Зміст
Стів Джобс. Історія людини-легенди та його величної компанії
Основна ідея
Як все починалося
Заснування Apple
Графічний інтерфейс
Створення Mac
Вигнання
Епоха NeXT і Pixar
Друге пришестя
Трансформація компанії
Магазини Apple Store
iPod та iTunes
Хвороба та iPhone
Варто замислитися
Погіршення здоров’я. Вихід iPad
Варто зробити
Вечірня зоря
П’ять головних думок
Стів Джобс. Історія людини-легенди та його величної компанії
Бізнес-книга, світовий лідер продажів у першому півріччі 2012 року
Бестселер та найкраща книга 2011 року за версією Amazon
Найкраща бізнес-книга 2011 року за версією The New York Times та GoogleRead
Основна ідея
Ця книга — про легендарного бізнесмена непростої долі та його величну компанію Apple. Стів Джобс здійснив революції у семи сферах — персональних комп’ютерів, анімації, музики, мобільних телефонів, планшетників, електронних книг та методів продажу. Він не просто створив інноваційні продукти, а збудував надійну життєздатну компанію. Стіва Джобса не можна назвати ідеальним керівником або прикладом для наслідування. Проте, разом із командою Apple він довів, що у XXI столітті успіх потрібно шукати на перетині креативності та технологій.
Як все починалося
Дивовижні пригоди Стіва Джобса почалися буквально від народження. Рідна мати відмовилася від нього, передавши хлопчика на усиновлення. Цей факт залишив у серці дитини глибокий слід. Джобс говорив, що такий поворот у біографії навчив його ні від кого не залежати і завжди чинити по-своєму. З народження він жив в іншому, своєму, світі.
В останні два роки навчання у школі Стів зрозумів: його однаково тягне як до комп’ютерів та електроніки, так і до літератури та творчості. У цей час він познайомився з диваком Стівом Возняком, інженером від Бога. Якось вони удвох створили гакерський пристрій для безкоштовних міжміських та міжнародних дзвінків. Так почалося бізнес-співробітництво двох Стівів: Возняк зумів винайти хороший продукт, а Джобс придумав, як на ньому заробити. Він створив упаковку для продукту, встановив ціну та став продавати його знайомим.
Далі Стів вступає до університету Ріда, де захоплюється контркультурою: заглиблюється в дзен-буддизм та духовні практики, захоплюється рок-н-ролом, сидить на різних дієтах, пробує ЛСД. В університеті Стіву швидко набридає, і його відраховують.
1974 року Джобс вирушає до Індії, де пів року живе в глухих селах. Це допомагає остаточно сформувати його особливий стиль мислення, заснований на образах та інтуїції (на відміну від звичних для Заходу світу цифр і раціональності).
У 25 років Стів Джобс мав статки $256 млн
Заснування Apple
Стів Джобс уособлював суміш культури гіпі та гакерів. Цей мікс дозволив йому стати сполучною ланкою між контркультурою та технологіями. Він усвідомив, наскільки комп’ютери можуть бути корисними для розвитку особистості.
Разом зі своїм другом Возняком Джобс нерідко брав участь у засіданнях комп’ютерних клубів. Після однієї з таких гакерських зустрічей Возняка осяяло: майбутнє комп’ютерної ери — за інтеграцією клавіатури, монітора та системного блока. Протягом кількох місяців він впроваджував свій задум і 29 червня 1975 став першою людиною у світі, що побачила на екрані символи, набрані з клавіатури. Возняк захотів негайно поділитися своїм винаходом з іншими гакерами, але Джобс передбачив, що пристрій може стати джерелом отримання прибутку.
Ентузіасти вирішили відкрити спільну компанію. Вони мали всього $1300 і креслення комп’ютера. Перед оформленням документів Джобс сидів на яблучній дієті, тому назва Apple здалася йому дотепною і гідною.
Джобс і Возняк разом із кількома друзями почали збирати першу партію комп’ютерів Apple I у гаражі батьків Стіва. Їм вдалося закупити деталі за дуже вигідними цінами та знайти замовлення від магазинів. Уже за місяць партнери отримали перший прибуток.
