Про що:
Ми розповідали про бізнеси 90-х і 2000-х. А наступний період 2010–2020 став драйвером появи нових компаній — гнучких, технологічних, амбітних. Це третя частина серії статей, створеної в межах спільного проєкту MC.today, Visa та Дія.Бізнес про історію українського підприємництва. Запрошуємо дізнатися, як розвивалися бізнеси у десятиліття стрімких змін і цифрових проривів.
Зміст
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2011
Banda — рекламна агенція, заснована Єгором Петровим, Павлом Вржещем та Ярославом Сердюком. Це приклад того, як творчість може змінювати імідж країни. Саме Banda створила бренд Ukraine NOW, кампанію CRIME(A) про анексований Крим, а також переосмислила візуальний образ Чорнобильської зони. Їхні проєкти не раз відзначали міжнародні журі, як-от «Каннські леви» до Effie Index, де у 2020 Banda стала найефективнішим незалежним агентством світу.
У зовсім іншій, але теж перспективній ніші з’явилася Еко-Лавка. Почалося все доволі несподівано, оскільки компанію фактично запустили з... продажу грязі. Олександр Петренко, Тетяна Юхновець, Андрій Петрина та Гліб Кочержинський, які знали одне одного ще з роботи в мережевих компаніях, вирішили працювати на себе. Їхній перший продукт — сапропель, екологічна лікувальна грязь. Проте вже через кілька місяців вони зрозуміли, що попит є на все, що натуральне. Так у 2011 відкрився перший магазин із натуральними продуктами, а вже за рік компанія запустила франшизу.
Ще один гучний старт відбувся у бренду Kachorovska. Відкрила його Аліна Качоровська, яка, маючи юридичну освіту, вирішила продовжити родинну справу. Спочатку був пошив взуття на замовлення, а згодом — власна лінія, магазини в Києві та Одесі, онлайн-продажі по всьому світу.
Цікава трансформація, яку важко не згадати, — перехід від Slando до OLX. У 2011 році відомий сервіс оголошень купили представники міжнародної групи Naspers і пізніше у 2014-му перезапустили його під глобальним брендом OLX. З того часу платформа стала не просто місцем купівлі-продажу, а стартовим майданчиком для малого бізнесу.

Big Data та аналітика
Big Data-рішення для бізнесу
Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.
2012
VOVK — бренд одягу, який заснували подружжя Тетяна та Віталій Семенченки. Їхній стартовий капітал налічував усього 15 тис. гривень, завдяки якому відкрили перший магазин у Вишгороді. Утім, вже за рік з’явилася «студія» в Києві з атмосферою, яка більше нагадувала дім, ніж звичний торговий зал. Саме слово «студія» стало частиною ДНК бренду, адже воно передавало ідею турботи, індивідуальності та тепла. VOVK поступово перейшов від співпраці зі швачками до власного виробництва.
Ще одна тепла історія про бренд подарунків 1dea.me. Його «батьки» — Ксенія та Нікіта Фурсови. Ідея була проста: створити надихаючі та приємні подарунки. Так народилися скретч-карти Travel Map, що допомагають планувати мандри, зберігати спогади та відкривати світ. Потім з’явилися челендж-постери #100справ і гра Dream&Do. Це той випадок, коли маленький бренд виріс у міжнародну компанію з мільйонними оборотами.
Поки одні створювали стиль і настрій, інші вирішували конкретні побутові завдання. Йдеться про Kabanchik.ua, сервіс пошуку виконавців для будь-якої роботи вдома чи в офісі. Його створили Роман Кірігєтов і Олександр Юр’єв, вклавши власні гроші та пройшовши акселератор. Успіх не змусив себе чекати, й сервіс швидко підхопив попит, отримав інвестиції, а згодом його викупила компанія Prom.ua. Сьогодні через Kabanchik українці замовляють сотні тисяч послуг — від ремонту до маркетингу.
Історія Франс.уа почалося з кав’ярні-булочної у Кривому Розі, з якої пахло круасанами та лунала французька музика. Олександр Федець створив концепт, який захотіли повторити в інших містах. І вже за кілька років Франс.уа перетворилася на одну з найбільших мереж у країні. У пікові роки вона мала понад 180 кав’ярень, частина з яких — за франшизою. Сьогодні їх трохи менше, але бренд залишився символом затишку, доступної кави та свіжої випічки.
