Як технології впливали на український бізнес у 2024 році: результати дослідження Kyivstar Business Hub

Як технології впливали на український бізнес у 2024 році:

результати дослідження Kyivstar Business Hub

Про що:

Ми провели щорічне опитування серед представників українського бізнесу. Цього разу вирішили змінити формат і зробити акцент на технологіях. У фокусі — сучасні інструменти, які допомагали бізнесу працювати та розвиватися у 2024 році. Розпитали про штучний інтелект, хмарні рішення, великі дані та кібербезпеку, а також з’ясували, які технології зараз найбільш популярні. Дякуємо усім, хто долучився. Запрошуємо ознайомитися з результатами.

Використання технологій в бізнесі

Український бізнес поступово переходить до цифрових технологій і використовує штучний інтелект, хмарні рішення, великі дані та кібербезпеку. За даними нашого опитування, деякі компанії уже активно працюють з цими технологіями або прагнуть збільшити їхнє використання. 

Натомість кожна п’ята організація поки не працює з сучасними технологіями, проте планує це зробити найближчим часом. Близько 40% організацій використовують технології за потребою, а 7% підприємств відповіли, що взагалі не будуть це робити, бо це не на часі, немає коштів або потреби. В цілому, процес цифровізації в Україні набирає обертів, але є ще простір для розвитку та впровадження нових інструментів у бізнесі.

Рівень використання технологій в українських компаніях

Рівень використання технологій в українських компаніях

Потреби бізнесу, для яких використовуються технологічні рішення

Перші три місця за рівнем використання технологій серед українських компаній у 2024 році посідають такі бізнес-процеси: 

1. Маркетинг і продажі

2. Аналіз даних і звітність

3. Документообіг і бухгалтерія

Окрім того, є потреба в інструментах для ефективної комунікації та співпраці серед команд, особливо в умовах віддаленої роботи (18%). Дедалі більше компанії орієнтуються на захист своїх даних та інфраструктури від кіберзагроз (12%). 

Серед компаній технології активно використовуються для створення та вдосконалення продуктів (11%). Проте є певна частина напрямків, як-от навчання та розвиток співробітників, управління персоналом і кадровий облік, де технології використовуються менш динамічно.

Потреби бізнесу, для яких використовуються технологічні рішення*

— Маркетинг та продажі 26%

— Аналіз даних і звітність 23%

— Документообіг і бухгалтерія 19%

— Комунікація та співпраця 18%

— Безпека і захист даних 12%

— Створення продукту 11%

— Управління проєктами  11%

— Підтримка клієнтів 11%

— Навчання та розвиток співробітників 10%

— Кадровий облік та управління персоналом 6%

*респонденти могли вибирати кілька відповідей

Зміни у бізнес-процесах після використання технологічних рішень

Дослідження показало, що 30% компаній значно покращили роботу своїх співробітників, скоротивши час на рутинні завдання і підвищивши ефективність. Є ті, хто активно працює над поліпшенням взаємодії з клієнтами. Майже кожна п’ята компанія покращила свій сервіс, а 17% — прискорили комунікацію з покупцями, що в підсумку допомагає підтримувати лояльність на високому рівні.

Технології дійсно стали важливим інструментом для багатьох бізнесів: вони дають змогу підвищити ефективність, удосконалити обслуговування і навіть зміцнити кібербезпеку. Однак для широкого масштабування та радикальних змін їх використовує значно менша частина бізнесів.

Зміни у бізнес-процесах компаній після використання технологічних рішень*

Зміни у бізнес-процесах компаній після використання технологічних рішень*

30%

Оптимізували роботу співробітників

18%

Покращили сервіс для клієнтів

17%

Пришвидшили процеси у комунікації з клієнтами

11%

Посилили кібербезпеку

9%

Розширили портфель послуг/товарів

9%

Застосовуємо персоналізацію у роботі з клієнтами

5%

Запустили додаткові напрями діяльності

5%

Вийшли на міжнародні ринки

2%

Кардинально змінили сферу діяльності

4%

Жодне з цього

*респонденти могли вибирати кілька відповідей

Серед проблем, які вдалося вирішити завдяки технологіям, за словами опитаних — це «транскрибування інтерв’ю», «написання статей», «зручність в обробці даних», «аналіз цінових пропозицій», «моделювання ідей для роботи» та інші.

Штучний інтелект

У 2024 році ШІ став справжнім помічником для бізнесу. Найбільше він використовувався для створення контенту — статей, презентацій і візуальних елементів (21%). Також ШІ активно допомагає генерувати ідеї та оптимізувати процеси для нових продуктів (14%). Автоматизація та обробка даних, аналіз маркетингових кампаній і навіть таргетування реклами — усе це стало набагато ефективнішим завдяки штучному інтелекту. Та все ж, 14% українських компаній ще не готові впроваджувати штучний інтелект у свою роботу. Ймовірно через витрати на інтеграцію, технічні труднощі, юридичні та етичні аспекти тощо.

ШІ для бізнес-процесів у 2024 році*

ШІ для бізнес-процесів у 2024 році*

21%

Створення контенту (статей, презентацій, візуальних елементів тощо)

14%

Генерації ідей та оптимізація процесів для розробки нових продуктів

13%

Автоматизація обробки та аналізу даних

12%

Таргетування реклами та аналіз ефективності маркетингових кампаній

9%

Автоматизація для управління документацією і звітністю

8%

Своєчасна підтримка та консультації для клієнтів

6%

Прогнозування змін на ринку та поведінки споживачів

5%

Створення індивідуальних навчальних програм

14%

Не використовували

*респонденти могли вибирати кілька відповідей

Витрати на ШІ у 2024 році

Витрати на штучний інтелект у 2024 році розподілилися по-різному. Близько третини опитаних компаній збільшили витрати, що свідчить про їхнє бажання інвестувати в нові технології. Майже 40% залишили витрати на тому ж рівні, а 11% скоротили їх. Загалом, помітно, що технології стають важливою частиною бізнесу, але не всі компанії мають чітке уявлення про їхній вплив на фінанси.

Витрати на ШІ у 2024 році

Витрати на ШІ у 2024 році

Вплив ШІ на прибуток у 2024 році

Близько 10% компаній, які відповіли на це питання, помітили зростання прибутку завдяки новим технологіям. При цьому дехто з організацій не зафіксував жодних змін у фінансових показниках. Дослідження показало, що хоча технології активно інтегруються в бізнес-процеси, їхній прямий вплив на прибуток не завжди очевидний або відчутний для всіх компаній.

Вплив ШІ на прибуток у 2024 році

Вплив ШІ на прибуток у 2024 році

Які ШІ-інструменти використовувались компаніями

Представники компаній поділилися, які ШІ-інструменти вони активно використовують у своїй роботі.

ШІ-сервіси для роботи компаній

ШІ-сервіси для роботи компаній
ChatGPTCopilotGeminiClaudeMidjourney

Хмарні рішення

Хмара стає незамінним інструментом для сучасного бізнесу, допомагаючи оптимізувати робочі процеси та забезпечувати зручний доступ до даних з будь-якої точки світу. 

Більшість українських компаній (майже 70%) активно використовують хмарні сервіси для зберігання та обробки інформації, а також для організації віддаленої роботи. Попит на ринку хмарних послуг мають такі продукти як Microsoft Azure, Amazon Web Services, Google Cloud, GigaCloud.

Хмара у 2024 році

Хмара у 2024 році

Бізнес-процеси, для яких застосовували хмару

Найчастіше українські компанії використовують хмару для зберігання даних та їхнього резервного копіювання й відновлення. Далі за списком — хмарні рішення для хостингу і вебсайтів та додатків, а також для спільної роботи та комунікації. Значна частина компаній також використовує хмари для управління відносинами з клієнтами (CRM) та автоматизації процесів. 

Крім того, хмара допомагає і в таких специфічних сферах, як фінансова звітність та управлінський облік, забезпечуючи оперативність і точність у веденні документації. Хоча менша частина бізнесів використовує хмару для розробки програмного забезпечення або електронної комерції, ці напрямки також знаходять своє місце у світі хмарних технологій.

Хмара для бізнес-процесів у 2024 році*

Хмара для бізнес-процесів у 2024 році*

24%

Зберігання даних

21%

Резервне копіювання та відновлення

15%

Хостинг вебсайтів та додатків

13%

Спільна робота та комунікація

10%

Управління відносинами з клієнтами (CRM)

9%

Автоматизація процесів

8%

Фінансова звітність і управлінський облік

8%

Управління проєктами

6%

Аналіз даних та бізнес-інтелект

5%

Електронна комерція

2%

Розробка програмного забезпечення

*респонденти могли вибирати кілька відповідей

Витрати на хмарні рішення у 2024

Майже 40% українських компаній збільшили витрати на хмарні рішення, що підтверджує тенденцію до росту інвестицій у цей напрямок. Водночас значна частина підприємств (36%) зберегла свої витрати на тому ж рівні, що може вказувати на стабільність у впровадженні хмари. Тих, хто скоротив витрати, меншість.

Витрати на хмарні рішення у 2024

Витрати на хмарні рішення у 2024

Вплив хмари на прибуток компанії у 2024 році

Ми запитали «Наскільки, за вашою оцінкою, використання хмари вплинуло на прибуток компанії у 2024?». І дізналися, що впровадження хмарних технологій в бізнес-процеси не завжди має швидкий вплив на прибуток компаній. Хоча деякі організації відзначають зростання прибутку завдяки хмарі, більшість компаній не помітили значних змін у фінансових результатах. Частіше усе залежить від конкретних умов і етапу впровадження технологій.

Вплив хмари на прибуток компанії у 2024 році

Вплив хмари на прибуток компанії у 2024 році

Великі дані

Майже 27% компаній активно працювали з великими даними для своїх завдань. Тенденція може свідчити про те, що не всі організації готові повністю використовувати потенціал Big Data. Ймовірно, це вимагає додаткових знань та ресурсів для ефективного впровадження.

Використання великих даних у 2024 році

Використання великих даних у 2024 році

Бізнес-процеси, для яких використовували можливості Big Data у 2024 році

Ті компанії, які працюють з великими даними, зосереджуються на кількох ключових напрямках. Найбільше Big Data застосовували для аналітики ринку, що допомогло компаніям краще розуміти тенденції та потреби споживачів. Операційні процеси та прийняття рішень також були вдосконалені завдяки використанню цієї технології. 

Персоналізована комунікація з клієнтами та партнерами також є важливою сферою застосування, хоча її частка в загальному використанні була меншою. Інші напрямки, як прогнозування продажів чи пошук локацій для бізнесу, все ще залишаються на початкових етапах впровадження Big Data.

Бізнес-процеси, для яких використовували Big Data у 2024 році

Бізнес-процеси, для яких використовували Big Data у 2024 році

У майбутньому компанії планують зосередитися на кількох важливих аспектах використання великих даних.

Основні напрямки

  1. Покращення маркетингових активностей
  2. Аналіз клієнтської бази
  3. Прогнозування та планування
  4. Інновації та розробка нових продуктів
  5. Підвищення лояльності клієнтів
  6. Управління ризиками та захист від шахрайства

Витрати на Big Data у 2024

Витрати на Big Data-рішення демонструють цікаву картину. Більшість українських компаній зберегла свої витрати на тому ж рівні, що свідчить про стабільність у використанні великих даних. Однак, близько третини підприємств вирішили збільшити свої витрати, що вказує на зростаючу важливість цієї технології для розвитку бізнесу.

Витрати на Big Data рішення у 2024

Витрати на Big Data рішення у 2024

Вплив Big Data на прибуток компанії у 2024 році

Майже чверть компаній помітили зростання прибутку завдяки використанню Big Data, що вказує на ефективність таких рішень у певних сферах бізнесу. 71% бізнесів поки не зафіксували значних змін у фінансах, що може свідчити про поступове впровадження та адаптацію цієї технології.

Вплив Big Data на прибуток компанії у 2024 році

Вплив Big Data на прибуток компанії у 2024 році

25%

Збільшився

4%

Не володію інформацією

71%

Не змінився

Кібербезпека у 2024 році

Майже половина підприємств сказали, що не стикалися з кіберзагрозами. Проте чверть компаній (25%) змогла нейтралізувати кібератаки, які у них виникали у 2024 році. З іншого боку, 7% бізнесів поділилися, що кіберзагрози все ж впливали на їхню роботу.