Однак у першого комп’ютера Apple був недолік — непрезентабельний зовнішній вигляд, який задовольняв гакерів, але відштовхував звичайних покупців. І два Стіви вирішили розробити наступну модель Apple II. Вони розуміли, що одних геніальних схем Возняка мало. Тому Джобс поставив собі завдання повністю укомплектувати готовий продукт. На цьому етапі до компанії приєднався Майкл Маркулла, який мав необхідні знання та навички у сфері маркетингу. Він і Джобс опрацьовували разом ідеї просування нового комп’ютера. Уже тоді були сформульовані три основні маркетингові принципи підприємства:
-
емпатія — розуміння почуттів покупця;
-
зосередженість — відкидання всього другорядного;
-
важливість першого враження.
Презентація Apple II відбулася у 1977 році на комп’ютерній виставці в Сан-Франциско. Стів Джобс забронював центральне місце, заплативши аванс у $5 тис. Він вирішив, що настав час голосно заявити про себе світові. Ідея себе виправдала: Apple II у блискучому бежевому корпусі виглядав солідно, але водночас доступно і просто, на відміну від голих монтажних плат конкурентів. Компанія отримала замовлення на 300 комп’ютерів на виставці.
Apple перетворилася на справжню компанію. Партнери зняли офіс, почали активно набирати працівників. Стів Джобс керував бізнесом, що давалося йому важко: заважав бурхливий темперамент. Часом він ставав просто нестерпним, особливо коли йшлося про продукти компанії. Ними Стів був одержимий завжди. Наприклад, коли компанія вибирала відтінок бежевого для корпусу Apple II, Джобсу не сподобався жоден із двох тисяч запропонованих варіантів кольору. Він хотів створити новий відтінок! Колегам довелося зупинити Джобса, що було дуже непросто.
Незважаючи на складні взаємини Джобса з колегами, комп’ютер Apple II у різних модифікаціях протримався на ринку 16 років. Усього було продано близько шести мільйонів цих пристроїв. Возняк створив найбільший комп’ютер, що вписав своє ім’я в історію. Але якби не Джобс, цей винахід так і не вийшов би за межі вузького кола любителів техніки.
Найкраща мотивація — створити продукт, яким буде приємно користуватися самому
Графічний інтерфейс
У 1979 році гігант Xerox вирішив інвестувати $1 млн у якусь перспективну фірму та зацікавився молодою компанією Apple. На той час науковий центр Xerox розробив графічний інтерфейс для програмного забезпечення та комп’ютерну мишу, але керівництво компанії не оцінило новий винахід своїх співробітників. Стів Джобс заявив, що готовий дозволити компанії Xerox вкласти в Apple $1 млн за умови, що йому відкриють доступ до всіх розробок її наукового центру. Xerox погодилася.
Коли співробітники Apple на чолі з Джобсом ознайомилися з розробками, то були вражені. Вони зрозуміли, що можуть створювати програмне забезпечення, інтуїтивно зрозуміле простому користувачеві. Іноді цю угоду називають найзухвалішим пограбуванням в історії комп’ютерної індустрії. Звісно, у цьому є частка істини. Але Xerox просто не зуміла використати скарб, що лежить просто під ногами. До того ж пізніше команда Apple значно удосконалила винахід Xerox.
У цей же період починається співпраця з тоді ще невеликою компанією Microsoft, яка допомагала Apple створювати деякі програми. Білл Гейтс одразу побачив революційність нової технології графічного дизайну. Він вирішив, що його компанія, подібно до Apple, має право скопіювати технологію, розроблену в Xerox. У результаті битву операційних систем виграла Microsoft, незважаючи на те, що випускала на ринок недопрацьовані версії продуктів. Але в цьому і полягає естетична вада цивілізації: найкраще і прогресивне не завжди перемагає.
Найбільше на світі Стів Джобс ненавидів ситуацію, коли не міг проконтролювати бодай щось
Створення Mac
У 1980 році компанія вийшла на IPO, в результаті чого Стів Джобс у 25 років став власником статків у $256 млн. Після успіху на біржі компанія розпочала розробку нових комп’ютерів для масового користування.
Один із нових проєктів — комп’ютери Macintosh — був названий на честь сорту яблук. Це був невеликий проєкт, і його розробники сиділи окремо від головного офісу. На той час Джобс-управлінець став нестерпним через постійні спалахи гніву, тому його переключили на новий проєкт, щоб тримати подалі від основних співробітників. Стів погодився і знову повернувся до створення продукту «в гаражі».
Співробітники чуйно вловили особливість Стіва, яку назвали «полем спотвореної реальності». Він свідомо ігнорував реальність, спотворюючи її як для інших, так і для самого себе. При цьому багато співробітників погоджувалися, що «поле», яке поширювалося на них, дійсно надихало їх, надавало сил, дозволяло вкладатися в нереальні терміни і додавати новому продукту фантастичні функції. Час від часу під гіпнотичною дією Джобса працівники писали програми за чотири доби, тоді як в інших компаніях аналогічні продукти створювалися місяцями.
Спотворена реальність Джобса ґрунтувалася на тому, що загальні правила не для нього. Він не вішав номерний знак на свою машину, залишав її на парковці для інвалідів, ганяв на швидкості 200 км/год звичайним заміським шосе. Стів заражав співробітників своїм прагненням створювати інноваційні продукти і вселяв їм упевненість у тому, що для них немає нічого неможливого. Однак у повсякденній роботі він був надто деспотичний. Зухвала поведінка Джобса пояснювалася перфекціонізмом і ворожістю до компромісів. Джобс вважав себе художником, творцем, і під його впливом члени команди Mac навчилися ставитися до себе так само. Головним для них стало створити найкращий у світі комп’ютер, а не обігнати конкурентів або заробити більше грошей.
Стів завжди приділяв особливу увагу дизайну — цього вимагав його світогляд. Він був переконаний, що мудрість — у простоті, але лише в тій, яка варта музею сучасного мистецтва.
У роботі над Macintosh виявилася ще одна особливість Джобса — прагнення контролювати всіх та все. Пояснюється це не так егоїзмом, як творчими здібностями. Джобс не хотів, щоб якийсь аматор міг додати до його твору свої «мазки». Саме бажання створити геніальний продукт переважало над іншими пріоритетами, включаючи навіть бажання догодити клієнтові. Кращими творами він вважав ті, які створені цілісними і були продумані від початку до кінця. Звідси бере свої витоки філософія закритості та інтегрованості продукції Apple.
Навесні 1983 року, плануючи запуск Macintosh, Джобс вирішив створити революційний рекламний ролик, гідний події. Так з’явився легендарний рекламний ролик «Чому 1984-й не буде схожим на “1984”», де бунтарка жбурляє молот в екран, з якого мовить Великий Брат із роману Оруелла. Відео стало бомбою, і за багатьма рейтингами воно вважається найкращим роликом усіх часів.
Поступово Стів Джобс став генієм гучних запусків нового продукту. Вміння підігріти публіку було в його крові.
Його рецепт полягав у наступному: по-перше, якісний рекламний ролик, по-друге, захоплені публікації у пресі — Джобс умів зацікавити журналістів. І, по-третє, чудова демонстрація продукту перед фанатами Apple.
24 січня 1984 року Стів Джобс влаштував справжнє шоу, презентуючи Macintosh, — він був чудовим актором. Зал шаленів.
Хоча в Apple працювало багато талановитих інженерів, ніхто крім Джобса не зміг би створити Macintosh. Не допомогли б і фокус-групи. Коли в день презентації один із репортерів запитав Джобса, чи проводив він маркетингові дослідження, той відповів: «А чи проводив їх Олександр Грем Белл, перш ніж винайти телефон?»
За допомогою iPad та Apple Store компанія зуміла змінити всю медійну сферу — від видавництва до кіно
Вигнання
Джобс зрозумів, що не готовий наодинці керувати мільярдною компанією. Потрібно було знайти президента для Apple. Компанія звернула увагу на головного рекламного «чарівника» того часу — Джона Скаллі, який надзвичайно успішно керував Pepsi.
Усе починалося добре: Стів та Скаллі стали однодумцями та друзями. Але незабаром сталася їхня перша серйозна сварка — через ціну на Macintosh. Стів пропонував продавати комп’ютер за $1995, а Скаллі хотів підняти ціну ще на $500, щоб покрити маркетингові витрати. Джобс розлютився: він планував виробляти комп’ютер для широких мас, а не вичавлювати прибуток за будь-яку ціну. Скаллі наполіг на своєму, і через 25 років Джобс називав це рішення головною причиною того, що Macintosh слабо продавався, а ринок захопила компанія Microsoft.
Скаллі так і не перейнявся продуктами Apple, і Джобс не зміг йому цього пробачити. Філософія Джобса була одночасно і простою, і складною: продукт — це все. Скаллі вважав, що Джобс приділяє надмірну увагу виробничим процесам.
У другій половині 1984 року продажі Macintosh різко впали. Причина полягала в наступному: комп’ютер був красивим, але вкрай повільним, тобто, слабким з функціональної точки зору. У березні 1985 року продажі Macintosh склали лише 10 % від прогнозованих, а конфронтація Скаллі та Джобса переросла у війну. Рада директорів вирішила прибрати Джобса з позиції голови правління та проголосувала за Скаллі. Так Джобса відсторонили від його дітища. Після оголошення про відставку Джобса акції компанії зросли майже на 7 %.
Джобс перетворював не лише Apple, а й цілі індустрії
Епоха NeXT і Pixar
Після вигнання Стів продав майже всі акції Apple. У нього народилася ідея створення потужної, але персональної робочої станції, орієнтованої на університетські та наукові лабораторії. Цей повний провалів життєвий етап збагатив Джобса безцінним досвідом. Багато близьких кажуть, що секрет його успіху у 2000 році закладено у поразках цього періоду.
Джобс був вільний від усіх обмежень. Він обрав нехитре ім’я NeXT і заплатив $100 тис. за один лише логотип. Він вирішив, що комп’ютер повинен мати форму ідеального куба.
У жовтні 1988 року Джобсу вдалося зробити надзвичайну презентацію комп’ютера NeXT. Але було й два неприємні моменти. По-перше, потужний комп’ютер коштував $6,5 тис. По-друге, він надійшов у продаж лише в середині 1989 року. Завод дозволяв випускати 10 тис. пристроїв на місяць, але продаж не перевищував 400 одиниць. Компанія втрачала гроші.
У 1986 році Джобс отримав ще одну пропозицію купити компанію цифрової анімації Pixar. Він завжди захоплювався графікою, і пропозиція його зацікавила. Стів зрозумів, що Pixar, як і він сам, працює на стику мистецтва та технологій. За $10 млн Джобс придбав 70 % акцій компанії.
Компанія працювала у трьох напрямках: розробка спеціального програмного забезпечення для комп’ютерної графіки, потужні комп’ютери для роботи з графікою, створення власної графіки та мультфільмів.
Джобс купив компанію, цінуючи інтеграцію програмного та апаратного забезпечення, натомість анімація його мало цікавила. Але виявилося, що справжній скарб Pixar крився саме в анімації. На щастя, Джобс це досить швидко зрозумів.
У Pixar працював геніальний аніматор Джон Ласеттер. Він створив двохвилинний короткометражний мультфільм, в якому велика і маленька лампи перекидають м’ячик, поки маленька, на жаль, його не здуває. Компанія показала мультфільм на конференції з комп’ютерної графіки, і глядачі були в захваті. Тоді Стіва осяяло: фільм був унікальним, бо поєднував мистецтво з технологією!
Аніматори взялися за розробку нового мультфільму «Олов’яна іграшка». Ситуація в компанії залишала бажати кращого, але Джобс все ж таки виділив гроші на цей проєкт. Згодом робота отримала «Оскара» як найкращий короткометражний мультфільм. Після гучних успіхів Pixar вирішила зробити перший повнометражний цифровий мультфільм — «Історію іграшок». Компанія заручилася підтримкою Disney, і почалася кропітка робота. Мультфільм став найуспішнішим фільмом року із касовими зборами $550 млн.
Джобс вирішив вивести компанію на IPO. Він сумарно інвестував у Pixar $50 млн, а після розміщення акцій його частка становила $1,2 млрд. Стів довів, що може створювати геніальні продукти та великі компанії.
Друге пришестя
У 1996 року частка Apple на ринку впала до 4 % (проти пікових 16 % наприкінці 1980 року). Джобс вважав, що причина занепаду полягає у фокусуванні на прибутку, а не на продуктах. На ринку панувала Microsoft.
Apple потребувала створення оновленої операційної системи для своїх комп’ютерів, але не встигала зробити це самостійно. Стало зрозуміло, що потрібний зовнішній партнер. Тоді компанія звернула увагу на успішну операційну систему NeXT. За 11 років після вигнання Стів отримав можливість знову долучитися до життя Apple. Компанії злилися, а Джобс обійняв посаду радника голови ради директорів.
