Про що:
Як ефективно будувати бізнес — питання, що не має одностайної відповіді. Кожен менеджер може знайти свою версію, спираючись на власний досвід і знання, чужі історії та навіть поради науковців. З останніми й поділимося у нашій статті. Пропонуємо інсайти від економіста, психолога й лауреата Нобелівської премії, професора стратегії та молекулярного біолога.
Зміст
Як ухвалювати кращі рішення
Що враховувати під час розробки стратегії
Чому не варто поспішати з MVP
Якими мають бути команди
Як ухвалювати кращі рішення
Бізнес — це безліч щоденних рішень. Але чи завжди вони раціональні? Деніел Канеман — один з засновників поведінкової економіки, психолог і лауреат Нобелівської премії з економіки — десятиліття досліджував, як людина приймає рішення. І прийшов до висновку, що за це відповідають дві системи:
Система №1 — швидка. Діє на автопілоті та без зусиль. Допомагає приймати 98% рішень.
Система №2 — повільна. Контрольована та раціональна. Відповідає за 2% рішень.
Важливо балансувати між двома системами, щоб не потрапляти у пастки мислення. Ось поради, як це робити:
- Збирайте інформацію з різних незалежних джерел. Хочете дізнатися думки колег про проєкт? Перед зустріччю команди попросіть кожного дати короткий письмовий фідбек, а потім уже разом обговорюйте зауваження. Інакше є ризик, що всі колеги пристануть на думку того, хто говорить найбільш впевнено чи агресивно.
- Не підміняйте відповіді. Якщо ми не знаходимо просте розв'язання складного питання, то шукаємо споріднене простіше та відповідаємо на нього. Наприклад, запитання «Як просувається наш проєкт» і «Чи успішно виконана ця задача» мають спільний контекст, але друге вимагає менше аналізу. Тому ми можемо думати, що якщо одна задача виконана добре, то і весь проєкт йде по плану. Аналізуйте, чи на потрібне запитання ви шукаєте відповідь.
- Будьте уважні до нового. Якщо ми часто чуємо одну й ту саму інформацію, вона починає здаватися більш правдивою, ніж є — так працює ілюзія істини. Тому коли вчергове чуєте наче б то правдиве судження, але не можете згадати, де раніше з ним зіштовхувалися, не лінуйтеся знову шукати факти для його перевірки.
Більше порад з бестселера Канемана «Мислення швидке та повільне» — в нашому огляді.
Мислення швидке й повільне
Про книгуЩо враховувати під час розробки стратегії
Працюєте над стратегією розвитку компанії? Перед ухваленням рішень варто оцінити рівень рентабельності, перспектив і ризику галузі. Це допоможе зрозуміти привабливість ринку та конкурентні позиції власного бізнесу. Використайте аналіз п'яти сил Майкла Портера — американського економіста та професора Гарвардської школи бізнесу:
1. Загроза появи нових гравців
Чим вище прибутковість ринку, тим більше нових гравців він приваблює, і тим меншим стає ваш дохід. Оцінюйте, наскільки легко відкрити бізнес у вашій галузі: які є вхідні бар'єри, скільки це коштуватиме для нових компаній або яким чином можна ускладнити цей процес, наприклад, розвивати ексклюзивне партнерство з дистриб'юторами.
2. Влада постачальників
Якщо підрядник має великий вплив на ваш бізнес, він може підвищувати ціни, але не якість. Якщо ж у вас кілька рівноцінних постачальників, ви маєте більш міцну позицію. Оцініть концентрацію постачальників на ринку, їхню владу та рівень контролю в галузі, а також можливість і вартість перемикання з одного на іншого.
3. Влада покупців
Якщо споживачів мало, а продавців багато, перші стають сильнішими. Тому потрібно прагнути до збільшення кількості дрібних незалежних клієнтів. Тут варто оцінити, скільки покупців має бізнес, чи легко їм змінити продавця, чи чутливі споживачі до цін, які переваги вашої пропозиції для них є важливими та скільки коштуватиме компанії залучення нових клієнтів.
4. Загрози заміни товару/послуги
Якщо компанія пропонує продукти, для яких на ринку немає близьких замінників, їй простіше фіксувати вигідні для себе умови та ціни. Проаналізуйте, скільки в галузі є продуктів-замінників і чи виграють вони по якості/ціні, а також чи схильні ваші клієнти до купівлі продуктів-замінників і з яких причин.
5. Конкурентне суперництво
Якщо у клієнтів широкий вибір, а конкуренти пропонують еквівалентні продукти, ваша пропозиція не є цінністю для споживача. Тобто рівень конкурентоспроможності низький. Варто проаналізувати рівень зростання, риси та амбіції конкурентів, щоб зрозуміти власну перевагу — що відмінне ви можете запропонувати клієнтам.
Добірка книжок, які допоможуть ще краще розумітися на стратегіях:
Що читати про бізнес-стратегії: 6 книжок для менеджерівЧому не варто поспішати з MVP
Ідея створювати MVP або мінімально життєздатний продукт, щоб випробувати його на ринку, вже всім знайома. А професор стратегії та підприємництва Рон Аднер пропонує створювати MVE — мінімально життєздатну екосистему навколо продукту. Вона має сформувати позитивне враження про продукт та привабити партнерів. І вже потім бізнес може презентувати галузі ціннісну пропозицію та відкривати свої справжні амбіції.
У своїй книжці «Перемогти у правильній грі» Рон Аднер наводить кейс Amazon — компанія використала стратегію MVE під час виходу на ринок розумних будинків:
- 2014 рік — випустили колонку з голосовим помічником Alexa. І хоча вона технічно поступалася конкурентам, для Amazon було важливо викликати зацікавлення ринку.
- 2015 — відкрили доступ до інтерфейсу Alexa та почали залучати сторонніх розробників для створення нових застосунків. Через рік застосунків було вже 5 тис., а у 2021-му — 80 тис.
- 2016 — запустили систему сумісництва Alexa з побутовою технікою різних брендів. Через три роки Alexa була сумісною з понад 28 тис. пристроїв від 4.5 тис. компаній.
І тільки після цього Amazon відкрили свої справжні амбіції — вбудовувати Alexa в техніку різних брендів для розумних будинків.
Добірка книжок для тих, хто шукає цікаві історії про створення бізнесів:
На чужому досвіді: 7 книжок про історії компанійЯкими мають бути команди
Чим відрізняються високопродуктивні команди від неефективних? Рівнем розвитку групового інтелекту колег, соціальним різноманіттям і розмірами. Про всі ці фактори в книзі «Правила мозку для роботи» розповідає молекулярний біолог Джон Медіна.
Вас також може зацікавити:
9 нон-фікшн книжок, в яких знайдете інсайти для продуктивної роботи у 2024Кілька порад, як менеджерам підвищувати продуктивність своїх команд:
- Потурбуйтесь про психологічну безпеку — тоді й рівень групового інтелекту покращиться. Він високий, коли: 1) колеги вміють зчитувати соціальні сигнали один одного й фокусуються не тільки на собі; 2) всі висловлюються по черзі та без перебивання й домінування; 3) у команді велика кількість жінок — бо вони, за статистикою, частіше, ніж чоловіки, обирають демократичну стратегію спілкування.
- Об'єднуйте в команди людей різного способу мислення, гендеру, походження, поглядів тощо. Різноманіття допомагає уникнути пастки групового мислення — коли всі думають стереотипами певного середовища без критичної оцінки ситуації.
- Обирайте розмір команд під конкретну задачу. Дослідження 65 млн проєктів, показало: маленькі колективи (до 5 людей) найкраще підходять для творчих ініціатив, коли потрібно створити інноваційний продукт, а великі команди — успішні, коли необхідно розвивати та масштабувати проєкт.
Більше корисних порад для розвитку компаній шукайте на Kyivstar Business Hub. А новітні інструменти для розбудови робочих процесів знайдете на Київстар Бізнес.
Додайте коментар