Стаття на тему:
Ідеї для бізнесу: яку франшизу вибрати, щоб не прогадати2013
Kochut — бренд, який створили троє братів Юрій, Роман та Ігор Кочути. Вони перетворили любов до ручної праці на ювелірне мистецтво. Їхні прикраси не про метал та каміння, а про історії. Кожна річ — маленький витвір, зроблений з теплом, точністю і з інновацією. Брати створили першу у світі прикрасу з галієм, металом, що тане при 30°C. Kochut знають не лише в Україні, а й у Британії, Німеччині, США.
У 2013-му з’явилося й Сирне королівство — проєкт Дениса Пріймягі та його дружини. Спочатку це був магазин, де засновники працювали самостійно та особисто викладали сири на полички. Сьогодні — це понад 60 магазинів по всій Україні, серед яких 50% власних, 50% партнерських.
Відкриттям цього року можна вважати Orner. Усе починалося з шоколаду, але швидко з’явились чашки з жартами, блокноти з філософією, вази. Товари Orner роблять день трішки світлішим. Сьогодні продукцію бренду можна знайти у сотнях магазинів, і вона, без перебільшення, має свій фан-клуб.
А для тих, хто шукає речі (не обов’язково нові) у 2013-му стартувала Shafa. Платформа для купівлі-продажу одягу та товарів у хорошому стані стала гідною відповіддю на тренд усвідомленого споживання. Антон Єрмоленко й Ігор Гуменюк вгадали момент, коли українці почали замислюватися над тим, що споживати і нове, і вживане — теж гарний вибір.
Читайте також:
Пульс українського підприємництва: місто Дніпро2014
2014-й був непростим роком — країна змінювалась, люди шукали опори. І саме в цей період з’явилися бізнеси, які продавали не просто продукти чи послуги, а намагалися дарувати емоцію. Ковток кави чи ковток спокою — для когось це було синонімом.
Саме в цей рік у Харкові з’явилася перша Aroma Kava. Це невеличка кав’ярня про те, що кава має бути завжди поруч. Тепла, доступна і така, що рятує гарний настрій у похмурий день. Через п’ять років Aroma Kava вже «варила» напій у 20 містах, а сьогодні — це 350 кав’ярень у 24 містах України, більше мільйона чашок кави на місяць і впізнаваний запах у повітрі щоранку.
У той самий рік, тільки південніше в Одесі, у світ ароматів, але вже косметичних, занурилася Олена Душечкіна. Вона створила бренд Dushka, який і справді пахне як десертна крамниця. Мило у формі ріжка морозива, йогурт для волосся з запахом абрикоса, бомбочки, схожі на цукерки — усе це не тільки натуральне, а ще й зроблене вручну. Те, що починалось як захоплення миловарінням, стало повноцінною справою з понад 400 засобами в асортименті.
2015
У 2015 у Луцьку з’являється Mr. Scrubber. Усе почалося з кави, але не з ранкового еспресо, а з кавового скрабу. Засновник Сергій Кашуба і його команда зараз виготовляють понад 500 засобів для обличчя, тіла, волосся. Тут і сіль, і цукор, і натуральні олії з усього світу.
Натомість G.Bar зробив революцію у сфері краси, але не за допомогою кремів, а через стиль і атмосферу. Це б’юті-бар, ідея якого народилася у Сабіни Мусіної та Лєри Бородіної, яка також заснувала сервіс оренди суконь Oh My Look!. За рік після старту невеликі окремі заклади G.Bar почали відкриватися по всій країні, а згодом — і за кордоном.
А тепер — до їжі. Бо у 2015-му з’явилися ті, хто запакував сніданок у нову емоцію. Наприклад, Lviv Croissants — справа чотирьох підприємців зі Львова, які вирішили, що круасан може бути повноцінним обідом, і додали до тіста начинку — м’ясо, рибу, овочі, сири. За кілька років мережа виросла до сотні пекарень по всій країні. У 2024 році в мережі Lviv Croissants спожито 12 278 730 круасанів.
Не менш смачно звучить історія «Боїм. Гастромандри». Олександр і Марина Черноголови, захоплені мандрами й кухнею, взяли смакові враження з усього світу і закрутили в баночки. Соуси з ожиною та чилі, джеми з беконом і бурбоном. Щомісяця новий смак.
Згадаємо й про бренд взуття L.A.P.T.I, з яким український стиль вийшов на світові подіуми. Засновники почали з еспадрильїв, витратили сотні тисяч євро на якісні тканини, і тепер це снікерси, кеди, черевики, які носять в Україні, Мілані та Нью-Йорку.
2016
2016 рік почнімо зі Spell — бренду, який створили Віталій Іванов, Антон Рубан і Алексіс Анцюнас. Вони вирішили варити бельгійський шоколад в Україні, але при цьому зробили його схожим на подарунок із Парижа. Кожна плитка, як витвір мистецтва. Зараз Spell впевнено стоїть на полицях «Сільпо», «Фоззі», «Метро» та інших великих мереж.
Ще одна цікава історія, але вже з плазмою та пультом у руках. KIVI — бренд смарттелевізорів, який починав у Києві, а сьогодні транслюється на пів світу. У перший рік компанія виготовила всього 4 тис. телевізорів, але зробила ставку на якість, зручність і доступність. Проте вже у 2020-му з конвеєра вийшло 380 тис. пристроїв, а компанія мала офіси в шести країнах. Компанію KIVI визнано переможцем премії «Вибір року» в Україні у 2023, 2022, 2021, 2020 та 2019 роках.
Helsi — українська продуктова IT-компанія, заснована у 2016 році командою ентузіастів на чолі з менеджером IT-проєктів Артемом Михайлюком. Команда мріяла об’єднати пацієнтів і лікарів в єдиному зручному сервісі. Так з’явилася медична інформаційна система нового покоління. Helsi обслуговує понад 1500 медичних закладів, близько 38 тис. лікарів і понад 9 млн пацієнтів по всій Україні. Компанія допомагає автоматизувати роботу медичних закладів, вести електронні медкартки, формувати звіти та працювати з НСЗУ. А для пацієнтів — це зручний спосіб записатися до лікаря онлайн. У 2022 році компанію придбав Київстар, що дало поштовх до ще активнішого розвитку.
2017
2017-й увірвався в український бізнес із трьома важливими «без»: без фізичних черг, без банківських черг і без шаблонів у жіночій білизні. Бренди цього року розгорталися навколо головного — зручності, технологій і турботи.
monobank — саме така історія. Банк без банку, який помістився у смартфон. У 2017-му Олег Гороховський, Михайло Рогальський і Дмитро Дубілет подумали, що досить стояти в чергах, якщо все можна вирішити свайпом. Для роботи взяли банківську ліцензію «Універсал Банку», а самі зосередилися на сервісі, додатку і людській мові замість фінансового канцеляриту. Українці звикли, що банк — це просто і навіть весело.
Якщо вже і говорити про легкість та комфорт, то не обійтись без brabrabra. У 2017-му Олег Шуляк, який до того розвивав мережу Milavitsa, провів «білизняну революцію»: комфортніші приміряльні, уважний персонал, сучасний простір і добірка крутих брендів. Перший магазин відкрився в Ocean Plaza, далі — великі торгові центри міст-мільйонників і впевнене масштабування.
Ще одна історія про зручність, утім, з напрямку медицини. Бренд Liki24.com з’явився як відповідь на вічну українську проблему: коли ліки потрібні, а часу на пошук і поїздки немає. Антон Авринський і партнери зробили сервіс, який знаходить найвигідніші пропозиції й доставляє медикаменти прямо під двері. Уже за два роки Liki24 отримав $1 млн інвестицій, а в пандемійний 2020-й виріс у п’ять разів. Далі вийшов на ринок Польщі, бо проблема черг і дефіциту знайома не лише українцям.
