Ліхтарі з вухами, або Коли вуличне світло почне нас переслідувати

16 лютого 2018

5 хв.

Ліхтарі з вухами, або Коли вуличне світло почне нас переслідувати

Про що:

Місцева влада починає шукати, як заощадити на вуличному освітленні. Варіанта два: переходити на LED і робити ліхтарі розумними

Вуличне освітлення – одна зі сфер, над якою найближчими роками добре попрацюють IoT-експерти спільно з місцевою владою. Якщо камери стають очима, можна сказати, що ліхтарі стають вухами розумних міст.

Згідно з даними Міністерства регіонального будівництва, в Україні функціонує близько 2 млн джерел освітлення на вулицях. Більшість ліхтарів, зрозуміло, розміщено на центральних вулицях великих міст. У мікрорайонах і селах ситуація зі світлом значно гірша.

Зміст

Рахуємо гроші

А якщо додати ще більше технологій?

Ліхтар як збирач інформації

Рахуємо гроші

Проблема в тому, що освітлення обходиться місцевій владі дуже дорого. І насамперед тому, що на енерговитратні лампи розжарювання, ртутні і люмінесцентні лампи досі припадає близько 30 % усіх джерел світла.

Щоб вулиці не були темними, місцева влада витрачає чималі суми. І вони збільшуються із зростанням тарифів на електроенергію. Наприклад, директор Львівсвітло Олександр Лазуткін розповідав, що в 2017 році витрати міста на освітлення зростуть на понад 13 млн – до 35 млн грн.

Загальна сума, необхідна для функціонування всіх наявних джерел світла в Україні, вимірюється в сотнях мільйонів гривень на рік і становить значну частину витрат ЖКГ.

Щоб заощадити на світлі, українські міста придумують різні варіанти. Один з найпоширеніших – замінити старі лампи на LED-світильники. Наприклад, Житомир цього року планує збільшити кількість таких джерел світла до 8600 і сподівається стати першим в Європі містом, яке повністю перейде на світлодіодне зовнішнє освітлення.

Ще один спосіб заощадити – зробити вуличне освітлення розумним. Тобто зробити так, щоб лампи не горіли даремно, а тільки тоді, в тих місцях і в тих випадках, де потрібне світло. Ініціативи щодо переходу на розумне вуличне освітлення є, наприклад, у Львові. Домогтися економії електроенергії можна завдяки встановленню датчиків освітленості і руху. Перші дозволяють збільшувати потужність ламп, лише коли світла не вистачає. Другі надають можливість включати ліхтар, лише коли до нього наближається об’єкт.

Для переходу на розумне освітлення важливо, наскільки багатофункціональною є сама система, яка буде управляти ліхтарями. Так, у Львові працює кілька сотень спеціальних шаф, до яких підключено близько 30 000 ліхтарів. Кожна шафа відповідає за роботу близько сотні ліхтарів. Це дає місту можливість оперативно вмикати і вимикати освітлення на різних ділянках вулиць, контролювати аварії.

А якщо додати ще більше технологій?

Як виявилося, система управління ліхтарями може працювати ще гнучкіше, якщо кожен ліхтар окремо підключений через мережу мобільного оператора. «Тоді система справді стає smart», – розповідає менеджер напряму розвитку IoT Київстар Артем Льозін.

За його словами, такий підхід дозволить регулювати освітлення залежно від ситуацій. «Наприклад, можна буде прогнозувати рух і супроводжувати об’єкти яскравішим світлом», – зазначає Льозін. Також можна отримувати поточні дані і коригувати освітлення на кожній ділянці, якщо, скажімо, світло від місяця занадто яскраве. Раптове падіння температури і випадання снігу теж може погіршити видимість (мерехтіння снігу в світлі ламп) і дорожню обстановку. І бажано б скоригувати в таких випадках яскравість освітлення, щоб не допустити засліплення водіїв.

«Якщо кожен ліхтар є керованим, він незалежний. І можна на один датчик світла/руху підключати різну кількість стовпів, що має перевагу перед шафою, яка управляє всією лінією», – розповідає експерт.

За словами Льозіна, в Київстар зараз опрацьовують можливі варіанти таких систем. Після цього буде вибрано місце проведення пілота в Україні, щоб оцінити на його прикладі, наскільки ефективно все працює.

Поки складно назвати вартість такого проекту, оскільки вона може змінюватися залежно від кількості датчиків і завдань, які потрібно вирішити. Але щонайменше потрібно встановити в ліхтарях патрон димірування (управління яскравістю) і модуль управління. Бек-енд – система управління трафіком і даними, в якій є клієнтський інтерфейс для диспетчера.

Ліхтар як збирач інформації

За прогнозом Research аnd Markets, до 2027 року 89 % всього вуличного освітлення буде переведено на LED-світильники (до речі, в Україні таких зараз близько 10 % від загальної кількості ліхтарів). 29 % всіх точок вуличного світла у світі будуть переведені, за прогнозом дослідників, на розумні технології.

У нові системи вуличного освітлення можна вбудовувати різноманітні додаткові функції. Наприклад, в німецькому місті Віпперфюрт минулого року запустили мережу LED-світильників, здатних через Bluetooth надавати користувачам смартфонів важливу місцеву інформацію. Одна з опцій – допомогти знайти місце для паркування в годину пік.

Погані новини для влади Житомира – Віпперфюрт почав перехід на LED в 2010 році, а в 2017-му його повністю завершив. Отже, найімовірніше, німецьке місто вже є першим (або серед перших в Європі), який відмовився від старих рішень.

В американському Лос-Анджелесі ліхтарі ще й вміють чути. Місто встановлює на вуличні ліхтарі спеціальні мікрофони, щоб диспетчери змогли почути аварії і оперативно спрямовувати туди швидкі. До того ж, такі датчики допоможуть моніторити рівень шуму в місті.

Матеріал підготовлений у співпраці з LIGA.net

Зміст

Рахуємо гроші

А якщо додати ще більше технологій?

Ліхтар як збирач інформації

Оцінка

Розкажіть друзям

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

Хто вмикає світлофор

3 лютого 2017

9 хв.

Хто вмикає світлофор