Про що:
У 2023 році українці замовляли доставку продуктів майже у 3 рази частіше, ніж у 2021-му. І якщо попит на такий тип послуг зростає, то за ці два роки показник офлайн-покупок продуктів навпаки знизився з майже 60% до 39%. Наскільки стрімко розвивається ринок фуд-доставки в Україні? Що на нього впливає? Яких тенденцій варто дотримуватися бізнесу, аби масштабувати цей напрямок у 2024 році?
Зміст
Ринок доставки продуктів зросте на 30-50%
Тенденції українського ринку фуд-доставки
Як запустити службу доставки в новому місті
Що впливає на розвиток ринку доставки продуктів
Ринок доставки продуктів зросте на 30-50%
Ринок онлайн-доставки продуктів зростає не тільки в Україні, а й на глобальному рівні. Прогнозується, що у світі він збільшиться з майже $160 млрд у 2024 році до майже $180 млрд у 2028-му. Хоча, у порівнянні з глобальним, національний ринок ще на стадії формування.
За словами генеральної директорки Glovo в Україні Марини Павлюк, Україна у 2020 та 2021 роках за середньою кількістю замовлень їжі на рік на одного користувача була на рівні Іспанії, Франції та Великої Британії.
Втім, прогнозовані позитивні тенденції руйнує воєнна реальність в Україні і вносить свої корективи. Директорка з операційної діяльності e-commerce в Сільпо Надія Тарабанова говорить, що зараз українці у 5-10 разів менше користуються послугами доставки продуктів, ніж в Європі. Але потенціал є, адже у найближчі 3 роки очікується зростання на 30-50%. А Марина Павлюк додає, що з наявною економічною ситуацією ринок доставки України може сягнути €2 млрд протягом наступних 5 років.
Через повномасштабне вторгнення у 2022 році український ринок доставки продуктів харчування зменшився. Так, наприклад, сервіс Zakaz.ua вимушений був припинити роботу у Маріуполі та Миколаєві, а у 2023 році вдалося повернути рівень довоєнних показників кількості та частоти замовлень.
Попри війну 2023 рік став успішним і для сервісу Glovo. Попит на доставку їжі та напоїв зріс на 73%. На майже 30% збільшилася кількість партнерів. Сервіс працює у 37 містах України, розширює зону доставки та розвиває власні даркстори та хмарні кухні. Для порівняння, заявок з дарксторів, які обслуговують виключно клієнтів, що згенерували замовлення через додаток, стало більше на 98%.
Продуктова мережа Сільпо у лютому 2022 року вимушена була перенести запуск власного сервісу швидкої доставки Loko на чотири місяці. Втім, влітку 2022-го сервіс запрацював у Києві, а зараз масштабувався ще у 7 містах України. Планується не додавати нові міста, а збільшувати кількість клієнтів в наявних.
Bolt Food масштабується у містах, які зараз на стадії відновлення після воєнних руйнувань: у Бучі, Ірпені та Борисполі. Цей крок допомагає розвивати місцевий ресторанний бізнес.
Тенденції українського ринку фуд-доставки
Публікуємо ключові інсайти про споживчі настрої та тенденції ринку доставки продуктів від сервісів Zakaz.ua, Glovo, Loko:
- 93% українців мають досвід онлайн-покупки продуктів, тобто з цим процесом знайома переважна більшість наших громадян.
- У 2023 році зафіксовано на 73% більше замовлень з ресторанів, супермаркетів та непродовольчих магазинів, ніж у 2022-му.
- Збільшується кількість замовлень на доставку продуктів від споживачів старшого покоління, які навчилися замовляти їжу та напої через мобільні додатки.
- Кожен п’ятий українець у 2023 році замовляв доставку продуктів раз на тиждень.
- Збільшується попит від споживачів на замовлення продуктів для здорового харчування.
- Водночас у 3 рази зросла кількість замовлень із солодощами.
- Найпопулярніші страви для замовлення — з української кухні, а також американської, італійської, азійської та східноєвропейської.
- На 30% збільшився попит на доставку кулінарії (салати, піца, бургери, суші) та випічки (круасани, сирники, пончики).
- Українці, які виїхали за кордон, продовжують замовляти продукти онлайн для своїх родичів в Україні.
- Субота та неділя — популярні дні для доставки українцям великих планових замовлень (свіжі овочі/фрукти, молочна продукція та гастрономія тощо). Середня кількість позицій у чеку — 23.
- Споживачі стають більш вимогливими до швидкості доставки, якості сервісу і клієнтського досвіду, а не лише до асортименту і ціни продукції.
Як запустити службу доставки в новому місті
Процес відкриття служби доставки може тривати приблизно від 7 до 90 днів. Надія Тарабанова, директорка з операційної діяльності e-commerce в Сільпо, ділиться основними етапами запуску:
- Аналіз локацій та ЦА — щільність населення, портрет клієнта, потреби аудиторії, рівень конкуренції, наявність партнерів, аби зацікавити споживачів.
- Вибір міста та укладення договорів з партнерами.
- Пошук працівників та створення команди.
- Маркетингова стратегія для залучення клієнтів.
Порада: щоб проаналізувати локації та цільову аудиторію, використовуйте сучасні технології. У цьому допоможуть можливості Big Data (укр. великі дані):
Big Data та аналітика
Big Data для аналітики
Побудова портрета наявної та визначення потенційної ЦА з використанням 100+ Big Data-параметрів. Допомагає зрозуміти реальні потреби клієнтів для подальшого розвитку бізнесу.
- Аналізувати привабливість певних локацій, порівнювати їх за визначеними критеріями, переглядати там цільову аудиторію та сегментувати її за віком, статтю, інтересами, стилем життя можна з геоаналітикою.
- Дізнаватися про характеристики та вподобання ваших клієнтів дозволяє створення портрета клієнта. Споживачів можна згрупувати за майже 100 Big Data-критеріями та розробити для кожної групи релевантні пропозиції від служби доставки.
- Налаштувати персоналізовану рекламну SMS-кампанію з вашими пропозиціями можна через таргетовані розсилки від експертів Київстар. З ними можна знайти людей, які схожі за поведінковими характеристиками на ваших наявних клієнтів.
Big Data та аналітика
Геоаналітика та теплові карти
Аналіз територій у розрізі окремих локацій, міста, району. Допомагає визначити вдалі місця, щоб розташувати новий бізнес чи розширити наявний.
До речі, Надія Тарабанова прогнозує, що згодом посилиться конкуренція серед найму кур’єрів, а це означає, що традиційними способами шукати персонал стане важче. Big Data-розсилки допомагають і у цьому, адже є приклади, коли компанії після таргетованої розсилки наймали 15 співробітників за раз.
Натискайте на кнопку «Замовити консультацію», заповнюйте форму, а фахівець Київстар зателефонує вам та відповість на ваші запитання.
Big Data та аналітика
Big Data-рішення для бізнесу
Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.
Приклад використання. Одна з українських компаній запустила власний додаток для доставки їжі, до якого необхідно було залучити якомога більше нових користувачів. Фахівці Київстар проаналізували потенційних клієнтів, які найімовірніше зацікавляться запропонованим сервісом доставки, а також визначили найпопулярніші локації у місті серед цільової аудиторії. У підсумку, компанія провела рекламну SMS-розсилку на абонентів, які мешкають на обраній території та використовують подібні сервіси. Так вдалося залучити користувачів у застосунок.
Нагадуємо, Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» і не передає та не продає персональні дані абонентів, в тому числі й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.
Що впливає на розвиток ринку доставки продуктів
На очікуване зростання ринку доставки продуктів харчування впливатимуть:
Збільшення кількості користувачів смартфонів, зокрема серед літніх людей.
Наприклад, на початку 2023 року, в Україні зафіксовано 10.68 млн людей старшого віку. Зокрема, 61% споживачів вікової групи 60+ мають доступ до смартфона з інтернетом. Це важливий показник для служб доставки їжі, оскільки він підкреслює нову потенційну аудиторію своїх послуг.
Розвиток Інтернету речей (IoT).
Системи IoT дають змогу відстежувати місцеперебування кур’єрів і транспорту у реальному часі, щоб клієнти точно визначали час доставки та отримували повідомлення про статус замовлення. Крім того, такі дані дозволяють оптимізувати маршрути доставки та зменшити витрати на паливо. Інтернет речей допомагає через сенсори відстежувати умови транспортування їжі та напоїв (температуру, вологість).
Еволюція штучного інтелекту.
Наприклад, ШІ застосовують у Bolt Food. Зокрема, GitHub Copilot використовують для написання та аналізу коду. Midjourney планують використовувати для генерації зображень в додатку.
Інвестиції у роботів і дрони.
У лютому 2023 року американський Університет Нотр-Дам у співпраці з платформою Grubhub і транспортною компанією Starship Technologies у своєму кампусі запустив робота для доставки продуктів з ресторанів. Він обслуговує 17 тис. студентів, викладачів і співробітників навчального закладу. Кожен робот здатний перевозити приблизно вміст трьох сумок для покупок. Користувачі можуть обирати ресторан і страви, точку для отримання замовлення, відстежувати маршрут робота на карті та отримувати сповіщення про прибуття.
Ще більше рішень, які можуть допомогти розвивати ринок доставки в Україні — на сайті Київстар Бізнес.
Додайте коментар