Про що:
Як фермеру знайти свого покупця? Як реалізувати продукцію без посередників або ж налагодити співпрацю з великими ритейлерами? У цій статті зібрали кілька способів, які допоможуть знайти стабільний канал збуту, збільшити дохід і розвивати господарство в потрібному напрямку.
Зміст
Прямі продажі: від фермера до покупця
Продаж товарів через інтернет
Співпраця з магазинами та ресторанами
Продаж продукції дистриб’юторам
Кооперативи: об’єднуватися вигідно
Прямі продажі: від фермера до покупця
Прямі продажі — найпростіший і найдоступніший спосіб реалізації: коли ви самі привозите продукцію й продаєте її безпосередньо людям. Це може бути торгівля на фермерському ринку, мобільна торгова точка біля траси, участь у ярмарках. Усе залежить від ціни, графіку, підходу до покупця.
Люди люблять купувати напряму. Їм важливо бачити, хто виростив помідори, зібрав полуницю чи зробив сир. Так формується довіра, а разом з нею і стабільний попит. Часто покупці повертаються щотижня, передають ваш контакт друзям, замовляють наперед.
Зокрема, у Києві ярмарки відбуваються щомісяця і їх відвідують до пів мільйона людей. Невдовзі в Києві запрацює онлайн-сервіс для фермерів. Подача заявки, вибір місця, графік ярмарків — усе в кілька кліків. На прилавках планують встановити QR-коди, за якими покупець отримає всю інформацію про вас і вашу продукцію.
Фермерське господарство «Валентина» з села Святопетрівське (Київщина) вирішило зробити ставку на прямий контакт із покупцем. Поруч із садом родина Семерогів відкрила власну фермерську крамничку, яка стала головним каналом збуту. Тут продають яблука власного вирощування, натуральні соки прямого віджиму та інші продукти від місцевих фермерів.
Є чітка стратегія: вирощувати якісний продукт, зберігати його у своєму холодильнику, переробляти в сертифікованому цеху й продавати на місці.
Сім’я особисто контролює увесь процес. Такий підхід створює довіру й лояльність покупців, а сама крамничка стала місцем, куди люди повертаються.
Продаж товарів через інтернет
Наступний варіант — інтернет, який може стати вашим найкращим помічником. Він відкриває безліч варіантів, як-от створити свій сайт або онлайн-магазин, активно вести сторінки в соцмережах — Facebook, Instagram, TikTok. До речі, соцмережі — це спосіб розповісти свою історію, показати процес роботи на фермі, поділитися відгуками клієнтів тощо.
Водночас щоб ефективно продавати, важливо знати, хто ваш клієнт. Для цього можна використовувати інструмент «Портрет клієнта», тобто аналіз цільової аудиторії, який допоможе виявити її потреби та вподобання.
За допомогою Big Data можна дослідити понад 100 характеристик: вік, стать, місце проживання, наявність дітей, інтереси, спосіб життя та інше. Такий аналіз допоможе краще розуміти, що саме цікавить покупців і налаштувати комунікацію.
Йдеться про маркетингові інструменти, як-от розсилки SMS або Viber-повідомлень клієнтам, аби залучити більше покупців. Останні можна створювати на платформі для самостійних розсилок ADWISOR.

Реклама та пошук клієнтів
Створюйте розсилки для наявних чи нових клієнтів
Самостійно налаштовуйте різні типи розсилок для наявних чи потенційних клієнтів. Повідомляйте про акції та пропозиції. Інформуйте про нові торгові точки та графік роботи.
СпробуватиНагадуємо, Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», не передає та не продає персональні дані абонентів, у тому числі й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.
Співпраця з магазинами та ресторанами
Якщо ваше господарство вже може пропонувати великі обсяги фермерської продукції, варто розглядати співпрацю з продуктовими магазинами. Це вже не точкові продажі, а більш серйозний і передбачуваний канал збуту. Постійні партії, чіткий графік постачань, більший дохід, але й вищі вимоги.
Можна починати з невеликих магазинів. Вони частіше готові працювати з новими постачальниками. Варто дізнатися, які саме товари потрібні магазину, у яких обсягах, як часто та на яких умовах.
Окрема історія — це співпраця з супермаркетами. Тут усе серйозніше, адже обсяги ще більші та необхідне спеціальне пакування. Утім, якщо ви готові до цього, то маєте шанс вийти на стабільні контракти, масового покупця і регулярний дохід.
Деякі фермери також працюють з ресторанами. Почніть зі встановлення контактів із шеф-кухарями місцевих ресторанів, які цінують свіжі та сезонні продукти. Вивчіть меню закладів і запропонуйте перелік продукції із цінами та варіантами застосування. Можна надіслати зразки, щоб показати якість і унікальність вашого товару.
Продаж продукції дистриб’юторам
Якщо хочеться охопити більші ринки та не займатися усім самостійно, варто звернути увагу на співпрацю з дистриб’юторами. Вони допомагають продавати вашу продукцію великим торговим мережам, ресторанам чи гуртовим продавцям, беручи на себе логістику, дистрибуцію та збут продукції.
Перш за все, важливо розібратися, які вимоги до якості, обсягів і регулярності постачань у конкретного дистриб’ютора. Відомі компанії мають дуже високі стандарти, тож з самого початку варто підготуватися і дотримуватись їх, щоб вибудувати довіру.
Обирайте надійних партнерів, а саме — вивчайте їхню репутацію, поспілкуйтеся з іншими фермерами, які вже працюють із дистриб’юторами. Звертайте увагу не лише на ціну, а й на умови оплати, обсяги, додаткові збори, а також можливі знижки чи бонуси.
Вам також буде цікаво:
Незвичні ідеї для бізнесу у селі у 2025 роціКооперативи: об’єднуватися вигідно
Об’єднання в кооперативи — це ще один з ефективних способів зменшити витрати, полегшити логістику і вийти на нові ринки. Це важливо для малих і середніх господарств, яким складно самостійно змагатися з великими гравцями.
У кооперативі можна купувати насіння, добрива, техніку гуртом — це завжди дешевше. Можна спільно орендувати склад, вантажівку, холодильну камеру, а ще об’єднувати продукцію для продажу великими партіями.
Завдяки кооперації фермери зменшують витрати, а прибутки зростають внаслідок експорту або співпраці з ритейлом. У таких об’єднаннях легше вкладатися в маркетинг, упаковку, просування.
Кооператив «Фермерська родина» на Львівщині об’єднав понад 30 фермерських господарств, які під час пандемії втратили можливість продавати свою продукцію через ринки та ярмарки. Щоб зберегти доступ до покупця, кооператив створив мобільну автокрамницю — спеціально облаштований мікроавтобус із холодильниками та полицями для сирів, овочів, соків, м’ясної продукції.
Машина виїжджає за заздалегідь узгодженим графіком до офісів, IT-компаній, виробництв, де в обідню перерву продукцію швидко розкуповують. Це дозволяє членам кооперативу стабільно продавати власну продукцію без посередників, отримуючи повну вартість продукції та зберігаючи прямий контакт із клієнтом.
Фермери продають на умовах комісійної угоди (продаж за відсоток), що дозволяє прозоро розподіляти прибуток, а кошти спрямовувати на розвиток спільної справи, зокрема на маркетинг або модернізацію обладнання.
Стаття на тему:
Квіткові поля: як краса перетворюється на підприємництво
Додайте коментар