Про що:
Стратегічні питання вимагають широкої обізнаності та навички дивитися на ідеї під різним кутом. Як менеджерам удосконалювати ці риси, щоб розв'язувати системні питання? Один зі способів — аналізувати досвід експертів і кейси компаній. Пропонуємо шукати такі корисні інсайти у книжках консультантів зі стратегії, професорів, менеджерів і бізнесменів. Зібрали 6 книжок, які з різних перспектив покажуть, як краще розумітися на стратегіях.
Зміст
«Масштабування бізнесу. Покрокова стратегія збільшення прибутків»
«Широким поглядом. Нова стратегія інновацій»
«Стратегія за межами «хокейної ключки». Люди, ймовірності і переможні рішення»
«Взуття-буття. Історія Nike, розказана її засновником»
«Гарна стратегія. Погана стратегія»
«Побудування бренду. Не мовчіть у галасливому світі»
«Масштабування бізнесу. Покрокова стратегія збільшення прибутків»
Верн Гарніш
З мільйонів компаній 96% назавжди залишаються «мишками» — малим бізнесом зі скромними доходами. Частина перетворюється на «слонів» — великі бюрократизовані корпорації. І ще менше стають «газелями» — новаторськими компаніями, які невтомно розвиваються.
Так вважає Верн Гарніш — бізнес-консультант і засновник підприємницької організації EО. Він у своїй книзі дає поради, як побудувати стратегію, що дозволить компаніям стати саме «газелями». Ось деякі з них:
- Залучати та утримувати гравців класу А — найкращих 10% з усіх кандидатів, які готові пристати на вашу пропозицію праці. Оцінюйте в кандидатів не тільки професійні компетенції, але й цінності, прагнення до навчання та інновацій.
- Створити унікальну стратегію. Використовуйте методику 7 Strata — детальніше про неї дізнавайтеся в огляді книжки від KMBS.
- Забезпечити бездоганне виконання стратегії. Гарніш вивів 10 ознак компаній, які успішно масштабувалися, і об'єднав їх у три групи: вміння визначати пріоритети, працювати з великими даними та встановлювати ритм зустрічей.
- Накопичувати ресурси. Стежте за чотирма фінансовими драйверами: прибутковість, робочий капітал, необоротний капітал і грошовий потік.
«Широким поглядом. Нова стратегія інновацій»
Род Аднер
Компанія має крутий продукт і здібну команду, але все одно зазнає невдачі? В її стратегії розвитку можуть бути сліпі зони через те, що менеджери вузько дивляться на бізнес — захоплюються продуктом, але нехтують готовністю всіх гравців ринку та партнерів до інновацій. Про це у своїй книзі пише професор стратегії та бізнес-консультант Рон Аднер.
Він розповідає про головні пастки, потрапляючи в які компанії не можуть успішно реалізувати свої стратегії:
- не брати до уваги готовність партнерів до змін
- недооцінювати складнощі партнерів і ситуацію на ринку
- не бачити всіх гравців на шляху продукту до кінцевого споживача
- забувати про екосистему навколо продукту
- випускати продукти тільки, щоб бути першопрохідцем на ринку
Род Аднер описує невдачі Michelin з run-flat шинами, Nokia з першим 3G-телефоном і Pfizer з інгаляційним інсуліном. І не забуває про вдалі кейси — стратегії Amazon з просування електронних книг та Apple з домінування на ринку плеєрів.
«Стратегія за межами «хокейної ключки». Люди, ймовірності і переможні рішення»
Кріс Бредлі, Мартін Гірт, Свен Сміт
Сотні компаній будують стратегії за шаблоном «хокейної ключки»: спад на старті з подальшим рівномірним підйомом. Щоб підтвердити доцільність такої схеми, менеджери створюють купу документів і масштабних презентацій. Але на практиці бізнес очікує якщо не провал, то дуже повільне зростання. Цей тренд помітили експерти зі стратегії McKinsey Мартін Гірт, Свен Сміт і Кріс Бредлі — вони дослідили тисячі компаній та з'ясували, як топові бренди змогли відійти від заїждженого шаблону.
Як бізнесу зростати швидко та якісно:
- Вивчайте тренди та спирайтесь на дані. Слідкуйте за динамікою ринку, боріться з короткозорістю стратегії та вчіться працювати з аналітикою, щоб будувати прогнози. До речі, ми зібрали корисну добірку джерел, щоб слідкувати за бізнес-трендами.
- Дозвольте команді бути відкритою до ризиків. Але відмежовуйте ризиковані експерименти від основних проєктів і готуйте гіпотетичні «плани В» у разі збитків.
- Віддавайте більше ресурсів найкращим командам, а не розподіляйте їх порівну між підрозділами. У колективів, які готові до інновацій, має бути більше можливостей для експериментів. Але обов'язково поясніть співробітникам причини та цілі перерозподілу капіталу, щоб усі розуміли, куди рухається компанія.
У книзі експерти пишуть, що важливо закладати в стратегії, як ви можете надати клієнтам більше цінностей, ніж конкуренти. Кращий товар чи ціна, емоційний досвід від продукту, додаткові сервіси, швидка доставка — кожна компанія повинна акцентувати на своїй унікальності.
«Взуття-буття. Історія Nike, розказана її засновником»
Філ Найт
Один з найвідоміших спортивних брендів народився з позиченої півсотні доларів і доріс до багатомільйонних угод. Як це вдалося — пише в книзі засновник компанії Філ Найт.
Про історію створення Nike читайте в огляді книжки від KMBS, а ми зосередимось на інсайтах про стратегію розвитку бізнесу.
Що радить Філ Найт:
- Готуйтесь до марафону. Не сподівайтеся на швидкий виграш — щоб побудовувати стабільну компанію, яка готова до інновацій та викликає довіру, потрібен час.
- Будьте ентузіастами та спілкуйтеся з такими ж. Збирайте команду небайдужих.
- Обирайте: бути менеджером чи лідером. Менеджер — керує на кожному кроці реалізації мети, лідер — дає співробітникам свободу в виборі інструментів для досягнення мети.
- Зосереджуйтесь на конкретній роботі. Фокусуйтеся на задачах, які можете контролювати тут і зараз, а не намагайтеся передбачити майбутнє.
«Гарна стратегія. Погана стратегія»
Річард Румельт
Менеджерам притаманно підмінювати популярним словом «стратегія» різні поняття: планування, список цілей, амбіції. Але на думку економіста та професора бізнес-школи Каліфорнійського університету Річарда Румельта, стратегія — це використання сильних сторін компанії, щоб подолати слабкі. Він понад 40 років досліджував стратегічні плани різних організацій та виклав свої висновки у книзі.
Стратегія бізнесу не матиме шансів, якщо:
- команда не бачить чи ігнорує слабкі місця компанії
- менеджери обирають порожні універсальні шаблони, наприклад: «наша мета — бути клієнтоорієнтованим»
- керівництво не може обрати спільну стратегію через власні амбіції
Стратегія бізнесу буде успішною, якщо:
- діагностувати проблеми компанії та продумати політику їх розв'язання
- фокусуватися на реальних цілях, на які є ресурси у поточний момент — гроші, компетенції та технічні можливості
- зміцнювати сильні сторони компанії, а не намагатися завоювати сферу, де ніхто з керівництва нічого не розуміє
- слідкувати за трендами та перенаправляти ресурси у бік інноваційних рішень
У книжці знайдете детальний опис кожного пункту.
«Побудування бренду. Не мовчіть у галасливому світі»
Кей Райт
Важлива цеглина будь-якої стратегії — принципи, за якими компанія будує відносини «бренд-покупець». Щоб до вас хотіли повертатися, комунікація має створювати правильний настрій в аудиторії та резонувати з її думками. І саме про те, як цього досягнути, у книзі пише Кей Райт — консультант зі стратегій та консалтинговий партнер Ogilvy.
Кілька інсайтів, як побудувати ефективну комунікаційну стратегію, щоб зробити бренд помітним:
- використовувати слова, які закріплюють позитивне враження про бізнес
- не ускладнювати спілкування — використовувати лексику та стиль своєї аудиторії
- реагувати на культурний контекст та віддзеркалювати його зміни в комунікаціях
- об'єднувати клієнтів у стійкі спільноти
- не просто збирати фідбек споживачів, а публічно показувати, що ви до нього дослухаєтеся
- демонструвати, що вашому бізнесу не байдужі соціальні проблеми
Щоб написати книжку, Кей Рай дослідив понад 1500 компаній. Тому кожну пораду він підкріплює кейсом, який показує, як працюють запропоновані підходи та інструменти.
Більше цікавих книжок знайдете в оглядах від Kyiv-Mohyla Business School. А також у наших минулих добірках:
Додайте коментар