Про що:
За даними YouControl, реєстрація нових ФОП у 2024 році знизилася на 5% порівняно з рекордним 2023 роком. Проте мікробізнес і далі є важливим елементом економічного розвитку України, особливо на рівні місцевих громад. Для цього діють ряд фондів і організацій як грантових, так і від бізнесу, що допомагають підприємцям розвиватись, долати труднощі, розповідають, де шукати підтримку для розвитку мікро- та малого бізнесу та що зараз є найбільш популярним у мікробізнесі.
Володимир Панченко, керівник відділу впровадження національних проєктів Благодійного фонду «МХП-Громаді», розповів про основні аспекти розвитку бізнесу в громадах і поділився корисними порадами для підприємців.
Зміст
Про БФ «МХП-Громаді»
Які напрямки мікробізнесу зараз популярні
Тенденції мікробізнесу
Бар’єри, які заважають відкрити мікробізнес
Поради для роботи мікробізнесу
Курс для підприємців: один з перших кроків до створення бізнесу
Коментар від Юля

Корисна інформація.
Про БФ «МХП-Громаді»
«МХП-Громаді» — благодійний фонд, який з 2015 року підтримує соціальний, економічний та екологічний розвиток громад в Україні. Працює в 13 областях і понад 700 населених пунктах. Співпрацює з міжнародними та українськими донорами, реалізуючи розвиткові, освітні та культурні проєкти. Фонд активно підтримує громади, сприяючи сталому розвитку та покращенню якості життя.
Які напрямки мікробізнесу зараз популярні
Мікробізнес в Україні допомагає розвивати місцеві громади, даючи людям можливість отримувати необхідні товари та послуги, не виїжджаючи з регіону. Досвід показує, що бізнеси у малих громадах виявляються більш адаптивними та стійкими, адже вони швидко реагують на зміни й створюють продукти, які дійсно корисні місцевим жителям. Це дозволяє підприємствам не лише підтримувати свою роботу, а й розвиватися навіть у складних умовах. Так, за даними Благодійного фонду «МХП-Громаді», 82% проінвестованих ним бізнесів продовжують свою діяльність попри складні умови роботи під час війни.
Володимир Панченко розповідає, що найголовніше для таких бізнесів — це розуміти потреби мешканців у кожній громаді. Одним із популярних напрямків зараз є психологічні послуги.

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Розповім історію про молоду жінку, яка приїхала з мамою до маленької громади на Миронівщині (Київська область). Жінка працює психологом, її мама — дефектологом. Вони ВПО, які вирішили відкрити центр, щоб надавати консультації для дітей. Наш фонд допоміг закупити обладнання, і підприємиці успішно почали працювати, бо в їхній громаді не було нічого подібного. Конкуренції немає, адже найближчі такі сервіси розташовані у великих містах чи обласних центрах. І тепер, після трьох років роботи, цей центр розширюється, відкриваючи нові філії в інших громадах».
«Розповім історію про молоду жінку, яка приїхала з мамою до маленької громади на Миронівщині (Київська область). Жінка працює психологом, її мама — дефектологом. Вони ВПО, які вирішили відкрити центр, щоб надавати консультації для дітей. Наш фонд допоміг закупити обладнання, і підприємиці успішно почали працювати, бо в їхній громаді не було нічого подібного. Конкуренції немає, адже найближчі такі сервіси розташовані у великих містах чи обласних центрах. І тепер, після трьох років роботи, цей центр розширюється, відкриваючи нові філії в інших громадах».
1/4
Ще один цікавий напрямок — переробка. У сільських громадах все більше людей займаються виготовленням натуральних продуктів, таких як пастила, соуси, різні пасти тощо. Зараз є попит на крафтові товари, і це дає можливість мікропідприємцям знаходити свою нішу.
Особливо цікавою стає тенденція мобільних сервісів. Виявляється, в маленьких громадах часто не вистачає звичних кафе чи ресторанів, тому люди охоче відкривають кав’ярні або розвозять продукти по селах.

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Наприклад, у Каневі є підприємці, які відкрили бізнес з грузинською кухнею. Ми допомогли купити їм автомобіль, щоб вони розвозили свіжі лаваші та інші страви по навколишніх селах. У них є піч, тандир, де випікається хліб. І це швидко розкуповують, тому що люди хочуть насолоджуватися смачною їжею, а таких сервісів у селі немає.
Є й інша історія. Люди, які переїхали з Києва в громаду, почали займатися виробництвом крафтових сирів з довгою витримкою. Закупили корів і почали робити сири, які дозрівають по декілька років. Їхня продукція стала популярною навіть у столиці, на виставках, а також продається через онлайн-магазини».
«Наприклад, у Каневі є підприємці, які відкрили бізнес з грузинською кухнею. Ми допомогли купити їм автомобіль, щоб вони розвозили свіжі лаваші та інші страви по навколишніх селах. У них є піч, тандир, де випікається хліб. І це швидко розкуповують, тому що люди хочуть насолоджуватися смачною їжею, а таких сервісів у селі немає.
Є й інша історія. Люди, які переїхали з Києва в громаду, почали займатися виробництвом крафтових сирів з довгою витримкою. Закупили корів і почали робити сири, які дозрівають по декілька років. Їхня продукція стала популярною навіть у столиці, на виставках, а також продається через онлайн-магазини».
1/5
Мікробізнес в Україні — це реальний шанс для маленьких громад розвиватися, і він дійсно приносить свої плоди. Якщо люди мають можливість отримувати якісні послуги в себе вдома, вони будуть їх купувати та підтримувати ці бізнеси.
Тенденції мікробізнесу
Одна з головних тенденцій — це переїзд людей із великих міст у менш населені громади. Зараз все частіше можна помітити, як люди обирають маленькі українські міста та села для життя і розвитку бізнесу. «Ми завжди говорили про урбанізацію, але постковідна ситуація та війна, показують, що в маленьких громадах можна комфортніше жити й відкривати малий бізнес», — каже Володимир.
Другий цікавий тренд — це поява в цих громадах бізнесів, які раніше не були там характерні. «Через переміщення людей з різних куточків України зараз є багато цікавих новаторських ідей, які були непритаманні певному регіону. Це дає змогу громадам розвиватися в нових напрямках», — розповідає Володимир. Як приклад, він поділився історією однієї родини, яка переїхала до Львівської області та почала займатися виробництвом горіхових паст.

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Підприємці купують горіхи у місцевих мешканців громади та роблять пасти з незвичними смаками, наприклад, копченими. Крім того, ця родина допомогла мешканцям, які тепер можуть вирощувати горіхи та продавати їх, отримуючи додатковий дохід. Бо раніше цими горіхами ласували лише білки. Це не просто бізнес, а справжній соціальний проєкт, який сприяє розвитку місцевої громади».
«Підприємці купують горіхи у місцевих мешканців громади та роблять пасти з незвичними смаками, наприклад, копченими. Крім того, ця родина допомогла мешканцям, які тепер можуть вирощувати горіхи та продавати їх, отримуючи додатковий дохід. Бо раніше цими горіхами ласували лише білки. Це не просто бізнес, а справжній соціальний проєкт, який сприяє розвитку місцевої громади».
Так, мікробізнес не лише дозволяє бізнесменам знайти нову нішу для розвитку, але й змінює місцеве середовище, створюючи нові можливості для інших.
Бар’єри, які заважають відкрити мікробізнес
Є кілька перешкод, що заважають розпочати мікропідприємництво. Зокрема, серед них — страх офіційно зареєструватися як ФОП і проблема з пошуком компетентних працівників.

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Страх стати офіційним підприємцем — це, напевно, ключовий момент. Люди на певному рівні бояться йти далі, і це нормально, тому що чим більше масштабується бізнес, тим більше виникає питань. Колись, ще до онлайн сервісів, потрібно було ходити у податкову з купою паперів, і це було дуже складно. Зараз ситуація змінилася і тепер все набагато простіше з онлайн-послугами.
Ми з командою фонду активно допомагаємо, надаємо повний супровід для наших підприємців: від відкриття ФОП до допомоги з річною звітністю. Ми розповідаємо, як покращити маркетинг, як визначити свої сильні сторони, як працювати та знаходити клієнтів. Головне, щоб люди не хвилювалися, адже ми поряд на кожному етапі.
Також важливою є не тільки офіційність, а й розуміння соціальної відповідальності. Якщо людина не сплачує податки, то не буде школи, не буде садочку, не буде світла. Не буде усіх інших сервісів, які забезпечують соціальну сферу. І це все впливає на життя громади. Тому для нас цінність у прозорості бізнесу та його розвитку».
«Страх стати офіційним підприємцем — це, напевно, ключовий момент. Люди на певному рівні бояться йти далі, і це нормально, тому що чим більше масштабується бізнес, тим більше виникає питань. Колись, ще до онлайн сервісів, потрібно було ходити у податкову з купою паперів, і це було дуже складно. Зараз ситуація змінилася і тепер все набагато простіше з онлайн-послугами.
Ми з командою фонду активно допомагаємо, надаємо повний супровід для наших підприємців: від відкриття ФОП до допомоги з річною звітністю. Ми розповідаємо, як покращити маркетинг, як визначити свої сильні сторони, як працювати та знаходити клієнтів. Головне, щоб люди не хвилювалися, адже ми поряд на кожному етапі.
Також важливою є не тільки офіційність, а й розуміння соціальної відповідальності. Якщо людина не сплачує податки, то не буде школи, не буде садочку, не буде світла. Не буде усіх інших сервісів, які забезпечують соціальну сферу. І це все впливає на життя громади. Тому для нас цінність у прозорості бізнесу та його розвитку».
Нестача персоналу є особливою перешкодою. Адже через мобілізацію, еміграцію та внутрішнє переміщення кількість працівників в Україні зменшилася на 61%, і близько 70% бізнесів вважають дефіцит кадрів головною проблемою.
За словами Володимира, у селах найняти компетентних і кваліфікованих працівників стає завданням з зірочкою. Адже окрім інвестування у матеріальні ресурси, потрібно вкладатися й в людський потенціал. Навіть найкраще обладнання чи сучасна техніка не допоможуть, якщо не буде досвідчених фахівців. Для вирішення цього питання команда БФ фонду «МХП-Громаді» створила освітній курс, щоб допомогти підприємцям розібратися у критеріях відбору персоналу і не тільки». Про нього детальніше дізнайтеся в кінці матеріалу.
Одним з інструментів, які допомагають бізнесу знаходити працівників, є таргетовані та тригерні розсилки повідомлень. Про чотири приклади використання SMS-розсилок для залучення персоналу, ми розповідали у статті.

Реклама та пошук клієнтів
Розсилки повідомлень від аналітиків
Надсилайте пропозиції цільовій аудиторії з таргетованими розсилками. Наші аналітики підберуть аудиторію за 100+ Big Data-параметрами (вік, стать, інтереси, локація тощо.)
Поради для роботи мікробізнесу
Невеликий крафт чи масштабування?
«Є підприємці, які хочуть залишатися на рівні невеликого крафтового виробництва — і це добре. Для цього їм важливо зберегти автентичність своєї продукції, навіть якщо вона буде трохи менш стандартизованою та обсяги будуть невеликими. Водночас це те, що робить їхній продукт особливим: ручна робота, індивідуальний підхід.
1/2
Втім, маленька громада — це обмежений ринок, і якщо хочете виходити за її межі, потрібно думати про нові зони росту. Тут вже з’являються нові виклики: логістика, доставка, повернення товару та інші моменти, які можуть стати проблемами, якщо не підготуватися до них заздалегідь», — наголошує Володимир.
І додає: «Масштабування — не просто збільшення обсягів виробництва. Це ще й нові підходи до організації роботи, сертифікація продукції, стандартизація. Якщо прагнете працювати з великими партнерами чи вивести свою продукцію в мережі магазинів, треба забезпечити відповідність певним правилам. Це вимагає не лише змін у виробничих процесах, а й інвестицій у розвиток і розширення бізнесу.
Важливо бути готовим до серйозних кроків. Варто їздити на бізнес-заходи, вивчати ринок і працювати над тим, щоб зрозуміти, в чому ваша унікальність, як привернути більшу увагу споживачів».
Як справлятися з великим потоком замовлень
«Втім, є ще момент, про який варто подумати: що робити, якщо в один момент до компанії прийде 1000 нових покупців? Чи готова вона до цього? Чи є ресурси, щоб обробити такий потік замовлень? Отже, потрібно не тільки добре продавати, а й вміти працювати з такими масштабами, коли бізнес стрімко зростає.
Ось гарний приклад, як правильно розповісти про свою справу і як це може стрімко вплинути на кількість покупців. Один підприємець з Черкащини, який вирощує гриби, замість того, щоб просто продавати товар, вирішив показувати людям, як ці гриби ростуть. Почав знімати відеоролики, як він піклується про свої культури, як вони розвиваються.
Що відбулося? Його відео набрали тисячі переглядів, замовлення почали надходити з неймовірною швидкістю. І тут виникла нова проблема — як швидко обробити запити. Для цього він з дружиною почав працювати по ночах, відповідати на повідомлення та відправляти поштою замовлення.
Це показує, наскільки важливою може бути правильна історія про ваш продукт. Коли люди бачать, як вирощуються ці гриби, вони не просто хочуть купити товар, а й хочуть бути частиною цієї історії. І це стосується будь-якої іншої продукції. Ось, наприклад, у Вінниці є хлопці, які вирощують полуницю. Вони теж ділилися своїми етапами роботи, розповідали, як запускають бізнес, і це зачіпає людей, бо це цікаво», — розповідає Володимир.
Не обладнанням єдиним
На думку Володимира, часта помилка багатьох підприємців — впевненість, що як тільки у них з’явиться нове обладнання чи техніка, їхній бізнес одразу почне стрімко розвиватися. Проте це не завжди так. Те ж саме стосується і вебсайтів. Багато хто думає, що як тільки створить сайт, вся громада прийде і почне на ньому купувати.

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Просто наявність сайту чи нового обладнання не означає автоматично, що клієнтів стане більше. Важливо зрозуміти, що доведеться докласти значних зусиль, щоб цей процес працював. Потрібно з’ясувати, з ким бізнес взаємодіє, які потреби має цільова аудиторія, чому продукт чи послуга будуть для неї унікальними. Варто попередньо аналізувати ринок: хто є конкурентами, що вони пропонують. Без цього неможливо створити ефективну стратегію залучення клієнтів».
«Просто наявність сайту чи нового обладнання не означає автоматично, що клієнтів стане більше. Важливо зрозуміти, що доведеться докласти значних зусиль, щоб цей процес працював. Потрібно з’ясувати, з ким бізнес взаємодіє, які потреби має цільова аудиторія, чому продукт чи послуга будуть для неї унікальними. Варто попередньо аналізувати ринок: хто є конкурентами, що вони пропонують. Без цього неможливо створити ефективну стратегію залучення клієнтів».
Дотримання вимог для отримання допомоги
Організації, які надають гранти та допомагають бізнесам, зацікавлені в тому, щоб ці бізнеси не лише стали успішними, а й приносили користь суспільству. Вони прагнуть підтримувати проєкти, які сприятимуть розвитку громади та створенню нових можливостей для людей.
Однак для того, щоб отримати таку підтримку, підприємці мають відповідати певним вимогам, що стосуються як процесу відбору учасників, так і реалізації самих проєктів. Наприклад, Благодійний фонд «МХП-Громаді» має чіткі критерії для підтримки бізнес-проєктів.
Одним із важливих вимог є співфінансування на рівні 100%, що означає, що підприємці мають забезпечити рівний вклад своїх коштів разом із сумою гранту. Це правило створює умови для більш серйозного підходу до реалізації проєкту та залучення власних ресурсів.
Найголовніше, бізнес повинен приносити користь громаді, створювати нові робочі місця та забезпечувати населення якісною продукцією. Якщо ви готові інвестувати власні кошти та реалізувати проєкт, який реально вплине на покращення життя людей, фонд готовий підтримати на цьому шляху.
Крім того, кожен проєкт обов’язково супроводжується детальним заповненням аплікаційної форми. Це не просто формальність — важливо зрозуміти, яку бізнес-модель підприємець хоче реалізувати, як планує працювати, чи враховував усі аспекти ринку.
Необхідно продемонструвати реальну можливість для розвитку. Найважливіше — це чітко прописати, про що ваш бізнес, для чого він потрібен. Оскільки часто підприємці на початку не можуть просто передати ідею у вигляді тексту, фонд допомагає це зробити.
Зазвичай, за словами Володимира, підприємці бажають отримати кошти на техніку, адже це дозволяє значно збільшити виробничі потужності та знизити витрати. Однак, важливо не просто придбати обладнання, а й розуміти, як це обладнання допоможе бізнесу зростати. Для цього фонд активно консультує, як правильно інвестувати кошти і які запити варто висувати до постачальників та партнерів.
Курс для підприємців: один з перших кроків до створення бізнесу

Володимир Панченко
керівник відділу впровадження національних проєктів у Благодійному фонді «МХП-Громаді»:
«Для багатьох сільських громад і підприємців ми стаємо першими грантодавцями в їхньому житті. Вони лише починають дізнаватися, що таке гранти та як з ними працювати. І саме тут нам треба допомогти розібратися в основах. Для цього ми вирішили у співпраці з МХП та Державною службою зайнятості створити безоплатний спеціальний курс, який дасть базову інформацію з розвитку бізнес-ініціатив.
"Шлях підприємця" — це практичний відеокурс про всі етапи створення та розвитку бізнесу. Він складається з 10 епізодів, у яких експерти розповідають про бізнес-планування, командну роботу, маркетинг, фінансування, податки. Цей курс підходить як для початківців, так і для тих, хто планує масштабувати свій бізнес».
«Для багатьох сільських громад і підприємців ми стаємо першими грантодавцями в їхньому житті. Вони лише починають дізнаватися, що таке гранти та як з ними працювати. І саме тут нам треба допомогти розібратися в основах. Для цього ми вирішили у співпраці з МХП та Державною службою зайнятості створити безоплатний спеціальний курс, який дасть базову інформацію з розвитку бізнес-ініціатив.
"Шлях підприємця" — це практичний відеокурс про всі етапи створення та розвитку бізнесу. Він складається з 10 епізодів, у яких експерти розповідають про бізнес-планування, командну роботу, маркетинг, фінансування, податки. Цей курс підходить як для початківців, так і для тих, хто планує масштабувати свій бізнес».
Курс "Шлях підприємця"
Особливістю курсу є те, що фонд запрошував не просто публічних спікерів, а практиків, які щодня працюють з підприємцями та можуть поділитися реальним досвідом. Вони допомагають учасникам зрозуміти, як правильно вести бізнес, особливо в умовах війни, коли ситуація на ринку змінюється щодня.
Важливо розуміти, що бізнес — це не просто шлях до легких прибутків, це складний і виснажливий процес, який потребує глибокого розуміння та готовності багато-багато працювати. Завдання курсу — не лише надати знання, але й змусити підприємця замислитися, чи готовий він до такої роботи.
Головне допомогти розвинути бізнес до того рівня, де він може бути самостійним, ефективним і конкурентоспроможним. Буває і так, що учасники приходять з ідеєю одного проєкту, а по завершенню курсу вони готові до зовсім іншої ідеї. Це теж вже великий успіх.
«Ми віримо, що розвиток і підтримка таких ініціатив — це найкращий шлях до зміцнення економіки громади. Коли ми бачимо, що наші підприємці досягають успіху та отримують фінансування на розвиток, ми відчуваємо, що зробили свою справу правильно», — підсумовує Володимир.
Додайте коментар
Юля
4 лютого 2025
Корисна інформація.
yana.bondarenko
29 січня 2025
Класна стаття. Дякую, що ділитесь цікавим.