любов клієнта, проникнути до нього у підсвідомість — це необхідна умова для процвітання компанії. Концепція улюблених брендів (Lovemarks) здатна допомогти у досягненні цієї мети.
Зміст
Що таке Lovemark?
Чи є Lovemark і бренд синонімами?
Яких результатів можна очікувати від створення Lovemark
Як бренду перетворитися на Lovemark
Що таке Lovemark?
Lovemark — це термін, який придумав Кевін Робертс, генеральний директор британської рекламно-комунікаційної агенції Saatchi & Saatchi. За його словами, це бренд, який спромігся знайти своє місце не лише на ринку, але й у серцях споживачів.
На першому місці у цій концепції — сильний зв’язок між компанією та клієнтами, який виникає завдяки філософії та принципам бренда, що розділяють і споживачі. З такого міцного фундаменту постає найвища лояльність. Йдеться вже не стільки про функціональні переваги продукту, а про почуття: любові, довіри, відданості. Для бренда результатом такого ставлення клієнтів є більша ринкова частка і високі продажі без додаткових зусиль, спрямованих на їх стимулювання. Замість намагатися напряму вплинути на продажі, компанії зосереджуються на формуванні стійких стосунків зі споживачами й інвестують у це час і гроші.
У світі є чимало компаній, чий бренд можна назвати Lovemark. Серед найвідоміших — Apple, Nike, LEGO, Coca-Cola, Ikea, Airbnb. Скажімо, Nike поступово створила сприйняття себе як символу досягнень та самовдосконалення, мотивуючи людей докладати зусиль для позитивних змін.
Чи є Lovemark і бренд синонімами?
Виникнення Lovemark можна розглядати як певну еволюцію. Найнижчим її рівнем є продукт — це товар або послуга, що виконує свої функції, але не пробуджує у людях емоцій. Він просто існує, ним лише користуються.
Наступним етапом є торгова марка. Це вже щось більше за продукт, але тут досі немає ані визначених цінностей, ані місії. Мета торгової марки — продавати якомога більше.
Бренд є третім щаблем на цих еволюційних сходах. Він вже пробуджує емоції у людях, відрізняє себе з-поміж конкурентів, розповідає історію, може бути символом. Але Lovemark іде ще далі — будує стосунки, формує культуру, завойовує майже повну лояльність. Часто Lovemark стає справжньою легендою на ринку.
Отже, відповідь на запитання про синоніми — “ні”, адже ці два поняття доволі сильно відрізняються. Кевін Робертс у своїй книжці Lovemarks навіть систематизував це, склавши перелік основних відмінностей (див. табл. 1).
Таблиця 1. Відмінності між брендом та Lovemark
Ще у 2002 році в одному інтерв'ю Кевін Робертс сказав: «Nike почав як продукт, спортивне взуття... Потім це перетворилося на торгову марку, бо вони створили свуш (фірмова "галочка" компанії — ред.). Потім вона перетворилася на бренд, коли виникло "Just do it". А потім одна людина перетворила це на Lovemark. Майк Джордан одноосібно перевів Nike з категорії бренда до Lovemark. Бо люди любили бути, як Майк».
Яких результатів можна очікувати від створення Lovemark
Може постати запитання, чи не є ця теорія лише гіпотезою, не підкріпленою доказами? Проте насправді її можна підтвердити цифрами. Агенція Saatchi & Saatchi розуміла, що для серйозного сприйняття своєї гіпотези її необхідно перевірити, тому залучила компанію QiQ International. Дослідження QiQ показали: зростання любові та поваги споживачів може збільшити намір купити продукт у 7 разів.
Саме ці дві емоції — повага та любов — лежать в основі концепції Lovemark. Якщо згадати чотири стадії, які проходить товар або послуга (від продукту до Lovemark), то Lovemark — це висока повага та велика любов, бренд — висока повага, але невелика любов. Ще одна знахідка QiQ свідчить: бренд, який вже поважають споживачі, може суттєво збільшити обсяг продажу, якщо підвищить любов до себе, ставши Lovemark. Проте конкретна цифра цього зростання залежить від категорії: споживачі з більшою ймовірністю (у 1,6-2,3 рази) купуватимуть Lovemark, а не бренд.
Якщо підсумувати переваги Lovemark, то вийде такий перелік:
- Формується лояльність, яка переходить кордони раціональності. Люди не просто купують Lovemark частіше, ніж конкурентів. Вони можуть взагалі не купувати більше ні в кого, окрім вашої компанії. Як тут не згадати приклад фанатів компанії Apple, які не визнають жодних інших смартфонів.
- Клієнти рекомендують вас, навіть коли ви про це не просите. Вони можуть виступати вашими адвокатами у мережі чи в розмовах зі своїми знайомими. А ще часто настільки емоційно сприймають критику Lovemark, наче критикують їх самих.
- Ціна відходить на другий план або взагалі стає неважливою. Прихильники купуватимуть ваш продукт, якщо люблять його, навіть за умови значного зростання ціни.
- Ваша диференціація стає виразнішою, що може мати вирішальне значення на насичених ринках. Якщо ви — Lovemark, то вас не сплутають із конкурентами.
- Ви легше залучаєте нових клієнтів. Це відбувається завдяки позитивним відгукам наявних прихильників або через сильну репутацію вашого бренда.
- Такі компанії легше долають кризу, бо споживачі готові їх підтримувати у скрутному становищі.
Наявність Lovemark — це сильний внесок у довгостроковий успіх компанії, тому інвестиції у розвиток стосунків свого бренда зі споживачами гарантовано окупаються. Втім, варто розуміти й те, що звання Lovemark накладає на вас певні зобов’язання. Зрештою, клієнти матимуть високі очікування, і їм потрібно відповідати.
Як бренду перетворитися на Lovemark
У кожного Lovemark є унікальна ідентичність, проте є й спільні риси, які викликають потрібний ефект. Отже, у побудові власного Lovemark можна спиратися на такі елементи:
- Таємниця. Загадковість навколо бренда стимулює цікавість клієнтів і змушує їх прагнути дізнатися більше. Можливо, саме тому презентації Apple є довгоочікуваними подіями з сюрпризами.
- Чуттєвість. Lovemark звертається до емоцій споживачів, приваблюючи їх незвичним дизайном, красивим пакуванням, захопливою історією тощо.
- Близькість. Lovemark допомагає налагоджувати зв’язок із клієнтами, демонструвати турботу про них та вислуховувати їхні проблеми.
- Емпатія. Lovemark-бренди демонструють співчуття. Вони розуміють цінності, переконання та бажання споживачів і реагують на них у комунікації з клієнтами.
- Автентичність та прозорість. Вони дотримуються обіцянок, а це додатково посилює довіру.
- Інновації. Lovemark постійно шукає нові підходи, щоб здивувати та зацікавити клієнтів.
- Відповідальність. Найчастіше такі компанії прагнуть позитивно впливати на світ та підтримувати важливі соціальні ініціативи.
Залежно від категорії, до якої належить бренд, значення кожного з цих чинників може бути різним.
Для перетворення бренда на Lovemark компанія може робити такі кроки:
- Визначити, хто є вашою цільовою аудиторією. Сфокусуватися на вужчій групі й дізнатися про неї усе, що можливо. Якими є потреби, бажання, прагнення цих людей?
- Дослідити та посилити ідентичність свого бренда (місія, візія, призначення, цінності). Вона має відповідати потребам цільової аудиторії, тому їх потрібно досконально розуміти.
- Створювати винятковий клієнтський досвід. Він має виходити далеко за межі виконання функцій (проте функціональність все одно має бути бездоганною). Найкраще, якщо комунікація з вашим брендом стає моментами, які хочеться запам’ятати. І це стосується кожного тачпоінту: від реклами до пакування.
- Розбудовувати спільноту. Заохочуйте споживачів долучатися до цього процесу, саме це створюватиме емоційний зв’язок між ними та брендом. Проводьте події для клієнтів та активно ведіть соцмережі компанії — це найпростіші способи досягти бажаного.
- Постійно шукати нові способи зацікавити клієнтів. Таємниці привертають увагу та змушують людей думати про ваш бренд.
І, нарешті, не забувайте про найголовніше: любов до Lovemark — це не раціональне рішення, а емоційна реакція. Якщо те, що ви робите, торкається серця споживача, то ви на правильному шляху.
Додайте коментар