Спочатку Стів втручався лише в кадрові питання, але всі розуміли: скоро він перестане цим задовольнятися. Джобс висунув на ключові позиції фахівців із NeXT. Так він ставав у Apple сірим кардиналом. Рада директорів звільнила генерального директора Джила Амеліо і вирішила піти на ризик — запропонувати кермо влади Джобсу. Це був останній шанс для Apple, і Стів почав працювати за символічну плату в один долар. Щоправда, пізніше він отримав непогану пропозицію щодо опціонів та приватний літак.
На першій зустрічі зі співробітниками Apple Джобс поставив їм запитання: «Що в компанії не так?» І після нерозбірливого бурмотіння публіки відповів сам: «Продукція відстійна. Вона більше не сексуальна». Джобс вирішив повернути компанії минулу славу.
Apple однією ногою була у могилі, і Джобс розумів: компанії потрібні зовнішні партнери. Усі дуже здивувалися, коли на одній із конференцій він представив нового партнера — Microsoft. Компанії воювали вже 10 років, але Джобс справді потребував допомоги. Компанія Гейтса взяла зобов’язання розробити деякі програми для Apple та інвестувати у неї $150 млн. Після цієї новини за один день акції Apple зросли з $6,56 до $26,31. Компанія, що дихала на ладан, повернулася до життя.
Трансформація компанії
Джобс розумів, що Apple — сильний бренд, який на чільне місце повинен ставити не функціональні можливості продукту, а творчий потенціал. Він заявив, що настав час повернутися до основних принципів Apple: першокласні продукція, маркетинг та розповсюдження. Стів як маркетолог відразу почав розробляти нову рекламну кампанію. Разом із зовнішніми консультантами він створив концепцію Think Different (з англ. — «думай інакше») та легендарний ролик «Хвала безумцям» з відеонарізками про геніальних творчих особистостей — Ейнштейна та Пікассо. Починаючи з цієї рекламної кампанії, протягом усіх наступних років, Джобс щосереди проводив нараду зі своїм головним агентством та внутрішніми фахівцями з метою коригування рекламної стратегії.
Для Джобса було вкрай важливо створити довговічну компанію, яка процвітала б і після його відходу. Він розумів, що інколи головна інновація криється не в продукті, а в принципах організації бізнесу.
Однією із сильних сторін Стіва було вміння аналізувати. Вважаючи, що асортимент продукції Apple роздутий, Джобс скоротив його на 70 % і звільнив три тисячі співробітників. Він повністю зосередився на комп’ютерах, і це дало свої плоди: після двох років збитків Apple почала демонструвати прибуток.
Apple знову почала приділяти дизайну ключову увагу. Головним дизайнером у компанії був Джонатан Айві, і Джобс зумів з ним порозумітися. Вони почали спрощувати дизайн продуктів, але це була простота, яка долала складності, а не ігнорувала їх. Цей тандем став одним із найуспішніших у сфері промислового дизайну.
Першим великим дизайнерським досягненням оновленої Apple став домашній персональний комп’ютер iMac, який був представлений у травні 1998 року. Він був виконаний із прозорого бірюзового пластику, який дозволяв бачити внутрішні плати. Коли такий дизайн запропонували інженерам, вони виявили кілька десятків аргументів, чому втілити його неможливо. Але Джобс наполіг на тому, що ідея має бути реалізована — і інженери це зробили.
У стилі управління Джобса збереглися залишки деспотизму, але вже меншою мірою. Незважаючи на це, він свідомо насаджував у Apple атмосферу злагодженої співпраці. Він вірив, що переваги його компанії полягають у нерозривному зв’язку дизайну, апаратного та програмного забезпечення. Нові продукти розроблялися паралельно за трьома напрямками, тоді як в інших компаніях це робили послідовно. Як сказав Джобс, «ми хотіли робити цілісні речі, і нам потрібен був цілісний підхід».
Стів почав готуватись до презентації iMac. Він сам підбирав декорації, виставляв світло, обмірковував кожну пропозицію. 6 травня 1998 року Apple вивела на ринок культовий продукт, який повністю виправдовував гасло «Думай інакше» — iMac. До кінця року компанія продала 800 тис. екземплярів.
Магазини Apple Store
Найбільше в світі Джобс ненавидів ситуацію, коли він не контролював бодай щось. Він не міг простежити за процесом придбання продукції Apple. Тоді Стів вирішив створити мережу власних роздрібних магазинів, щоб зробити цілісним як користування, так і купівлю продукції компанії.
