Чому бізнес і покупці так активно переходять на каси самообслуговування

9 червня 2025

9 хв.

Чому бізнес і покупці так активно переходять на каси самообслуговування

Про що:

Каси самообслуговування (КСО) давно стали звичною частиною шопінгу. Для покупців це спосіб швидко й зручно розрахуватися без черг. Після повномасштабного вторгнення популярність КСО зросла ще більше через кадрову кризу та потребу оптимізувати процеси. Як розвивається цей напрямок в Україні та чому він такий популярний?

Зміст

Як українські мережі впроваджують каси самообслуговування

У чому переваги кас самообслуговування

Самообслуговування як тренд

Як українські мережі впроваджують каси самообслуговування

Ідея кас самообслуговування з’явилася ще у 1980-х, а сьогодні понад 90% ритейлерів у світі використовують ці системи. Зокрема, усі ключові мережі в Україні активно експериментують із форматами КСО, адаптуючи їх до своїх цільових аудиторій і технічних можливостей. Водночас кожна з компаній знаходить власний підхід. RAU дізналася, наскільки зросла популярність використання КСО. 

Novus 

Мережа супермаркетів Novus впевнено просувається у напрямку цифровізації. Станом на 2025 рік, у магазинах працює понад 130 кас самообслуговування, і покупці дедалі охочіше обирають саме цей формат. Особливо активна в цьому напрямку молода й аудиторія середнього віку, яка найчастіше використовує КСО для покупок з малим та середнім чеком. Варто зазначити, що лише за рік частка транзакцій через КСО в мережі зросла на 4%. У 2024 році вона сягнула 38%, а вже до кінця 2025-го очікується приріст до 42%. 

Аврора 

Мережа мультимаркетів Аврора пішла ще далі та створила власне рішення для КСО, як у частині обладнання, так і програмного забезпечення. Станом на травень 2025 року в мережі понад 3000 кас самообслуговування, які охоплюють майже всі магазини в Україні, за винятком тих, що працюють у Румунії. Цей підхід дає змогу значно знизити витрати й утримувати привабливі ціни. 

Основна аудиторія — це молоді люди, які активно користуються безготівковим розрахунком. У 2024 році обсяг безготівкових транзакцій на КСО зріс більш ніж на 35% у порівнянні з 2023-м. А прогноз на 2025-й — ще +15%.

Нещодавно Аврора озвучила голосові підказки на КСО голосами популярних українських артистів — Васі Байдака, Повара Даніла, гурту Курган & Agregat. Таке нововведення викликало зацікавленість у покупців і додало процесу покупок нотку гумору й неочікуваності.

Varus 

Мережа супермаркетів Varus має 230 кас самообслуговування, і темпи їхнього використання теж зростають. За 2024 рік кількість чеків через КСО збільшилася на 42%  порівняно з попереднім роком. Найактивніший магазин розташований у місті Дніпро, в ТЦ Європа, де одна каса в середньому обслуговує 35 клієнтів за годину. 

Портрет користувача КСО у Varus — це технологічно досвідчені покупці, які вміють швидко орієнтуватися в цифровому середовищі та прагнуть зекономити час. Саме такі споживачі дедалі частіше переходять на новий формат. 

До речі, дізнатися портрет своєї цільової аудиторії можна завдяки Big Data рішенням від Київстар. Фахівці допоможуть проаналізувати наявну та визначити потенційну аудиторію з використанням 100+ Big Data-параметрів (вік, стать, геолокація, інтереси та вподобання, характеристики девайса, стиль життя тощо).

Big Data для аналітики

Big Data та аналітика

Big Data для аналітики

Побудова портрета наявної та визначення потенційної ЦА з використанням 100+ Big Data-параметрів. Допомагає зрозуміти реальні потреби клієнтів для подальшого розвитку бізнесу.

Нагадуємо, Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», не передає та не продає персональні дані абонентів, у тому числі й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних. 

Metro Україна 

Своєрідний мікс класичних та інноваційних рішень пропонує Metro Україна. Станом на 2025 рік працює 72 стандартні каси самообслуговування. Ще є 12 інноваційних кас Metro Fast Line. Це безконтактна система, що функціонує через мобільний додаток або сканери на вході. 

Такий формат особливо популярний серед B2B-клієнтів і покупців з великим кошиком. Metro Fast Line запустили ще у 2021 році в Києві, і з того часу сервісом скористалися понад 400 000 разів. Середній час оформлення покупки становить лише дві хвилини. У планах мережі на 2025 рік додати ще 20 класичних КСО і 18 Fast Line кас у різних містах країни. Найбільше користування КСО зафіксовано у Києві, Дніпрі та Львові.  

McDonald’s 

У 112 закладах мережі McDonald’s встановлено 1090 терміналів самообслуговування. Компанія адаптувала інтерфейс для зручності людей з інвалідністю, а саме — екрани, які можуть опускатися нижче. Також доступна інформація про склад продуктів і алергени. 

У 2023 році 71% усіх замовлень у залах ресторанів проходив саме через КСО. У 2024-му цей показник зріс до 80%, а вже на початку 2025-го — до 84%. Очікується досягнення показників у 86% до кінця року.  

АНЦ 

Мережа аптек АНЦ першою в Україні впровадила в аптеках лікомати — каси самообслуговування, що дають змогу швидко та зручно отримувати інтернет-замовлення. Це інноваційне рішення, яке працює за принципом поштомата, але розміщується безпосередньо в аптеках під брендами АНЦ, Копійка та Шар@. Достатньо лише оформити замовлення на сайті, обрати аптеку з лікоматом і отримати своє замовлення.  

Мережа налічує понад 300 аптек із лікоматами в таких містах, як Київ, Дніпро, Одеса, Харків, Запоріжжя, Кривий Ріг, Черкаси, Суми, Біла Церква, Умань та багатьох інших. Проте у лікоматах не видаються рецептурні препарати або ліки, що потребують спеціального температурного режиму зберігання.

У чому переваги кас самообслуговування

Основні переваги, які роблять КСО таким популярним форматом:

  • Сучасність і технологічність 

    КСО позитивно впливають на бренд, бо вони є маркером прогресивності компанії. Клієнти сприймають такі інновації як доказ того, що ритейлер іде в ногу з часом, впроваджує цифрові інструменти, адаптується до нових потреб покупців та створює комфортне середовище.

    Сучасні КСО часто інтегруються з цифровими екосистемами, які розширюють можливості для клієнтів і самої мережі. Наприклад, завдяки інтернету речей (IoT), КСО можуть у реальному часі передавати дані про навантаження, технічний стан або рівень попиту, що допомагає швидше реагувати на проблеми й краще планувати роботу персоналу.

IoT для бізнесу

Галузеві рішення

IoT для бізнесу

ІоТ-технології для автоматизації різних процесів. Найчастіше використовуються у відеоспостереженні, медицині, логістиці, агро, розумних містах тощо.

Хмарні технології дають змогу централізовано оновлювати програмне забезпечення кас, швидко впроваджувати нові функції або змінювати інтерфейс без потреби фізичного втручання.  

Окрім цього, є інтеграція рішень на базі штучного інтелекту, таких як сервіси OpenAI. Можна формувати персоналізовані рекомендації в момент покупки, надавати миттєву голосову або текстову підтримку через касу. Також можливо автоматично виявляти помилки при скануванні товару або підозрілі дії, аналізувати поведінку клієнтів і адаптувати інтерфейс під їхні звички.

  • Економія часу 

    Час — головна цінність. І саме тут КСО стають дієвим інструментом, адже допомагають швидко розрахуватись без черг, особливо у пікові години. Також каси самообслуговування зменшують навантаження на класичні каси, розподіляючи потік клієнтів рівномірніше. І нарешті дають змогу самостійно керувати процесом оплати, без очікування поки звільниться касир. 

  • Зручність і простота 

    Інтерфейси кас самообслуговування максимально інтуїтивні. Покупець сам вибирає тип оплати, додає картку лояльності чи обирає інші опції. Навіть якщо клієнт щось пропустив, на екрані з’являться підказки, які проведуть його через усі кроки. Завдяки КСО можна відразу бачити загальну суму покупки й за потреби щось прибрати чи додати. Можна легко відстежувати кількість товарів, їхню вагу, назви та ціну.  

  • Ефективність роботи персоналу 

    Ритейлери мають вагомі причини впроваджувати каси самообслуговування. У класичному форматі одна каса обслуговується одним касиром. Натомість при використанні КСО один працівник може контролювати 5–6 кас одночасно. Це дає змогу мережам оптимізувати витрати на персонал без погіршення якості обслуговування. 

    Проте для стабільної та безперебійної роботи таких систем критично важливим є наявність надійного інтернет-з'єднання. В іншому випадку можливі збої в обслуговуванні, що негативно впливає на досвід покупців. За умови належної технічної інфраструктури можна краще підтримувати високий рівень сервісу.

Інтернет в окремих будівлях

Інтернет для бізнесу

Інтернет в окремих будівлях

Інтернет з гарантованою швидкістю для бізнесу в ТРЦ, бізнес-центрах, дата-центрах та інших офісних або промислових будівлях. Підключайте зі знижкою до 50% на перші пів року.

Як підключити стабільний інтернет для бізнесу розповідає менеджер з розвитку корпоративних клієнтів Київстар Олександр Демянчук:

Самообслуговування як тренд

У 2025 році ключовими орієнтирами для роздрібної торгівлі залишаються зручність, швидкість і технологічна адаптивність. Саме ці висновки представила Олена Коронотова, Managing Partner і співвласниця IDNT, після ритейл-туру Париж–Дюссельдорф–Познань і виставки EuroCIS 2025.  

Самообслуговування перестає бути простою опцією, адже тепер це повноцінна стратегія, яка відповідає на виклики часу: кадрову нестачу, високі витрати на персонал і зростаючі очікування покупців. 

Цікаво, що навіть у країнах із високим рівнем цифровізації звичка до самообслуговування формується поступово. Багато ритейлерів все ще залишають у зонах КСО консультантів, які допомагають клієнтам опанувати процес і не розгубитися. Головне зробити технології зручними для кожного, незалежно від віку чи досвіду. 

Самообслуговування, гнучкість і автоматизація стають головними рушіями роздрібної торгівлі. І ті, хто адаптується швидше, отримають новий рівень ефективності.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті