90-ті в Україні: бренди, які з’явилися, та бізнес-навички, що досі працюють

18 березня 2025

12 хв.

90-ті в Україні: бренди, які з’явилися, та бізнес-навички, що досі працюють

Про що:

У 90-ті роки в Україні почалась історія багатьох компаній, які згодом здобули популярність і стали частиною нашого життя. Онлайн-медіа MC.today за підтримки Visa та Дiя.Бiзнес розповіли про деякі з цих брендів, серед яких і компанія Київстар. У матеріалі публікуємо найцікавіше. У кінці статті ви дізнаєтеся навички, які допомагають працювати компаніям увесь цей час.

Зміст

1991 рік

1992 рік

1993 рік

1994 рік

1995 рік

1996 рік

1997 рік

1998 рік

1999 рік

Навички з 90-х, які досі працюють

Коментар від yana.bondarenko

файно є

Корисна інформація.

1991 рік

У 1991 році в Україні з'явилися кілька брендів, які згодом стали важливими гравцями на ринку. Одним із таких став ПУМБ, який зареєстрували в грудні 1991 року. У 1992 році банк відкрив свої двері для клієнтів у Донецьку, а згодом став одним із провідних фінансових установ України.

Ще одним важливим кроком став запуск «Біокон», медичного науково-виробничого об’єднання, яке спільно з французькими колегами розробило перший крем для обличчя. Це стало лише початком: згодом в Харкові була відкрита лабораторія, і компанія створила понад 20 лінійок косметичних продуктів, що стали популярними на ринку.

Не можна оминути й «Альцест», який у 1991 році відкрив перший магазин професійних інструментів для будівельного ринку. Зі співпрацею з такими брендами, як Bosch і Gruntek, компанія швидко розширила мережу у великих містах України.

ЛІГА також була серед тих брендів, що почали свою діяльність у 1991 році. Родини Володимира Єгипка, Марини Бондаренко та Сергія Бондаренка

розробили комп’ютерну систему для збереження актуальних законів. Це стало важливим кроком у розвитку правових технологій.

Також у 1991 році з’явився і «Фармак», що на базі Київського фармацевтичного заводу почав виготовляти ліки. У 2025 році Farmak увійшов до списку 30 провідних компаній України, які досягли найбільшого прогресу у цифровій трансформації.

1992 рік

«ПриватБанк» розпочав свою діяльність у 1992 році з малого офісу та кількох комп’ютерів у Дніпрі. У 2017 році був націоналізований. Єдиним акціонером Банку, якому належать 100% акцій Банку, є держава в особі Кабінету Міністрів України.

«Медиком» — одна з перших приватних клінік, яку відкрили невропатолог Ігор Скурихин і анестезіолог Олександр Скурихин. З часом клініка перетворилась на мережу з п’яти філіалів у Києві, і сьогодні вона обслуговує 300 тисяч пацієнтів щорічно.

«Ятрань», що почала свою діяльність на м’ясокомбінаті в Кропивницькому, швидко здобула популярність завдяки своїй ковбасній продукції. Сьогодні компанія налічує 2025 робітників та впровадила повний цикл обробки продукції.

Mida — бренд, що розпочав свою історію в Запоріжжі з випуску першої пари взуття. Сьогодні у компанії є власний завод, 100 фірмових магазинів по всій Україні та навіть магазин у Празі.

На жаль, не всі стартапи 1992 року змогли зберегти свою позицію на ринку. «Бліц-Інформ», поліграфічне підприємство, яке створило кілька популярних видань, таких як «Бізнес», «Наталі», «Бухгалтерія», з часом припинило свою діяльність і стало банкрутом.

1993 рік

У 1993 році було закладено основу для кількох потужних брендів, які змінили ринок України. АТБ — шість магазинів «Агротехбізнес» у Дніпрі об’єдналися в одну мережу. З того часу бренд виріс у найбільшу мережу супермаркетів України з понад 1200 магазинів та 65 тисячами співробітників.

Наступний бренд — SoftServe. Все почалося з групи студентів Львівської Політехніки, які заснували компанію. Зараз це одна з найбільших ІТ-фірм в Україні.

«Агромат» також не залишився осторонь. У 1993 році в Києві відкрили перший магазин, де продавали керамічну плитку та сантехніку. Зараз це величезна мережа по всій Україні та інтернет-магазин. Найбільший магазин плитки в Європі, площею 16 тисяч квадратних метрів, став справжньою гордістю бренду.

Не менш значущим є бренд Watsons, який спочатку був відомий як мережа магазинів товарів для краси та дому ДЦ. У 2011 році його перейменували на Watsons, і сьогодні це одна з популярніших мереж в Україні.

1994 рік

1994 рік став знаковим для кількох брендів, які з часом стали лідерами на українському ринку. Один із них — «Київстар», заснований підприємцем Ігорем Литовченком. Спочатку компанія називалась Bridge, але вже в 1997 році змінила назву на добре відому сьогодні «Київстар». Мобільний оператор першими в Україні запустив послугу SMS і став одним із найбільших в країні, обслуговуючи понад 23,3 мільйонів абонентів (станом на вересень 2024 року).

Іншим важливим гравцем, що з’явився у 1994 році, став «Фокстрот». У Харкові троє партнерів відкрили перший магазин, з якого почалася величезна мережа.

Ще одним брендом, який вразив український ринок, стала Миргородська вода. Після реконструкції заводу в Миргороді почали розливати воду під власною торговою маркою, а вже у 2011 році негазована вода «Миргородська Лагідна» отримала звання найкращого товару України на Всеукраїнському конкурсі.

У селищі Торчин на Волині з’явився бренд «Торчин», який спершу випускав мінеральну воду під маркою «Дональд Дак», а згодом змінив асортимент на кетчупи, майонези та гірчицю.

Тут і «Вітмарк». Цей бренд почав свою історію на модернізованому заводі дитячого харчування в Одесі, де стали випускати соки під маркою Jaffa. Сьогодні Вітмарк випускає напої під 10 брендами, а продукція експортується в 18 країн світу.

1995 рік

Згадаємо про 1+1. Почавши своє існування як «Студія 1+1», компанія отримала право на щоденне мовлення на каналі УТ-1, що відкривало нові горизонти

для телебачення в Україні. Сьогодні телеканал є частиною медіахолдингу «1+1 медіа» і транслює свої програми на 95% території країни.

«Мівіна» — ще один бренд, який з’явився в 1995 році. Спочатку компанія «Техноком» у Харкові почала виробляти вермішель швидкого приготування. Незабаром асортимент розширили приправи та пюре, що зробило бренд ще популярнішим.

В цей самий рік у Харкові зареєстрували торгівельну марку «Дім Кави». Спочатку в асортименті була лише кава швейцарського обсмаження Blasercafe, але згодом компанія відкрила свій перший магазин і почала продавати також чаю, кавомашини та аксесуари.

У 1995 році почався розлив води в Моршині, що стало важливою віхою для бренду «Моршинська». З часом вода стала однією з лідерів на ринку мінеральних вод України, а у 2013 році її частка на ринку сягнула 28,5%.

«Корона» стала ще одним яскравим представником 1995 року. Спочатку на Тростянецькій шоколадній фабриці в Сумській області виготовляли лише чорний шоколад під цією маркою. Проте згодом асортимент поповнився молочним шоколадом і різними варіаціями з додаванням різних домішок.

І, звісно, «Ярослав» — бренд, який почав свою історію зі шкільних фартухів і жіночої білизни. З часом компанія розширила виробництво і зараз виготовляє не тільки спідню білизну, а й постільну білизну, пледи та інший текстиль. Водночас компанія має мережу фірмових магазинів, а її продукція експортується до Європи, США та Канади.

1996 рік

«Чумак» — цей бренд стартував у Каховці, де шведські підприємці Йохан Боден та Карл Стурен розпочали виробництво кетчупів і соусів. Спочатку вони орієнтувалися на український ринок, але з часом бренд став міжнародним гравцем.

Roshen — ще один бренд, який зародився у 1996 році. Все почалося на приватизованій Київській кондитерській фабриці ім. К. Маркса, де почали виробляти солодощі під новим брендом. З часом Roshen став одним із найбільших кондитерських виробників в Україні й сьогодні експортує свою продукцію у близько 50 країн.

Тим часом у Києві з’явився бренд Gemini, який спершу займався продажем свіжообсмаженої кави, чаю та кавомашин. Протягом кількох років компанія

розширила свою діяльність, відкривши першу кав’ярню у 2013 році та запустивши фасувальну лінію у 2017 році.

Unmomento розпочав свою діяльність як перша хімчистка в Києві. Сьогодні цей бренд має 37 пунктів приймання одягу по столиці та в передмісті, і обслуговує понад 1 млн клієнтів.

1997 рік

«Автолюкс» започаткував свою діяльність з першого рейсу за маршрутом Київ — Одеса. З того часу компанія не лише розширила маршрути, а й збільшила кількість регулярних рейсів.

У тому ж році в Одесі відкрили перший в Україні супермаркет дитячих товарів під брендом «Антошка». Це був справжній прорив, оскільки в одному місці можна було знайти все для дітей — від харчування до меблів. Сьогодні мережа налічує 40 магазинів по всій Україні.