Рада директорів не була в захваті від цієї витівки, знаючи про сумний досвід інших виробників електроніки. Стів розумів, що в цьому випадку він має лише один шанс на успіх. 19 травня 2001 року було відкрито перший Apple Store, і вже з першого дня всі зрозуміли, що скептики помилилися. У 2011 році у світі було вже 317 магазинів Apple, а загальна сума продажів за 2010 рік склала $9,8 млрд. До того ж магазини допомагали створювати необхідний галас навколо всього, що робила Apple.
iPod та iTunes
Джобс вирішив перетворити не тільки Apple, а й усю індустрію галузі: зробити комп’ютер вузлом, що дозволяє керувати різними пристроями — від музичних плеєрів до відеокамер. Хто як не Джобс міг побачити цей тренд першим? Адже саме він працював на стику мистецтва та високих технологій.
Apple швидко зрозуміла, що музика перейде в цифровий формат, і цей ринок досягне неймовірних розмірів. Тоді з’явилася проста у користуванні програма управління музичними файлами на комп’ютері — iTunes.
Наступним кроком у завоюванні музичного ринку було створення портативного плеєра на кшталт Apple. Так на світ з’явився iPod — пристрій, який у наступні 10 років перетворив Apple із компанії з виробництва комп’ютерів на наймогутнішу корпорацію у світі.
З моменту запуску проєкту Джобс повністю в нього занурився. Його девізом стало «простіше». Одна з ідей Стіва полягала в перенесенні максимальної кількості функцій з плеєра на комп’ютер. У ході розробки виникло коліщатко для перемикання пісень, білі навушники та суперстильний дизайн. 2001 року Джобс презентував своє ноу-хау. Хоча багато хто був неприємно здивований високою вартістю новинки ($399), вона справила справжній фурор. Незабаром Apple доповнила бізнес-модель, продаючи музику через iTunes. Почалася принципово нова епоха музичної промисловості.
У 2007 році продажі iPod складали половину доходу компанії. Ще більшим успіхом користувався iTunes Store: у 2006 році було куплено мільярдну пісню, а в 2010-му — десятимільярдну.
Хвороба та iPhone
2003 року під час звичайного обстеження у Джобса виявили пухлину. Але й тут йому пощастило — це був дуже рідкісний тип раку, який лікувався. Щоправда, Стів не відразу погодився на операцію і спочатку вирішив лікуватись дієтами. Він справді жив у полі спотвореної реальності, але коли йому стало гірше, погодився на хірургічне втручання. На жаль, на той час рак уже поширився на печінку.
Коли Джобс повернувся до роботи, співробітники сподівалися, що в його характері відбудуться зміни. Однак він зберіг колишню нетерпимість та різкість у висловлюваннях. Стало зрозуміло: після одужання Джобс вирішив взяти реванш і готовий до сміливих кроків.
У 2005 році продажі iPod злетіли до небес, але Джобс нервував. Він уловив новий тренд: головним конкурентом портативних плеєрів стали мобільні телефони. Але команда топменеджерів знайшла слабке місце мобільних телефонів: вони були позбавлені простоти та смаку. Тоді народилася ідея створення телефона, яким приємно буде користуватися самому. Як сказав Джобс, «кращої мотивації не вигадаєш».
Практично відразу Стів заявив, що хоче створити телефон без клавіатури та стілуса. На той момент вже були розроблені мультисенсорні екрани, і Apple вирішила вивести цю технологію на масовий ринок. Як результат, ринок отримав потрійну інновацію в одному продукті: iPod із сенсорним керуванням, революційний мобільний телефон та якісно новий пристрій для інтернет-зв’язку. iPhone повинен був продаватися за $500, і багато конкурентів були впевнені, що такий дорогий продукт не стане масовим. Але вони недооцінили витвір Джобса: до кінця 2010 року Apple продала 90 млн. iPhone, «відкусивши» більше половини прибутку світового ринку мобільних телефонів.
Варто замислитися
Чи дійсно споживач може вам сказати, чого хоче?
Як у вашій компанії вловлюють нові ринкові тренди?
Чи не суперечать одне одному ваші роботи та світогляд?
Погіршення здоров’я. Вихід iPad
Хвороба Стіва Джобса прогресувала, він втрачав вагу, а разом із цим падали й акції компанії — з $188 на початку червня до $156 до кінця липня 2008 року. У 2009 році Джобс переніс складну операцію з пересадки печінки, відвоювавши ще шматок життя. Наприкінці року він повернувся до управління компанією та з новими силами приступив до роботи. Як виявилося, саме 2010 став одним із найпродуктивніших як для Стіва, так і для Apple.
Ідея планшетника з’явилася у Apple ще до створення iPhone, але її відклали, спрямувавши всі сили на розробку мобільного телефона. Однак невдовзі після презентації iPhone Джобс знову загорівся ідеєю створення планшетного комп’ютера із сенсорним керуванням. Разом із дизайнером Айві він розробив близько 20 варіантів дизайну. Вони по черзі брали кожну модель до рук, намагаючись зловити правильні відчуття, — так було визначено оптимальний розмір екрана. Далі була копітка робота з розробки технічного та програмного забезпечення пристрою. Незабаром з’явилася перша версія планшетника iPad.
Презентацію новинки було заплановано на січень 2010 року. Ця подія викликала фурор. Одне з видань відреагувало так: «Останнього разу, коли пластина викликала такий ажіотаж, на ній були заповіді». Презентація пройшла надзвичайно: Apple знову сколихнула цифровий світ. Цей продукт був повністю в стилі Apple — у ньому поєднувалися першокласні технології та мистецтво. iPad пропонував користувачеві більш інтимний контакт із технікою, ніж лептоп. Менше ніж за місяць було продано 1 млн екземплярів iPad, а через 10 місяців — 15 млн.
Компанія знову довела, що здатна створювати цілісні продукти, запустивши магазин додатків для iPhone та iPad. Так було створено Apple Store. До червня 2011 року в цьому онлайн-магазині було пів мільйона додатків, а кількість завантажень перевищила 15 мільярдів.
За допомогою iPad та Apple Store компанія зуміла змінити всю медійну сферу — від видавництва до кіно. Було створено iBook Store, який торгує електронними книгами. Через канали Apple почали продавати журнали, газети, телесеріали.
Варто зробити
При створенні нових продуктів врахувати всі найдрібніші деталі.
Продумати ефектний вихід новинок на ринок.
Спростити користування продуктами компанії.
Вечірня зоря
2011 року здоров’я Джобса погіршилося. Він попросив у ради директорів чергову відпустку та запропонував на своє місце талановитого операційного директора Тіма Кука. Джобс мав ще безліч ідей: повністю змінити індустрію підручників, створити революційний телевізор, — але йому не судилося втілити їх у життя.
Його особистість відбивалася у створеній ним продукції. Уся філософія компанії майже 30 років ґрунтувалася на повній взаємній інтеграції апаратного та програмного забезпечення. Така ж цілісність простежувалася і в самому Стіві: його вади та мрії переплелися з методом управління та створенням новаторської продукції від Джобса. Сам він вважав, що вміння зосереджуватись і любов до простоти з’явилися у нього завдяки дзен-буддизму. Ці самі якості Стів переніс і на продукти Apple.
Історія про Стіва Джобса — це зразок міфу для Кремнієвої долини: шлях від стартапу в батьківському гаражі до найдорожчої компанії у світі. Не так багато речей Джобс винайшов сам, але він майстерно комбінував ідеї, мистецтво і технології, винаходячи майбутнє.
П’ять головних думок
- Естетична вада цивілізації полягає в тому, що краще і прогресивне не завжди перемагає.
- Головним для співробітників Мас стало не обігнати конкурентів або заробити більше грошей, а створити найкращий у світі комп’ютер.
- Мудрість — у простоті, але лише в тій, яка гідна музею сучасного мистецтва.
- Філософія Джобса була одночасно і простою, і складною: продукт — це все.
- Іноді головна інновація криється не в продукті, а в принципах організації бізнесу.
Автор огляду
Зміст
Стів Джобс. Історія людини-легенди та його величної компанії
Основна ідея
Як все починалося
Заснування Apple
Графічний інтерфейс
Створення Mac
Вигнання
Епоха NeXT і Pixar
Друге пришестя
Трансформація компанії
Магазини Apple Store
iPod та iTunes
Хвороба та iPhone
Варто замислитися
Погіршення здоров’я. Вихід iPad
Варто зробити
Вечірня зоря
П’ять головних думок
Оцінка
Розкажіть друзям
Додайте коментар