Про що:
Розвиток нових технологій, зокрема штучного інтелекту, гарантовано змінить робочий ландшафт в усьому світі. Чимало компаній зникнуть, а люди ризикують втратити свої посади. У таких умовах на перше місце виходить постійне самовдосконалення: необхідно розуміти, які вміння найбільше цінуватимуть роботодавці, та працювати над їхнім набуттям.
Зміст
Чого чекати від майбутнього
На які групи навичок варто звертати увагу
Як змінюється цінність навичок
Менеджмент у центрі уваги
Чого чекати від майбутнього
Нещодавно компанія Dell Technologies разом з Інститутом майбутнього (Institute for the Future, IFTF) провели дослідження, метою якого було спрогнозувати, як нові технології змінять звичні для нас уявлення про роботу до 2030 року. Виявилося, що управлінці цілком усвідомлюють масштаб прийдешніх змін: 82% керівників очікують, що вже у найближчі п’ять років люди та машини будуть поєднуватися в інтегровані команди та співпрацювати в межах компанії. А 26% кажуть, що це вже відбувається в їхніх організаціях.
Також IFTF прогнозує, що 85% робочих місць, які існуватимуть у 2030-му, сьогодні ще не створені. Отже, перед нами лежить незвідана територія, і для її опанування потрібно мати світогляд, відкритий до нового. Так, 56% респондентів у дослідженні Dell та IFTF вважають, що школам потрібно вчити учнів тому, як вчитися — і це важливіше за просто передавання знань.
На які групи навичок варто звертати увагу
В умовах, коли час є найціннішим активом, людині необхідно фокусуватися саме на тих навичках, які можуть підвищити її цінність на ринку праці. На виявлення таких умінь спрямований проєкт Організації економічного співробітництва та розвитку (The Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) — Future of Education and Skills 2030.
Залучені до проєкту експерти розглядають три категорії навичок:
- когнітивні та метакогнітивні навички, до яких належать критичне мислення, креативне мислення, вміння навчатися та саморегуляція;
- соціальні та емоційні навички, які включають емпатію, самоефективність, відповідальність та співпрацю;
- практичні та фізичні навички, які включають використання нової інформації та комунікаційних технологій.
Усе це буде потрібно працівникам у найближчому майбутньому для того, щоб залишатися конкурентоспроможними на ринку. Ось деякі висновки стосовно перелічених навичок, якими ділиться OECD у своєму звіті:
- Креативність та критичне мислення необхідні, щоб шукати розв’язання складних проблем. Рутинної роботи стає дедалі менше, і поступово уся вона може бути автоматизована. Отже, зростає попит на не рутинні навички (аналітичні, міжособистісні тощо). Для людей, які володіють подібними вміннями, знайдеться робота навіть тоді, коли велика частина завдань буде передана машинам.
- Будь-які технології створюють виклики для людей, але штучний інтелект виводить ці виклики на нову глибину та масштаб. Перед людьми зараз постало непросте завдання — зрозуміти, як ми та ШІ можемо доповнювати одне одного, а також які знання насправді потрібно отримувати та культивувати. Машини стають дедалі складнішими й розумнішими, тож і людський інтелект має продовжувати розвиватися.
- Оскільки робочий ландшафт змінюється, людям потрібно адаптуватися. Тут на допомогу має прийти навчання упродовж життя та метакогнітивні навички. Метакогніція — це вміння «мислити про мислення», тобто усвідомлювати, як відбувається наш мисленнєвий процес. А навчання упродовж життя означає, що ми маємо навчитися вчитися, тобто опановувати нові навчальні стратегії й ніколи не зупинятися.
- Ймовірно, що люди здатні краще упоратися з невизначеністю, ніж ШІ. Зокрема, ми вміємо як вірити у свої переконання, так і відмовлятися від них, якщо вони вже застаріли й не приносять нам користі (або навіть шкодять). Коли людина потрапляє у нові обставини (нова країна, нова робота тощо), вона досліджує нову структуру суспільства та адаптує власні припущення про світ до реальності. Така властивість може бути нашою конкурентною перевагою перед машинами, яку варто розвивати.
- Соціальні та емоційні навички на зразок емпатії, самоусвідомлення, здатності комунікувати тощо залишаються затребуваними й можуть збільшувати цінність працівника. Фахівці OECD стверджують, що володіння такими звичками позитивно впливає на статус людини в колективі та її дохід. А у майбутньому соціальні та емоційні навички можуть стати навіть більш важливими, ніж когнітивні.
Як змінюється цінність навичок
Якщо ми думаємо, що отримання нових навичок можна відкласти на потім, то сильно помиляємося. Навряд чи у людей сьогодні взагалі є вибір — за оцінками Всесвітнього економічного форуму (WEF), 6 із 10 працівників потребуватимуть навчання вже до 2027-го, а 44% їхніх ключових навичок зміняться у найближчі п’ять років.
Як саме змінюється перелік найзатребуваніших на ринку умінь? У 2023 році на першому місці перебуває аналітичне мислення, на другому — креативне мислення, на третьому — стійкість та гнучкість. А у переліку, який WEF склав на найближчі роки, лідери міняються місцями: на перше місце виходить креативне мислення, а аналітичне — на другому.
Стійкість опускається на п’яте місце рейтингу, натомість у трійку входить технологічна грамотність, яка у 2023-му була лише на шостій сходинці. Збільшує свою вагу й така навичка як допитливість та навчання упродовж життя: з п’ятого місця переміщується на четверте. Також у переліку з’являються нові пункти, зокрема системне мислення, якого не було у рейтингу-2023.
На думку опитаних WEF бізнесів, важливість креативного мислення зросте на 73% за наступні п’ять років, а аналітичного мислення — на 72%. Пояснення нескладне: прийняття рішень залишається найменш автоматизованим завданням (його можна делегувати машинам лише у 26% випадків).
Що стосується навичок, які втрачають свою вагу для бізнесу, то серед них опинились витривалість і точність, окрім базових читання, писемності, знання математики тощо.
З урахуванням усього вищесказаного, не дивно, що 82% компаній планують інвестувати значні кошти у навчання та тренінги на робочому місці у найближчому майбутньому. Проте попри зростання важливості штучного інтелекту та великих даних, ця сфера навчання перебуває лише на третьому місці. Першим пріоритетом є навчання аналітичного мислення(у 2023-2027 роках на це буде спрямовано 10% усіх навчальних ініціатив). А другим – розвиток креативного мислення (8% ініціатив).
На четвертому місці перебувають лідерські навички. Вони будуть у центрі уваги 4 із 10 корпоративних стратегій розвитку працівників. Особливо актуальною ця сфера є для автомобільної, аерокосмічної та інфраструктурної галузей. Також підвищення кваліфікації керівників є пріоритетом номер один для логістичної, транспортної та сфери складного виробництва.
Менеджмент у центрі уваги
Платформа LinkedIn періодично випускає звіти щодо найзатребуваніших навичок, спираючись на дані вакансій та активність членів цієї соціальної мережі. 2023 рік не став виключенням. Виявилося, що п’ять найважливіших навичок у поточному році — це менеджмент, комунікації, клієнтський сервіс, лідерство та продаж. Наступні сходинки рейтингу обіймають проєктний менеджмент, дослідження, аналітичні навички, маркетинг та командна робота.
Вочевидь, компанії сьогодні потребують талантів, спроможних очолити команди й управляти ними незалежно від того, як змінюється зовнішнє середовище. Тому фахівці LinkedIn радять працювати над посиленням власних менеджерських умінь — це допоможе стати професіоналом, без якого компанії не обійтися.
Комунікація, лідерство та командна робота, які також перебувають на перших сходинках переліку, дозволяють досягати успіху не лише у звичайному робочому форматі, а й у гібридному середовищі. Виявляється, що дистанційна та гібридна праця робить потребу в людському спілкуванні та комунікаційних навичках важливішою, ніж будь-коли раніше. Тому якщо людина добре володіє такими вміннями, вона має гарні шанси на ринку праці.
Цікаво, що серед 20 найпопулярніших навичок лише дві (хмарні обчислення та продаж) були й у переліку трирічної давнини. Це ще раз підкреслює той факт, що навички, яких потребує бізнес, постійно змінюються, тому і працівникам, і роботодавцям потрібно стежити за цими змінами й реагувати на них.
Додайте коментар