2018
Bikenow — приклад того, як велосипед став більше, ніж транспортом. Це оренда двоколісного прямо з телефону у кілька кліків. Підприємець Олексій Кушка починав із бренду Nextbike, але вже за рік сервіс виграв тендер і перетворився на головний громадський велопрокат Києва. У 2020-му відбувся ребрендинг, нове ім’я (стало Bikenow) і нова енергія. Через застосунок можна знайти найближчий паркувальний майданчик і проїхатися на велосипеді вже за хвилину.
Також у 2018 році луцький підприємець Володимир і Вікторія Матвійчук вирішили змінити уявлення про напівфабрикати. У закладах «Галі Балуваної» за склом видно кожен етап, як готуються пельмені, зрази, голубці й інші страви.
Sribna Kraina у 2018-му зробила ставку на вузьку спеціалізацію — лише срібло. Жодного золота, максимум деталей. У перші ж місяці бренд відкрив 130 торгівельних точок і магазини у найбільших містах України. В асортименті є прикраси з фіанітами, діамантами, створені для жінок, чоловіків і дітей. Sribna Kraina увійшла до Union Group разом з іншими ювелірними брендами, ставши гравцем національного масштабу.
Ще одна важлива подія — народження Ukraine NOW. Це не стартап у класичному сенсі, але точно бренд із комерційним і стратегічним потенціалом. Його створила Banda Agency для уряду України, щоб розповісти світу про Україну. Логотип здобув Red Dot Design Award і став впізнаваним далеко за межами країни.
2019
Дія — державний проєкт, який більше схожий на цифрову екосистему, ніж на класичну держпослугу. Це мобільний застосунок, платформа, освітній простір, бізнес-хаб і середовище для нової цифрової України. Дія — це держава у смартфоні для українців.
У той самий рік Seadora відкрила двері до іншого світу — світу свіжої риби без ланцюга посередників. Це платформа для фішбукінгу. Клієнти замовляють свіжі морепродукти на сайті й отримують їх за два-три дні після вилову. Усе завдяки прямим контрактам із десятками рибалок з Ісландії, Норвегії, Шрі-Ланки. Вони ловлять рівно стільки риби, скільки ви замовили, а доставляння без заморозки літаками бере на себе Seadora.
У 2019-му стартував проєкт із надлюдським потенціалом — Esper Bionics. Це біоніка, яка адаптується під життя людини. Протез руки, що вчиться разом із власником, реагує на його рухи, підлаштовується і розвивається. Команда називає його «біонічним конструктором», і недарма, бо кожна Esper Hand створюється індивідуально. Стартап працює і в Україні, і на міжнародному ринку, надає безоплатне протезування ветеранам, має власну сервісну підтримку в Києві та розбудовує спільноту користувачів.
Ще один гравець, який змінив просту звичку на глибоку навичку, — це Promova. Платформа для вивчення мов починалася як Ten Words, але вже 2022 року трансформувалася в повноцінну екосистему: додаток, вебсайт, курси з репетиторами, розмовні клуби та штучний інтелект для вимови. У 2023 році команда розробила режим для людей з дислексією. А 24 серпня 2023 року Promova випустила курс української мови.
2020
Лабораторія — це видавництво, що з 2020 року працює як інтелектуальний хаб для сучасного українського читача. Засноване Антоном Мартиновим, спочатку воно спеціалізувалося на перекладах західних нонфікшн-бестселерів, а з 2022-го активно відкриває голоси українських авторів. У фокусі «Лабораторії» — книжки від історії до біографій, від економіки до художньої прози. У каталозі — Нобелівські лауреати, світові лідери думок і нові українські імена. У видавництві запровадили інститут контрольних читачів — це ті, хто бачить книжку ще до друку, перевіряє тексти на точність, логіку, стиль і допомагає зробити її кращою.
Ще є український сервіс доставки свіжих овочів і фруктів OVO, запущений навесні 2020 року у Києві. Ідею привезти фермерський ринок прямо під двері реалізували маркетологи Роман Мелкумов і Степан Синяков. З перших місяців OVO став місцем, де встигають раніше за супермаркети. За день компанія обробляє майже сотні замовлень. В асортименті не тільки овочі й фрукти, а й власна випічка, крупи та чай тощо.
Вам також буде цікаво:
«Rework» для бізнесу: як працювати менше та випускати B2B-рішення швидше
Додайте коментар