Не менш важливим став і бренд «Бон Буассон», який розпочав свою діяльність у Дніпропетровську, спершу виробляючи мінеральну воду, а вже наступного року додавши до асортименту серію лимонадів.

Ще один важливий бренд, Злагода, почав свою роботу на комбінаті «Придніпровський» у Дніпрі, випускаючи молочні продукти.

1998 рік

У селі Гаврилівка Київської області була заснована птахофабрика під брендом «Гаврилівські курчата». Почали вони з закупівлі курчат в Угорщині, а потім розвинули цілу імперію — створили «Комплекс Агромарс» з 12 фермами та філіями, активно займаючись експортом. Хоча наразі компанія зазнала фінансових труднощів і стала банкрутом, її спадок все ж залишив свій слід.

Ще одна історія успіху — «Глобино», яке розпочало свою роботу в Полтавській області. Спочатку м’ясокомбінат міг переробляти лише до 2 тонн м’яса на день, а зараз потужності зросли в 50 разів. Сьогодні бренд має 26 регіональних торгових представництв.

У медіасфері того року з’явився «Новий канал», який почав транслювати програми в Києві. З 10:00 до 16:00 канал ділить частоту з СТБ, але вже через рік його програми побачили в 17 містах України. Сьогодні «Новий канал» є частиною медіахолдингу StarLightMedia.

Бренд «Олейна» розпочав виробництво соняшникової олії на заводі в Дніпрі. З часом компанія стала частиною швейцарської корпорації Bunge, що є важливим кроком у розвитку бренду.

В тому ж році у Києві почали відкривати продуктові магазини під брендом «Сільпо». За перший рік з’явилось п’ять супермаркетів, а зараз мережа нараховує 272 магазини, зокрема й делікатесні магазини «Le Silpo». У 2019 році «Сільпо» здобуло перемогу на національному конкурсі Retail Awards, а його дохід у 2020 році склав 64,4 мільярда гривень.

1999 рік

У Києві відкрився перший магазин «Бомонд», що спеціалізувався на елітній косметиці та парфумерії. Це був справжній рай для тих, хто шукав продукцію найвідоміших брендів, таких як Chanel, Dior, Guerlain і Estee Lauder.

Тим часом компанія «Оболонь» вирішила розширити свою лінійку продукції й запустила напій із соком під брендом «Живчик». Спочатку була проста ідея — сік з мінімумом добавок. Однак з часом бренд став дуже популярним, і для нього навіть придумали персонажа — яблучко Живчика.

Не можна не згадати й про ювелірний завод «Золотий вік», який почав свою роботу в Бучі, Київської області. З часом він виріс в одного з найбільших виробників ювелірних прикрас в Україні.

В той час на ринку автозаправок почав працювати бренд «ОККО», який відкрив свою першу заправку у Стрию, Львівської області. Вже сьогодні мережа налічує 400+ заправок, а в них працює 30 ресторанів під брендами A la minute, Pasta Mia та Meiwei.

У Києві ж розпочав свою діяльність «Олком», маргариновий завод, який за короткий час вийшов на ринок з продукцією майонезів, соусів та соняшникової олії.

Ще один цікавий бренд того року — «Millenium». Це компанія, яка вирішила не використовувати старі потужності радянських часів, а збудувати власну фабрику з нуля. Тепер Millenium експортує свою продукцію в 30 країн, включаючи ЄС, США, Австралію, Китай і ОАЕ.

Навички з 90-х, які досі працюють

Засновник компанії Pet Technologies та автор книги «Система Щастя» Олександр Суворов каже, що навички з 90-х, які працюють і зараз, це:

1. Адаптивність — швидко реагувати на зміни, вміти оцінювати ситуацію та шукати можливості в умовах невизначеності.

2. Тримати слово — чесність і виконання обіцянок досі важливі для створення довіри у бізнесі.

3. Розуміння людей та емпатія — вміння оцінити партнерів чи співробітників і не помилитись у виборі колег.

Про що краще забути:

1. Перенавантаження — працювати 24/7 можна, але важливо також вміти делегувати й розподіляти сили, а також автоматизувати процеси.

2. Страх втратити все — сьогодні бізнес має більше інструментів для прогнозування й адаптації до змін. Можна орієнтуватися на аналітику, вивчати тренди, створювати стратегії на основі даних. Замість того, щоб завжди бути в боротьбі, сучасні підприємці більше зосереджуються на партнерствах і коопераціях. Це дозволяє розподіляти ризики й збільшувати шанси на успіх.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

yana.bondarenko

20 березня 2025

файно є

Корисна інформація.

Схожі статті