Майбутнє штучних інтелектів та ринку праці. Чи замінить ШІ людину?

21 квітня 2023

7 хв.

Майбутнє штучних інтелектів та ринку праці. Чи замінить ШІ людину?

Про що:

Чи варто людям боятися, що у майбутньому їх витіснить з роботи штучний інтелект? Проривний розвиток генеративного ШІ відчутно сколихнув суспільство: лише ChatGPT від OpenAI перевернув уявлення про те, на що здатні технології. Так, нові розробки у галузі вже зараз демонструють неабиякі можливості, які бізнес охоче починає впроваджувати у свою роботу.

Тож як штучний інтелект вплине на розвиток ринку праці? Чи варто працівникам переживати за свої робочі місця та які навички їм варто розвивати вже сьогодні, щоб вигравати у конкуренції з ШІ? Розповідаємо далі.

Зміст

Людина проти машин. Хто переможе?

ШІ — другий пілот для людини

Які навички врятують від безробіття?

Людина проти машин. Хто переможе?

До 2025 року 85 мільйонів робочих місць буде витіснено автоматизацією процесів та технологіями. Такі, на перший погляд, невеселі підрахунки провели у Всесвітньому економічному форумі. Підливають масла у вогонь і лідери думок.

Наприклад, Ілон Маск стверджував, що розвиток штучного інтелекту обернеться масовим безробіттям. Водночас людям, щоб бути конкурентоспроможними у порівнянні з машинами, потрібно буде ставати кіборгами. І сам підприємець вже запустив роботу в цьому напрямку, розробляючи спеціальні нейропротези — чипи, які інтегрують у мозок, щоб розширити здібності людини.

Завдяки такому імпланту нібито можна буде керувати комп’ютером без таких повільних комунікаційних посередників, як набір тексту та розмова. У 2022 році роботу подібної розробки вже демонстрували на мавпах.

Проте чи дійсно поява ШІ може призвести до масового безробіття? І чи єдиний спосіб залишитися з роботою — це вживляти в себе спеціальні чипи та ставати кіборгами? Відповідь, зокрема, може дати і історія технологічного прогресу.

У 1779 році група британських текстильників влаштувала повстання проти машин. Тоді місцеві фабрики почали впроваджувати механізовані ткацькі верстати та в’язальні машини. З огляду на те, що таку роботу довгий час виконували виключно люди, висококваліфіковані ремісники побачили у новій техніці загрозу для свого існування. Саме тому вони почали системно трощити верстати та вимагати від роботодавців кращих умов праці. Такий рух отримав назву «Луддизм».

Боротьба тривала кілька десятиліть та навіть призвела до сутичок робітників з британською армією. Утім, спалахи насильства не зупинили прогрес. Британія стала колискою промислової революції, яка невдовзі поширилася на весь світ. І перемога машин лише дала перевагу людям, адже замість безробіття кількість зайнятого населення почала стрімко зростати.

Зображення двох робітників, які нищать ткацький верстат, що стало символом руху луддитів у 1812 році.

Зображення двох робітників, які нищать ткацький верстат, що стало символом руху луддитів у 1812 році.

Історії притаманно повторювати саму себе. Люди природно бояться технологій, які можуть змінити звичний для них хід життя. Як у 18-тому сторіччі, робітники бунтували проти ткацьких верстатів, так вже у 21-му столітті люди занепокоєні, що вони стануть непотрібними через нові розробки.

Так, у 2000-х працівники компаній реагували на впровадження, наприклад, автоматизації для бухгалтерського обліку. Багато спеціалістів з галузі боялися втратити свої посади. Вони були впевнені, що бухгалтери як фахівці скоро стануть взагалі не потрібними, оскільки всю роботу виконуватимуть комп’ютери. І що можна побачити через 20 років? Лише у США очікують, що до 2031 року потреба саме в бухгалтерах зросте на 6%.

ШІ — другий пілот для людини

Звісно, штучний інтелект відрізняється від попередніх інновацій, адже він автоматизує вже не лише ручну працю, але й когнітивну. Відтак не лише низькокваліфіковані працівники потенційно можуть втратити роботу, але й «білі комірці».

Так, аналітики вважають, що для 60% професій у світі принаймні третина процесів може бути автоматизована. Проте мова про тотальне безробіття не йде. Уже до 2025 року має з’явитися на 12 мільйонів більше нових робочих місць, ніж було витіснено. Тож яких професій торкнуться зміни та яке місце має зайняти штучний інтелект?

Очільник компанії Microsoft Сатья Наделла на форумі в Давосі у 2023 році поділився своїми поглядами на майбутнє ринку праці. На його думку, розвиток технологій і надалі підвищуватиме продуктивність людей.

Так, уже зараз розробники програмного забезпечення можуть створити за допомогою генеративного штучного інтелекту близько 80% свого коду. Проте це не означає, що людина не потрібна в цьому процесі або що її творчий внесок стає зайвим, стверджує Сатья Наделла. Роль розробника у цьому випадку трансформується: він має керувати процесом та спрямовувати роботу технології. Водночас ШІ стає другим пілотом для людини.

  Схожа ситуація відбувається і в інших сферах. Як ми вже писали у статті «Усі говорять про ChatGPT. Чи настає для бізнесу ера штучного інтелекту?», генеративний ШІ вже сьогодні використовують у маркетингу, медіа, кіноіндустрії, ІТ-розробці, машинобудуванні, праві тощо. Тому, найбільше ця технологія вплине на роботу наступних спеціалістів:

  • Програмісти. Передові технології, такі як ChatGPT, можуть створювати код швидше, ніж люди. Це допоможе розробникам бути продуктивнішими.
  • Творці текстового контенту. ШІ здатний писати тексти та швидко обробляти величезні обсяги інформації, що може допомогти створювати контент. Більше про це читайте у статті «Копірайтер чи ChatGPT: хто краще згенерує контент для вашого бізнесу».
  • Помічники юристів. ШІ здатен створювати шаблони юридичних документів, шукати потрібну інформацію в законодавстві, робити висновки, а тим самим замінювати рутинну роботу помічників юристів.
  • Аналітики маркетингових досліджень. ШІ добре аналізує дані та прогнозує результати, а тому це можуть використати аналітики маркетингових досліджень.
  • Вчителі. ШІ може готувати уроки та допомагати учням робити домашні завдання.
  • Фінансові аналітики. ШІ може визначати тенденції на ринку, показувати, які інвестиції в портфелі компанії працюють краще, а які гірше, та робити прогнози.
  • Графічні дизайнери. Завдяки ШІ мільйони людей стрімко покращили свої навички створювати зображення.
  • Менеджери з обслуговування клієнтів. Gartner передбачає, що до 2027 року чат-боти стануть основним каналом обслуговування клієнтів для приблизно 25% компаній.

Тож, безсумнівно, штучний інтелект кардинально змінює те, як люди працюють сьогодні. Проте він не зможе замінити всіх працівників хоча б тому, що вже зараз у світі спостерігається глобальний дефіцит кадрів. Бізнес потребує висококваліфікованих спеціалістів, і цей запит з розвитком технологій лише зростатиме.

Які навички врятують від безробіття?

Відповідно до дослідження ОЕСР, працівники, які успішно використовують переваги ШІ, отримують кращі позиції на ринку. Іншими словами, технології мають доповнювати їхню інтелектуальну діяльність, а не замінити її. Це своєю чергою потребує від людини особливих навичок, які будуть цінуватися роботодавцями.

Уже зараз підприємства відчувають дефіцит кваліфікованих кадрів. Дослідження Korn Ferry показують, що до 2030 року глобальний дефіцит перевищить 85 мільйонів фахівців. Саме тому, до 2025 року компанії будуть перекваліфіковувати та покращувати навички більше ніж 70% своїх працівників. Таке навчання може тривати протягом одного року.

Ці тенденції свідчать про те, що сам бізнес зацікавлений у тому, щоб його команда могла доповнювати роботу технологій. Так, Всесвітній економічний форум виділив ТОП 10 навичок, які працедавці будуть найбільше цінувати у співробітниках:

  1. Аналітичне мислення та інноваційність.
  2. Активне навчання.
  3. Комплексне розв’язання проблем.
  4. Критичне мислення та здатність до аналізу.
  5. Креативність, оригінальність та ініціативність.
  6. Лідерство та вміння керувати людьми.
  7. Просунутий рівень користування технологіями, моніторинг та контроль їхньої роботи.
  8. Програмування та проєктування.
  9. Стресостійкість та гнучкість.
  10. Здатність нестандартно мислити та пропонувати ідеї.

Тож, у той час, як одні працівники переймаються, що можуть потонути у водах ШІ, інші — вчаться «осідлати хвилю» і стати спеціалістами, яким не доведеться конкурувати з технологіями. Це і є те майбутнє ринку праці, де штучний інтелект поєднується з людською креативністю та здатністю керувати складними процесами, створюючи тим самим довершену співпрацю.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті