Про що:
Одна з рис, яка притаманна видатним лідерам, — це допитливість. Вони ніколи не перестають вчитися — про це свідчать результати десятків інтерв’ю з управлінцями, які проводила консалтингова компанія McKinsey. Старший партнер McKinsey Скотт Келлер вважає, що такі лідери готові пробувати нове й набувати досвіду. Досвід породжує стійкість та здатність відокремлювати себе від своїх невдач і розуміти: невдача може перетворитися на успіх, якщо правильно відрефлексувати отримані уроки. А які ще зміни у поведінці потрібні сучасним управлінцям?
Зміст
Якого лідера потребують сучасні компанії?
Які навички варто розвивати лідеру?
Коментар від Дмитро
Дякую за корисну підбірку, саме шукав що почитати
Якого лідера потребують сучасні компанії?
Нинішні тектонічні зсуви у суспільстві, політиці, економіці, кліматі не можуть не позначатися на бізнесі. Крім того, те, як ми живемо та працюємо сьогодні, постійно трансформується через розвиток технологій і появу поколінь, які «народилися зі смартфоном у руках». Фахівці McKinsey впевнені, що у цих умовах також змінюються організації й, відповідно, вимоги до лідерства.
Якщо у попередні десятиліття компанії фокусувалися на підтримці стабільності, то зараз на перший план виходить адаптивний, відкритий та гнучкий підхід. Організації на зразок Allianz, Haier, Microsoft і Nucor трансформують свої сфери бізнесу, одночасно створюючи найбільшу цінність для усіх стейкхолдерів. Часто вони змінюються зсередини, наприклад, формуючи мережу самокерованих команд, які працюють у режимі коротких циклів. І, звичайно, лідери теж мають бути іншими.
Ієрархічна модель лідерства та відповідні риси характеру керівників стають не перевагою, а перешкодою для розвитку компаній в умовах швидко змінного середовища. Тому в McKinsey радять управлінцям переосмислити себе та почати впроваджувати такі кроки:
-
Змістити фокус із доходу на вплив. Зрозуміло, що керівники не можуть не думати про фінансові цілі. Проте сьогодні обмежуватися ними вже не можна: потрібно міркувати і про вплив, який має компанія на усіх стейкхолдерів, суспільство, екологію. А для цього управлінцям треба змінити роль з менеджера, який мислить покроковими вдосконаленнями, на візіонера, який формує сміливе уявлення про майбутнє і рухається до нього.
Саме так свого часу зробив генеральний директор Netflix Рід Гастінгс. Його компанія лише доставляла DVD-диски клієнтам, але він сформулював зовсім інше бачення майбутнього. А саме: через 20 років мати глобальну розважальну компанію, яка надає унікальний канал для кінопродюсерів і студій. Водночас управлінська команда Netflix врахувала вплив на різних стейкхолдерів і створила цінність для кожного з них, від працівників до клієнтів, інвесторів, продюсерів, акторів і сценаристів. У 2019 році 44% бізнесу становило виробництво, і впродовж шести років компанія потроїла дохід.
Не кожен бізнес має бути наступним Netflix, але будь-яка компанія може бути сміливою. Тож варто запитати себе: чи мислите ви достатньо сміливо про майбутнє? Чи враховуєте вплив, який ваш бізнес чинить на різних стейкхолдерів? Чи створюєте ви цінність для кожного з них?
-
Переходити від вказівок до взаємодії. Роль ефективного лідера має зміщуватися від директора, який надає інструкції, до каталізатора, який допомагає людям краще взаємодіяти між собою і досягати більшого. Для цього варто заохочувати формування маленьких саморегульованих команд та стимулювати горизонтальну взаємодію. А також поступово змінювати структуру управління з ієрархії індивідуальних керівників на мережу лідерських команд.
-
Проявлятися не лише як професіонал, але і як людина. Йдеться про те, щоб не грати на роботі роль керівника, а бути автентичним та цілісним. На практиці це означає дивитися на компанію, як на систему, зважаючи на ширший контекст. Також лідерам потрібно розвивати емоційний інтелект, вчитися обирати правильний варіант реагування у складних ситуаціях. І вести більш здорове життя у різних сенсах, від фізичного до емоційного та ментального.
-
Замість контролерів ставати коучами. У сучасному світі керівникам не варто обмежуватися лише показниками ефективності працівників, бо це спонукає підлеглих уникати будь-яких ризиків та інновацій. Натомість потрібно стимулювати експериментування і навчання на помилках. Для цього фахівці McKinsey радять працювати короткими циклами: рішення-дія-навчання. Також варто регулярно переглядати портфоліо своїх проєктів і за необхідності змінювати пріоритети, а не рухатися до мети, яка вже втратила актуальність.
-
Створювати цінність не через конкуренцію, а через співпрацю. Лідерам потрібно ставати архітекторами, які переосмислюють бізнес-модель компанії та свою роль в галузевій екосистемі. Зокрема, це означає зрозуміти, якими кореневими компетенціями володіє бізнес, та розвивати їх. І за допомогою партнерів створювати більшу цінність для стейкхолдерів.
Які навички варто розвивати лідеру?
Сьогодні низька залученість працівників є великою проблемою для компаній. Згідно зі звітом State of the Global Workplace: 2023 Report, залученість працівників становить 23% — а під час пандемії він був ще нижчим. Тобто менше чверті людей вважають свою роботу значущою та відчувають зв’язок з командою, керівником і компанією.
А коли працівник не має психологічного контакту з роботою, відбувається «тихе звільнення». Тобто людина може бути навіть фізично присутньою в офісі, проте внутрішньо не залучена. Це явище сягнуло величезних масштабів: майже 6 із 10 працівників потрапляють до цієї категорії. А загалом проблеми із залученістю коштують світовій економіці $8,8 трлн, або 9% світового ВВП.
Сьогоднішнім лідерам доводиться мати справу з цим викликом. На думку фахівців Gallup, найкращий лідер управляє бізнесом з думкою про своїх послідовників. Він розуміє: все, що робить, безпосередньо впливає на людей, яких веде за собою. Тому однією з найважливіших лідерських навичок є залучення працівників. А для цього потрібно розуміти, чого саме вони хочуть від керівника, і надати їм це.
Gallup пропонує чотири сфери, над якими варто працювати лідерам:
- Довіра. Вона є основою лідерства, а створюють її чесність, ясність та передбачуваність поведінки. Лідери повинні ставитися до вибудовування довіри як до пріоритетної навички, оскільки без неї команда не почуватиметься впевнено. З чого починати? Можна розповісти підлеглим про власні проблеми чи труднощі. Після цього працівники з більшою ймовірністю довірять вам свої.
- Співчуття. Це означає бачити в людях дещо більше, ніж їхню здатність працювати. Йдеться і про готовність вислухати, і про інтерес до підлеглих. Почати тренувати цю навичку можна, відреагувавши спокійно та емпатійно у випадку, коли працівник зіткнувся з проблемами у роботі чи житті. Прояв співчуття може допомогти йому впоратися з труднощами й одночасно збільшити довіру до керівника. Звісно, це не означає, що потрібно заохочувати зловживання емпатією, але потрібно ставитися до підлеглого як до людини, а не функції, яку вона виконує в команді.
- Стабільність. Працівники мають знати, що вони можуть на вас покластися. На практиці для лідера це означає створення атмосфери психологічної безпеки, де люди можуть поставити будь-які запитання й отримати відповідь, запропонувати ідею й бути вислуханими, звернутися з проблемою та отримати допомогу. Почати розвивати цю навичку можна через спілкування. Ставте більше запитань працівникам та будьте максимально послідовні у своїх відповідях.
- Надія. Заохочуйте людей вірити в краще майбутнє. У той час як стабільність зосереджується на сьогоднішньому дні, надія стосується майбутнього. Люди хочуть вірити в те, що їхні лідери ведуть їх у правильному напрямку. Тому варто говорити про майбутнє, яким би воно не було. Адже варто завжди вірити в краще. Визнавайте, що труднощі є, але не фокусуйтеся лише на найгіршому сценарії.
У компанії Gallup радять лідерам постійно пам’ятати про надію, довіру, стабільність і співчуття – і практикувати ці навічки щодня. Так працівники будуть більш залученими та ефективними.
Додайте коментар
Дмитро
11 березня 2024
Дякую за корисну підбірку, саме шукав що почитати