Про що:
Коли компанія розвивається та масштабується, з часом постають питання інвестицій — де взяти гроші, щоб розширятись, вкладатися в технології та персонал, відкривати філіали та виходити на нові ринки. Кілька способів, які допоможуть залучити капітал, ми розповідаємо у цьому матеріалі.
Зміст
IPO: компанія виходить на біржу
ICO: бізнес залучає криптовалюту
SPAC: дві компанії стають однією
За і проти: як залучити капітал
IPO: компанія виходить на біржу
IPO (Initial Public Offering) — це процес, під час якого компанія перетворюється з приватної на публічну і розміщує акції на фондовій біржі для інвесторів. Окрім акцій, вона може пропонувати цінні папери, ф’ючерси, облігації тощо.
Близько 80% компанія зі списку Fortune 500 є публічними.
Так бізнес отримує гроші тут і зараз, а інвестори — можливість впливати на розвиток компанії та мати прибуток у майбутньому.
Як це відбувається? Спочатку компанія вбирає один або кілька інвестиційних банків, що виступатимуть у ролі гарантів або андерайтерів. Мета банку — продати акції за більшу ціну ніж та, що була сплачена початковим власникам компанії.
Далі потрібно підготувати документацію та вибрати біржу. Для українських та інших європейських технологічних компаній це може бути як основна лондонська біржа London Stock Exchange, так і AIM (Alternative Investmnet Markets), орієнтована на менші компанії, або Амстердамська чи Варшавська фондові біржі. Вийти на біржі США також реально, але це може бути довше та дорожче. Процес займає від пів року до 12-18 місяців.
Як зрозуміти, що компанія готова до IPO? Основні умови: вона стабільна, можливість прогнозувати прибутки на наступний квартал або рік, має відбудовані бізнес-процеси та достатньо грошей, щоб фінансувати процес IPO.
Переваги IPO:
- можливо отримати великий капітал;
- компанія стає більш впізнаваною, довіра до неї збільшується;
- завдяки цьому легше залучити міжнародних спеціалістів.
Недоліки — сам процес IPO, що може бути довгим і дорогим, має жорсткі регуляторні вимоги.
ICO: бізнес залучає криптовалюту
ICO (Initial Coin Offering) подібне на IPO, але замість акцій компанії пропонують інвесторам цифрові токени в обмін на криптовалюту або фіатні кошти (долари, гривню, євро або інші). Токени можна використати як внутрішню валюту на платформі проєкту, або продати на біржі. Іноді за токени інвестори отримують певні послуги чи продукти від емітета — умови встановлює бізнес і вони можуть бути будь-якими.
Процес ICO значно простіший, ніж вихід на біржу. Бізнес розробляє концепцію та готує документацію — white paper. У документах вказуються основні та проміжні цілі проєкту, загальна кількість токенів, скільки з них будуть виставлені на продаж, а скільки — залишаться бізнесу, які послуги входять у токени. Компанія проводить маркетингову кампанію та виставляє токени на продаж.
Переваги ICO:
- багато свободи для бізнесу — він встановлює ціни токенів та їхні особливості;
- підходить для організацій, підприємств, стартапів, фондів та фізичних осіб;
- можна легко залучити міжнародних інвесторів, при цьому регуляторні вимоги мінімальні.
Основний недолік ICO в тому, що метод не регулюється державою, тож інвестори не захищені від шахраїв. Гарантом, що вони дійсно отримують токени та зможуть їх використати так, як прописано в умові, є тільки репутація компанії-емітента. Інвестори не впливають на бізнес напряму, і, на відміну від IPO, не можуть контролювати, як емітент використає кошти.
SPAC: дві компанії стають однією
SPAC (Special Purpose Aquisition Company) — компанія, яка створюється, щоб допомогти іншому бізнесу вийти на фондову біржу. Вона не має власних активів та операційної діяльності, її єдина мета — злитися з іншим бізнесом у майбутньому.
Як це працює? Група спонсорів реєструє SPAC та виводить її на біржу — проходить всі етапи IPO, про які ми розповідали раніше. Інвестори купують акції цієї SPAC, всі кошти розміщуються в спеціальному трастовому фонді до моменту, коли буде куплений реальний бізнес. Після цього SPAC знаходить компанію для злиття, погоджує умови угоди, акціонери голосують і, якщо більшість за, компанії зливаються.
Що в результаті? Компанія, яка злилася зі SPAC, автоматично стає публічною — їй не потрібно проходити довгий процес IPO. Колишні акціонери SPAC стають акціонерами нового бізнесу. Власники SPAC отримують прибуток.
Переваги SPAC:
- можливість вийти на біржу швидко, за 3-6 місяців;
- набагато простіше, ніж IPO — менше вимог та документації, підходить для стартапів;
- гарантоване фінансування — коли компанія ухвалює рішення, чи зливатися їй зі SPAC, вона знає, що акції вже куплені інвесторами;
- гнучкі умови — вартість акцій визначає бізнес та SPAC. Менше посередників та додаткових умов — більше шансів встановити ціну, яка влаштовує всіх.
Недолік SPAC — обмежений час на угоду. Протягом 18-24 місяців потрібно знайти компанію, з якою зливатиметься SPAC, інакше гроші повернуться інвесторам. Цей метод менш прозорий, ніж IPO, що не виключає ризиків шахрайства, фінансових маніпуляцій і просто невдалого вибору бізнесу.
За і проти: як залучити капітал
Щоб вибрати метод, який підійде вашій компанії, оцініть її фінансовий стан, масштаби та плани на розвиток. Загалом великі бізнеси частіше вибирають IPO, а стартапи та фізичні особи залучають капітал за допомогою ICO чи SPAС. Але іноді великій компанії підходить SPAC, а нові, щойно створені бізнеси швидко масштабуються і виходять на відомі фондові біржі. Кожна компанія індивідуальна і її шлях до розвитку може бути іншим.
Якщо ви хочете масштабуватися, швидко та безпечно розгорнути IT-інфраструктуру, і мати доступ до неї з будь-якої точки світу — вам допоможе глобальний хмарний сервіс Microsoft Azure. Він дозволяє легко адмініструвати всі хмарні служби: вебдодатки, бази даних, віртуальні мережі, сервери, сховища тощо.

Хмари та зберігання даних
Microsoft Azure від Київстар
Глобальна хмарна платформа для безпечного розгортання IT-інфраструктури. Розробляйте нові продукти, тестуйте, налагоджуйте внутрішні бізнес-процеси без утримання фізичних серверів.
Додайте коментар