Як працює малий та середній бізнес під час війни
6 травня 2022 12 хвилин читання

Як працює малий та середній бізнес під час війни

Тренди та аналітика#Microsoft365#STARKASA#ВійнавУкраїні#ЕлектроннийДокументообіг

Про що:

Український бізнес поступово починає повертатися до роботи. Відкриваються магазини, кав’ярні, СТО та інші заклади. Більшість з них не лише продають товар чи надають послуги, але й перераховують кошти зі своїх продажів на користь Збройних сил України. Як почуває себе малий та середній бізнес під час війни та які має перспективи розвитку?

Зміст

Хто з малого та середнього бізнесу зараз працює

Як допомагають МСБ працювати під час війни

Досвід українських компаній

Адаптація бізнесу до нової реальності

За даними опитування Європейської Бізнес Асоціації серед 162 представників малого і середнього бізнесу (період з 14 по 20 квітня), кількість непрацюючих підприємств за місяць скоротилася з 42% до 26%. Після тимчасового припинення відновили роботу 17% і ще 23% готуються до відновлення.

71% підприємців нікуди не перевозили свій офіс чи виробництво, 11% переїхали на захід України, а 4% — за кордон. До того ж збільшилась кількість компаній, які працюють в повному обсязі — з 13% до 20%, що свідчить про поступове відновлення бізнес-активності.

Хто з малого та середнього бізнесу зараз працює

Найбільший попит від клієнтів очікують у сферах торгівлі харчових продуктів, охорони здоров’я, професійних послуг, машинобудування, маркетингу та ІТ.

Як працює малий та середній бізнес під час війни

Київська міська державна адміністрація повідомляє, що разом із мешканцями до столиці також повертається бізнес-життя та відновлюється робота. Станом на 21 квітня в Києві працювало вже 2000 продовольчих магазинів, 40 ринків, понад 520 кав’ярень, 61 пекарня, близько 400 перукарень та барбершопів, 135 студій манікюру, понад 580 СТО, 85 автомагазинів та 40 мийок, 110 ремонтних майстерень одягу, взуття, 32 веломайстерні та ще багато малих і середніх компаній.

За даними української IT-компанії Poster, яка досліджувала стан роботи закладів харчування з 23 лютого по 17 квітня, у Закарпатській області на кінець опитування працювало 86% компаній, 41% — у Київській області, 9% — у Харківській, 83% — у Хмельницькій, 81% — у Чернівецькій та 79% — у Львівській області. Кількість відкритих закладів збільшилася по всій Україні, крім східного регіону. У Харківській, Донецькій і Луганській областях відповідно працювало на той час 9%, 5% та 0% компаній від тих, що приймали відвідувачів до воєнного часу.

Як працює малий та середній бізнес під час війни

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль зазначив, що «бізнес покращив очікування по оборотах на 10-20%, якщо порівнювати з початком квітня. Втрати, які вже понесли підприємці, колосальні. Але зменшення податків, кредити під 0% та покращення логістичних маршрутів сприятимуть відновленню». Він закликав українців підтримувати вітчизняний бізнес — особливо малих та середніх підприємців, оскільки так можна допомогти перезапустити економіку.

Як допомагають МСБ працювати під час війни

Кабінет Міністрів України 27 березня 2022 р. прийняв постанову «Про надання державних гарантій на портфельній основі у 2022 році». Бюджетним кодексом передбачена можливість надання державних гарантій на портфельній основі за кредитами для МСБ.

Європейський Союз підтримує український МСБ в межах ініціативи EU4Business. Мета — допомога малим та середнім підприємствам у шести країнах Східного партнерства ефективніше реалізовувати свій потенціал і стимулювати економічне зростання. Програма підтримуватиме підприємства за допомогою бізнес-асоціацій, торгово-промислових палат та громадських організацій, щоб невеликий бізнес мав змогу надавати робочі місця ВПО.

Дія Бізнес розмістила інформацію про державні та донорські програми, приватні ініціативи підтримки підприємців, в тому числі й МСБ, в умовах воєнного стану. До розділу постійно додаються нові ініціативи.

Бізнес-школа Українського католицького університету (LvBS) разом з експертами з різних галузей запустили платформу для підтримки малого та середнього бізнесів. Це майданчик, на якому українські підприємці пропонують свої товари та послуги, а потенційні клієнти з-за кордону можуть допомогти завдяки своїм замовленням. Наразі на платформі присутні вже близько 100 компаній. Надійшло кілька заявок на українські продукти та послуги з Британії та Швеції. Діяльність усіх підприємств аналізується для можливостей подальшої співпраці.

Компанія Liga Zakon створила довідково-аналітичний проєкт «Бізнес під час війни», де оперативно надає інформацію про законодавчі зміни та нововведення, аналітику та роз’яснення, відповіді на запитання власників бізнесів через законодавчі зміни у воєнний період.

IT-підприємці разом із засновником фотобанку Depositphotos Дмитром Сергієвим створили проєкт KeepGoing. Завдяки цьому власники малого бізнесу та люди творчих професій можуть розповісти про свій досвід підприємництва під час війни, подати заявку та отримати фінансову, грошову та інформаційну допомогу. Дмитро пропонує IT-компаніям та великим бізнесам приєднатися до ініціативи.

Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) у співпраці з Фондом корпоративного управління уряду Великобританії надають підтримку МСБ на інформаційній онлайн-платформі. Там вони збирають поради для бізнесу, у тому числі з юридичних питань. ЄБРР запустив цей проект задля допомогти малим та середнім підприємствам під час вибору оптимального плану розвитку та збереження бізнесу в умовах воєнної невизначеності.

Досвід українських компаній

Центр «Розвиток КСВ», експертна організація зі сталого розвитку, у партнерстві з національним проєктом з розвитку підприємництва та експорту Дія.Бізнес розробили перший Каталог внеску бізнесу в перемогу України, який налічує понад 300 компаній та розповіді їхньої підтримки. Серед учасників є представники зі 124 компаній МСБ. Це цікавий приклад того, як український бізнес допомагає країні перемагати. Адже кожний бореться на своєму фронті.

Завдяки тому, що малі та середні підприємства працюють, люди забезпечені необхідними товарами та послугами. «Мікробізнес у певному сенсі — це рятівний круг і амортизатор економічних негараздів. Тому він відіграє не стільки продуктивну економічну роль, скільки соціальну» — вважає Володимир Дубровський, старший економіст експертного центру Case Ukraine.

Практика інших показує, як можна налагодити роботу та водночас підтримувати українців і країну:

  • Сімейна сироварня зі Львова «Чесний сир» 5% з кожного замовлення переказує на рахунок фонду «Повернись живим». Підприємці вважають це невеликою сумою та називають «краплею в океані спротиву». Але ми всі є краплі в океані спротиву, кажуть виробники.
  • Майстерня свічок «Просто Миколка» збирає 100 тисяч гривень на підтримку ЗСУ та продає 100 коробок з нової колекції. Зароблені кошти перераховують до фонду «Повернись живим».
  • Мережа мінімаркетів «Мікс Март» створила програму для волонтерів «Мікс Март Поміч». За перший день програми 1200 киян, які не можуть дістатися магазинів, отримали підтримку продуктами.
  • Інформаційною підтримкою займається крафтова пивоварня «Дідько». Завдяки новому арт-проєкту «Новий дизайн російського крафтового пива» на банках розміщують реальні фото війни з уявними назвами хмільного напою: «Вбивство цивільних», «Руїни руського міра», «Де мої батьки?».
  • Solidgate — українська фінтех-компанія, яка створила платіжну екосистему, що допомагає бізнесам приймати онлайн-платежі по всьому світу. За кілька днів від початку війни вона почала працювати в повноцінному режимі. Водночас компанія фінансово підтримує українську армію, кілька благодійних фондів та займається волонтерством.
  • Компанія Projector допомогла Міністерству закордонних справ України запустити сайт, який інформує англомовну аудиторію про перебіг війни. Створила гайд із добіркою ресурсів під час війни. Перетворила спільноту Projector на мережу креативної допомоги. Випускники та студенти забезпечили дизайном та контентом ГО, комунікаційні групи і волонтерські організації.
  • Херсонський салон штор «Ампір», маючи обладнаний швейний цех, допомагає з одягом пораненим воїнам, які перебувають у лікарнях. Компанія шиє елементарний одяг для героїв — футболки, шорти, одноразові сорочки. Місцеві жителі залучаються до роботи та організовують наявність тканин.
  • Київський магазин коміксів Top Comics в день вторгнення, як і більшість компаній, закрився, а через 2 тижні знову відкрив свої двері для покупців. Під час війни оборот магазину зменшився втричі, але це не зупиняє власників магазину. Для стимулювання продажів вони не піднімають ціни та тримають їх на рівні довоєнних часів. Також надають 10% знижки для військовослужбовців ЗСУ й учасників тероборони.
  • Ужгородський ресторан «ТвійBurger» відновив роботу на 5 день воєнного вторгнення. Замість тих співробітників, хто евакуювався, роботу надали вимушеним переселенцям. Збільшилася кількість пекарень. Кухарі ресторану також працюють волонтерами у пункті харчування для біженців та годують 6000 людей.

Адаптація бізнесу до нової реальності

Як працює малий та середній бізнес під час війни

Війна змусила всіх вийти із зони комфорту. Це складно, але треба адаптуватися до нової реальності. Тим паче є багато сервісів, які допомагають оптимізувати як внутрішні, так і зовнішні бізнес-процеси компаній.

Прийом платежів можна здійснювати через мобільний додаток для смартфонів на ОС Android — STARKASA. Це і термінал, і касовий апарат, й інструмент для замовлення товарів онлайн. За допомогою додатку кав’ярні, салони краси, медичні клініки, кур’єрські служби та інші сфери бізнесу можуть легко проводити платежі, надавати послуги та реалізовувати товари. Є можливість згенерувати х-звіт та z-звіт для податкової.

Автоматизувати роботу кафе, ресторанів, магазинів допоможе хмарна система Poster. З нею ви впорядкуєте бізнес-процеси, оптимізуєте витрати, організуєте контроль фінансового, бухгалтерського і складського обліку, зможете керувати персоналом та працювати з клієнтською базою. Є функція, щоб під’єднати принтери чеків, банківські термінали тощо.

Організувати дистанційну роботу компанії за будь-яких умов допоможе оптимальний набір інструментів Microsoft 365. Вони взаємодоповнюють один одного та створюють середовище для комунікації та виконання робочих завдань. Про це ми більш детально розповідали у статті.

Для запуску інтернет-магазину та переведення бізнесу в онлайн допоможе платформа-конструктор Хорошоп. Потрібно обрати дизайн, перенести товари й можна розпочинати продажі. Зручно, що платформа надає готові інтеграції з поштовими службами та банківськими системами оплати, а також включена адаптація мобільної версії. На період воєнного часу Хорошоп скасував стартовий платіж.

Компаніям, які перейшли на віддалений режим роботи, стане в пригоді електронний документообіг. Система електронного документообігу Star.Docs від Київстар допомагає замінити паперові документи електронними та швидко отримувати підписані документи онлайн за кілька хвилин, де б ви не були. На період воєнного стану Star.Docs доступний для всіх без додаткових оплат. Щоб підписувати документи, необхідно мати кваліфікований електронний підпис (КЕП). Накладення е-підпису надає будь-якому електронному документу статус оригіналу та наділяє його повною юридичною силою.

Автоматизувати фінансово-економічну діяльність можна з безкоштовною програмою «Дебет Плюс». Нею користуються не тільки великі корпорації, а й підприємства малого, середнього бізнесу та ФОП. Допомагає вести звітність згідно з українським законодавством, управляти торгівлею, виробництвом, бухгалтерською системою та ін.

Оскільки таких рішень багато, команда Kyivstar Business Hub підготувала добірку сервісів, що стануть у нагоді підприємцям зараз. Компанії, які намагаються працювати в умовах війни, незважаючи ні на що, — це справжній щит для економіки України.

Тренди та аналітика#Microsoft365#STARKASA#ВійнавУкраїні#ЕлектроннийДокументообіг

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#Краудфандинг#Франчайзинг#Бізнес#БігДата#BigData
#ВійнавУкраїні#ЩоЗБізнесом#Microsoft365#Офіс365#РосійськоУкраїнськаВійна#Тарифи
#STARKASA#Київстар
#ВійнавУкраїні#Рішення#РосійськоУкраїнськаВійна
#STARKASA#ATC#ЕДО#ЕлектроннийДокументообіг#Star.Docs
#Microsoft365#STARKASA#ATC#ЕДО#ВійнавУкраїні
#STARKASA#Київстар#Бізнес
#ATC#Microsoft365#MicrosoftAzure#Бізнес#ЕлектроннийДокументообіг

Підпишіться на щомісячну розсилку найцікавіших новинПідпишіться на розсилку