Наявність кіберзагроз протягом 2024 року

Наявність кіберзагроз протягом 2024 року

Інвестиції в кібербезпеку у 2024 році

Більшість організацій (70%) розповіли, що взагалі не інвестували у кібербезпеку у 2024 році, тобто багато хто поки не розглядає цю сферу як пріоритет. Однак близько 10% все ж таки планують інвестувати в кіберзахист наступного року. Деякі вже вкладаються в навчання своїх співробітників, а інші — в спеціальні рішення з кіберзахисту.

Інвестиції в кібербезпеку у 2024 році

Інвестиції в кібербезпеку у 2024 році

Наразі, щоб забезпечувати кіберзахист, 38% компаній мають окремого спеціаліста чи команду фахівців, а 62% — зовсім не мають відповідальних за кібербезпеку в компанії. Втім, кіберзагрози змінюються та стають складнішими. Які з них будуть актуальними та як їм запобігти, ми розповіли у матеріалі.

Технологічні виклики у 2025 році

На питання «Які ключові технологічні виклики ви очікуєте у 2025 році?» представники українських компаній відповідали по-різному.

Спільні тенденції

— Фінансові ризики.  Багато респондентів очікують проблем з фінансами, як-от посилення фіскального тиску, інфляція, нестача оборотних коштів та нестабільність через економічні кризи. У зв’язку з цим, компанії прагнуть розширення грантової допомоги для бізнесу.

— Операційні труднощі. Очікуються проблеми в управлінні персоналом, зокрема через відсутність кваліфікованих кадрів.

— Політична та військова нестабільність. Компанії відчувають ще більший вплив військових ризиків та політичних змін, які можуть призвести до економічних труднощів та змін на ринку. Писали, що очікують на перемогу України.

— Ринкові коливання. Очікується нестабільність на ринку, зокрема через зміни попиту та падіння цін на сировину.

— Технологічні трансформації Очікується продовження інтеграції нових технологій, таких як 5G та хмарні рішення, що може викликати як нові можливості, так і проблеми.

Стратегія на 2025 рік

Майже чверть компаній планує продовжувати свою діяльність без кардинальних стратегічних змін. Однак, близько 18% підприємств планують активно співпрацювати з новими партнерами або стартапами, що свідчить про орієнтацію на інноваційні рішення. 

Інші компанії розглядають розширення напрямків діяльності, а також перегляд своїх портфелів товарів або послуг. Що цікаво, деякі бізнеси мають намір інвестувати в нові технології й навіть виходити на міжнародні ринки, що підкреслює їхнє прагнення до глобалізації та модернізації. Як компаніям виходити на міжнародні ринки, дізнавайтеся у статті.

Зміна стратегії на 2025 рік

Зміна стратегії на 2025 рік

Загально про опитування

Період: з 12 листопада по 12 грудня 2025 року.

Кількість опитаних: 219

Аудиторія за напрямком бізнесу. Представники компанії з напрямків:

виробництва, ІТ/Software, сфери обслуговування, ритейлу/е-комерс/FMCG та інших.

Сфера діяльності компанії

Сфера діяльності компанії

Серед тих, хто вказав позицію в компанії, — власники бізнесу або генеральні директори, операційні директори, ІТ директори, фінансові директори, маркетинг-директори та менеджери.

Територія діяльності бізнесу. Найбільша частка бізнесів, які долучилися до опитування, працює в Центральному регіоні України (58%), тоді як менша частина компаній представлена в Східному, Південному та Північному регіонах, де частка становить 29-35%. Також 15% бізнесів здійснюють діяльність за кордоном.

Територія діяльності бізнесу*

Територія діяльності бізнесу*

58%

Центральний регіон України

43%

Західний регіон України

35%

Північний регіон України

29%

Південний регіон України

29%

Східний регіон України

15%

За кордоном

*респонденти могли вибирати кілька відповідей

Розмір компаній

Розмір компаній

Оцінка

Розкажіть друзям

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті