Про що:
90% усіх нових бізнесів у 2022 році зазнали невдачі, про що говорить дослідження CB Insights. Серед найпопулярніших причин краху була нестача грошей, непотрібність пропозиції на ринку, висока конкуренція та недосконалість бізнес-ідеї. Проте чи можна було цим компаніям передбачити свій провал ще на етапі підготовки до виходу на ринок? Так, якщо провести певні дослідження.
Тож, у цьому матеріалі ми зібрали 4 ефективних методи, які допоможуть перевірити вашу бізнес-ідею на життєздатність та уникнути невдачі.
Зміст
№1. Уважно вивчіть ринок та свого клієнта
№2. Оцініть потенціал прибутку від бізнесу
№3. Визначте зовнішні фактори за PEST-аналізом
№4. Проведіть аналіз конкурентів
№1. Уважно вивчіть ринок та свого клієнта
Статистика говорить, що продукт третини нових бізнесів не відповідає потребам цільової аудиторії. Це стало однією з найчастіших причин невдач молодих компаній, адже ключ до успіху бізнесу криється у глибокому розумінні ринку та клієнта.
Щоб потрапити в очікування цільової аудиторії, вивчіть її демографічні показники, розподіл соціальних ролей, інтереси, фінансові можливості, основні болі тощо. Чим детальнішим буде такий опис, тим легше компанії буде втілювати бізнес-ідею в життя. Українські підприємці можуть звернутися за таким аналізом до телеком-оператора Київстар.
Фахівці Київстар вивчать базу контактів компанії та побудують на основі цього портрет клієнта. Він представлений у вигляді аналітичного звіту, де у відсотковому співвідношенні сегментовано покупців за понад 100 Big Data-критеріями, серед яких вік, стать, інтереси, наявність дітей, подорожі за кордон, переважні місця перебування тощо.
Такий звіт допоможе ще на етапі підготовки до виходу на ринок детальніше продумати маркетингову стратегію, адаптувати продукт під реальні потреби клієнтів та випередити конкурентів. Цей крок є обов’язковим для бізнесу, якщо він хоче бути успішним у своїй галузі.
Big Data та аналітика
Big Data-рішення для бізнесу
Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.
№2. Оцініть потенціал прибутку від бізнесу
Перш ніж запускати стартап, спрогнозуйте потенційний дохід для вашого бізнесу у реальних цифрах. Якщо ви цього не зробите, то ризикуєте вийти на недостатньо великий ринок. Через це інвестори можуть не повірити у привабливість ідеї та не підтримають вас. Або ваша ціль щодо прибутку може виявитися недосяжною. Щоб цього уникнути, можна скористатися метрикою TAM, SAM і SOM.
TAM, SAM і SOM — це абревіатури для трьох показників, які використовують у бізнесі для визначення потенційного розміру ринку, а також частки продукту чи послуги на ньому.
TAM або Total Addressable Market представляє загальний споживчий попит на певний продукт або послугу. По суті, ця метрика показує максимально можливу суму прибутку компанії у галузі. TAM корисний для підприємств, бо дозволяє об’єктивно оцінити потенціал зростання конкретного ринку. Наприклад, обсяг глобального ринку хмарних послуг у 2022 році склав понад 500 млрд доларів, а до 2027 року він має зрости більш ніж вдвічі.
Як порахувати TAM?
(Загальна кількість клієнтів) Х (Річна вартість контрактів)= TAM
Загальну кількість клієнтів можна визначити через маркетингові дослідження. Водночас для річної вартості контрактів треба порахувати середню суму угод, які укладала компанія впродовж року.
SAM або Serviceable Available Market представляє частку ринку, на який може реалістично націлитися певна компанія, використовуючи свої поточні ресурси, навички та можливості. Цей показник також враховує такі фактори, як географічні та економічні обмеження, які можуть перешкодити організації завоювати споживача. SAM є частиною попередньої метрики TAM.
Як порахувати SAM?
(Цільовий сегмент TAM) Х (Середня річна вартість контрактів)= SAM
Якщо TAM охоплює всіх можливих клієнтів, то у SAM включено лише цільову аудиторію, яку компанія може обслуговувати.
SOM або Serviceable Obtainable Market — це частина SAM, яку компанія може реально охопити на основі своєї конкурентної позиції, маркетингової стратегії та пропозиції на ринку. SOM зазвичай займає меншу частку ринку, ніж SAM, оскільки враховує конкуренцію та інші фактори, які можуть обмежити здатність компанії захопити частку ринку.
Як порахувати SOM?
(Тогорічна доля ринку) Х (Цьогорічний SAM) = SOM
Доля ринку за попередній рік обчислюється через ділення тогорічного прибутку на SAM за той же період.
Розуміння TAM, SAM і SOM є важливим для компаній, щоб визначити свій потенційний дохід і можливості зростання. Аналізуючи ці показники, підприємства можуть розробляти досконаліші продукти та легше керувати розподілом ресурсів.
№3. Визначте зовнішні фактори за PEST-аналізом
Аналіз PEST — це стратегічний інструмент, який компанії використовують для оцінки та розуміння факторів зовнішнього середовища, які потенційно можуть вплинути на їхню діяльність. Абревіатура PEST означає Political, Economic, Social та Technological.
Political або політичні фактори стосуються державної політики, нормативних актів і законів, які можуть вплинути на бізнес. Наприклад, зміни в податковому законодавстві або нові регуляційні положення від уряду можуть позначитися на діяльності компанії.
Economic або економічні фактори охоплюють всі можливі економічні зміни в країні та світі, такі як інфляція, відсоткова ставка Нацбанку, рівень безробіття тощо. Спираючись на ці чинники, компанії мають приймати обґрунтовані рішення щодо ціноутворення, інвестицій або масштабування бізнесу.
Social або соціальні фактори стосуються культурних та демографічних змін, які можуть вплинути на споживчий попит на послугу або продукт компанії. Наприклад, старіння населення країни, популяризація здорового способу життя, розвиток екорухів тощо.
Technological або технологічні фактори — це усі технологічні досягнення людства та інновації, які можуть трансформувати діяльність компанії та цілої галузі. Наприклад, у 2023 році на роботу багатьох сфер впливає розвиток віртуальної реальності, штучного інтелекту, блокчейну тощо.
Цей аналіз може допомогти стартапам визначити, чи їхня бізнес-ідея зможе успішно протистояти зовнішнім факторам. Якщо один з чинників може критично вплинути на роботу компанії, варто дослідити його та врахувати можливі ризики.
№4. Проведіть аналіз конкурентів
Вивчаючи гравців на ринку, ви можете визначити, що робить вашу компанію унікальною порівняно з конкурентами. Такий аналіз також допомагає краще зрозуміти середовище, у якому ви будете працювати, а як наслідок — формувати точнішу маркетингову та комунікаційну стратегію.
Дослідження ринку можна провести за допомогою SWOT. Це методика, яка дозволяє визначити сильні та слабкі сторони компанії, а також можливості та потенційні загрози. Таку структуру можна використати як для оцінки свого бізнесу, так і для вивчення конкурентів. Детальніше про це ми писали у матеріалі «Як провести SWOT-аналіз».
Також компаніям варто дослідити свою галузь за методикою Porter’s Five Forces або П’ять сил Портера, яка була названа на честь професора Гарвардської школи бізнесу Майкла Портера. Ця модель ідентифікує п’ять конкурентних сил, які формують вашу галузь.
П’ять сил Портера:
- Конкуренція в галузі. Визначте загальну кількість конкурентів, а також кількість еквівалентних продуктів і послуг, які вони пропонують. Чим їх більше, тим менша сила вашої компанії.
- Потенціал нових учасників ринку. Чим менше часу та грошей потрібно конкуренту, щоб вийти на ринок та стати ефективним, тим слабші позиції вашого бізнесу.
- Сила постачальників. Прорахуйте кількість ключових для вас постачальників, наскільки унікальні їхні ресурси та скільки коштуватиме компанії перехід до іншого дистриб’ютора. Чим менше постачальників на ринку, тим більш залежної від них є компанія.
- Сила клієнтів. Чим більше покупців має бренд, тим менший вплив на ціну та продукт має кожен з них. Якщо у вас невелика клієнтська база, то споживачі мають більше шансів знизити вартість товару.
- Загроза заміни. Це товари або послуги, які можна використовувати замість продукту бренду. Компанії, пропозицію яких важко замінити, можуть ставити вищі ціни та фіксувати вигідні для себе умови.
Розуміння цих 5 сил Портера може допомогти компанії скорегувати свою бізнес-стратегію, а також краще використовувати свої ресурси та залучати інвестиції.
Тож, побудова портрета клієнта, дослідження конкурентів і зовнішніх ризиків, оцінка потенційної прибутковості бізнесу можуть значно збільшити шанси компанії стати успішною на ринку. Зокрема, допомогти у цьому можуть сучасні технології від Київстар, ознайомитися з яким можна на сторінці «Бізнес працює».
Додайте коментар