Нокія, CD-диск і Wi-Fi як символи 2000-х — десятиліття, коли українські бренди проходили випробування кризою

16 квітня 2025

8 хв.

Українські бренди 2000-х: ті, що загартовані кризою

Про що:

Продовжуємо історію українського підприємництва завдяки проєкту онлайн-медіа MC.today, Visa та Дiя.Бiзнес. Минулого разу розповідали про бізнеси 90-х. А у цій статті поговоримо про компанії, що з’явилися в період з 2000 по 2010 роки.

Зміст

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Висновок

2000

У липні 2000 року група українських програмістів створила сайт robota.ua для роботодавців і пошукачів. Він стає першим онлайн-ресурсом з працевлаштування в Україні. Тепер не треба купувати газету і кілька днів продзвонювати компанії, як у 90-х. Або йти в Службу зайнятості та чекати, доки з’явиться якась вакансія.   

Як бачимо, раніше оголошення про пошук працівників робили в пресі. Зараз же можна шукати персонал через таргетовані та тригерні розсилки. Більше про це у статті.

Розсилки повідомлень від аналітиків

Реклама та пошук клієнтів

Розсилки повідомлень від аналітиків

Надсилайте пропозиції цільовій аудиторії з таргетованими розсилками. Наші аналітики підберуть аудиторію за 100+ Big Data-параметрами (вік, стать, інтереси, локація тощо.)

2001

У Львові Мар’яна Савка та Юрій Чопик заснували "Видавництво Старого Лева", що випускає книги для дітей та дорослих. Компанія неодноразово здобувала першість у різних міжнародних преміях, як-от Bologna Ragazzi Award, Angelus, Nami Concours, Le Prix Tatoulu та інших.  

Цього ж року Руслан Демчак відкрив у Києві першу клініку "Добробут". Мережа виросла до 15 медичних центрів та 2 багатопрофільних лікарень. Там надають послуги за понад 75 медичними напрямами. Щороку лікарі проводять близько 9 тис. операцій. 

Цікава історія у Нової пошти. Двоє друзів з Полтави Вячеслав Климов і Володимир Поперешнюк на заощадження у $7 тис. створили власну службу доставки. Спочатку розвозили замовлення на одній старенькій машині. Зараз компанія має свій автопарк, доставляє щодня 1,5 млн посилок та вантажів. А також відкрила 11 400 відділень й 15 500 поштоматів.

Вячеслав Климов:  “То був дуже бізнес-активний час, легкий для старту будь-якого підприємства – один суцільний так званий green field із величезною кількістю незайнятих ніш і дуже низькими барʼєрами на вхід. Я не знаю жодного бізнесу, який не можна було б почати на той час”.

2002

У 2002 році в Києві відкрили першу «Фору». Маленький мінімаркет вже через рік став мережею з 18 магазинів. Зараз в Україні їх налічується понад 270. Компанія також залучила понад 2 млн учасників у свій клуб лояльності.  

У той же рік заснований і бренд «Наша Ряба». Юрій Косюк запропонував українцям свіжу охолоджену курятину замість замороженої. Це було щось нове та незвичне. Незабаром продукція почала продаватися не лише в Україні, але й за кордоном. Сьогодні компанія займає 50% ринку курячого м'яса в Україні та має понад 2000 власних торгових точок. 

Також у 2002 році створена компанія Terrasoft. Її заснували Катерина Костерева та Олександр Попов. Бренд спеціалізується на розробці CRM-систем для бізнесу. До речі, Terrasoft є частиною групи Creatio. 

Тогоріч з’явилася компанія Film.ua, заснована юристами Сергієм Созановським та Віктором Мирським. Тепер це один з найбільших виробників кіно- та телепродукції в Східній Європі.

2003

У Чернігові Святослав Нечитайло відкрив перший Еко Маркет. За кілька років мережа зросла до 81 магазину по всій Україні. Відтепер компанія має понад 3000 працівників, а в кожному закладі є пекарня та кулінарія. У 2021 році Еко Маркет потрапив до списку найдорожчих брендів України з капіталом $11,2 млн. 

Пузата хата стала важливим елементом української ресторанної культури. Перший заклад швидкого харчування відкрили на Бессарабці в Києві. І хоча згодом бізнес пережив банкрутство, йому вдалося відновитись і розвиватися. У компанії є власний торгово-виробничий комплекс, а також сервіс доставки обідів. 

Історія Епіцентру почалася з невеликого магазину плитки, яку Олександр Герега привіз з Польщі. З часом цей бізнес переріс у найбільшу мережу будівельних гіпермаркетів в Україні. Епіцентр зараз — це велика омніканальна екосистема, що об'єднує торгівельні мережі, інтернет-магазин epicentrk.ua, спортивні магазини, агрохолдинг Епіцентр Агро, заводи керамічної плитки, деревообробку та логістику.

2004

У 2004 році Fornetti розпочав свою діяльність як угорська франшиза. Багато хто пам’ятає перші кіоски з цією ароматною  випічкою. З часом мережа виросла і стала самостійною.

2005

Історія Comfy почалася зі звичайного магазину електроніки в Кривому Розі. Завдяки злиттю з мережею «Побуттехніка» компанія перетворилася на одного з лідерів ринку. Сьогодні Comfy має 110 магазинів по Україні.

У Rozetka можна знайти майже все. 3,9 мільйона товарів від побутової техніки до одягу. Проте ідея створити цей масштабний проєкт прийшла до Ірини Чечоткіної, коли вона перебувала в декреті. Саме тоді вона запропонувала чоловікові Владиславу разом запустити власний інтернет-магазин електроніки.

2006

Який заклад швидко став популярним завдяки концепції звички, що приносить «гормон щастя»? Це ресторан японської кухні «Сушия». Його у 2006 році заснував Геннадій Медведєв. В Україні налічується 21 заклад у 5 містах.

«Брусничка» — мережа супермаркетів, заснована в Донецьку. До 2014 року компанія налічувала понад 150 магазинів. Проте через початок воєнних дій втратила 53 торгові точки та оголосила банкрутство.

2007

У 2007 році відкрили Synevo, що змінило підхід до медичних аналізів в Україні. Команда медиків, маркетологів, фінансистів та IT-фахівців вирішила зробити ці послуги платними. Комерційний директор компанії Микола Скавронський згадує: «Ми були нахабні, голодні і без грошей». 

Перше відділення з'явилося в Києві на Оболоні, а назву компанії склали, поєднавши слова synergy і evolution. Тепер компанія має 350 лабораторій у 150 містах України. За програмою медичних гарантій НСЗУ можна робити й безоплатні аналізи.

2008

Попри економічну кризу 2008-2009 років деякі компанії знаходили сили розпочати свій бізнес-шлях. Наприклад, такою компанією є Delamark, яка з 2008 року імпортувала безсульфатні пральні порошки з Японії. Згодом відкрила виробництво в Україні та почала продавати екологічні мийні засоби з ефірними оліями. Це перший в Україні бренд, що отримав міжнародний екосертифікат "Жива планета", який визнається 65 країнами світу.   

Натомість Ziz — це історія про студентку, яка у 2008-му почала робити сережки з полімерної глини. Спочатку це було просто хобі, але дівчина вирішила розвивати бізнес. Бренд продає не лише прикраси, а й годинники, термокухлі та інші стильні речі. 

Ще один цікавий досвід. Наталія Байдан, дізнавшись про технологію IMAX, вирішила, що вона обов’язково має бути в Україні. Тож, завдяки зусиллям жінки та підтримці інвесторів в країні з’явилися перші IMAX-екрани в Планета Кіно.

2009

У 2009 році Олександр Деркач і Федір Шпиг створили «Молочний альянс». Це була група підприємств, серед яких і «Яготинське». Під цією маркою можна знайти понад 30 товарів: від вершкового масла до сиру і йогуртів.  

Grammarly — приклад, як з простого ідеї можна зробити щось глобальне. Три програмісти з України створили сервіс для перевірки англомовних текстів. Це не просто стартап, а перша українська компанія, яка стала «єдинорогом» — з капіталізацією понад 1 мільярд доларів.  

І ще є MakeUp, інтернет-магазин косметики, який організував безоплатну доставку та невисокі ціни на елітну косметику. Євген Малєв і Сергій Волобуєв зрозуміли, що це працюватиме, і не помилились. Тепер MakeUp продає товари у 36 країнах і має понад 340 мільйонів користувачів.

2010

У 2010 році Тарас Мороз заснував бренд «Молоко від фермера». Спочатку молоко, масло і сири продавалися лише в фірмових ятках. Проте вже з 2015 року по всій країні почали відкриватися магазини цього бренду. Причому частину відкрили за франшизою. 

Львівська майстерня шоколаду — це справжня солодка історія. У 2008 році подружжя Дубових вирішило створити особливий шоколад, який не був би схожий на інші. Наталія Дубова ночами виготовляла до 4000 цукерок, працюючи за іноземними рецептами. Першу майстерню відкрили в центрі Львова. Зараз мережа налічує понад 50 закладів по всій Україні включно із Західною Азією. 

Бренд, який точно не залишить вас байдужими, якщо ви любите подарунки, —  Bodo. Віталій Дрозд позичив у батьків $50 тисяч і у 2010 році створив інтернет-магазин, де продаються не звичайні товари, а враження. Можна стрибнути з парашутом або поїхати в Чорнобиль.

Висновок

Завдяки примарній стабільності на початку 2000-х, почали з’являтися нові гравці. Це підприємці, які наважувалися на інвестиції, інновації та запуск власної справи. З іншого боку, саме цей період став точкою зростання для бізнесів, які змогли пережити турбулентні 90-ті. Втім, перешкоди періоду 2000-х не лише загартовували, а й формували новий тип бізнесу — гнучкий, адаптивний та готовий до змін.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті