Бізнес з нуля. Як обрати бізнес-модель?
15 листопада 2022 9 хвилин читання

Бізнес з нуля. Як обрати бізнес-модель?

Тренди та аналітика#BigData#Look-alike#СмсРозсилка#Microsoft365

Про що:

Якщо ви замислилися, як відкрити свій бізнес з нуля, то на початку шляху варто розібратися з основами. Наприклад, зрозуміти, який саме вид підприємництва приноситиме вам прибуток. Визначитися допоможе розуміння поняття «бізнес-модель». Оцінивши традиційні бізнес-моделі та їхні новітні формати, можна не лише будувати основу для успішної власної справи, але й дізнатися, як у майбутньому трансформувати компанію або як залучити додаткові інвестиції.

Тож, Kyivstar Bussiness Hub відповідає на головні питання підприємців про бізнес-модель.

Зміст

Що таке бізнес-модель?

Які існують види бізнес-моделей?

Як компанія може змінити бізнес-модель?

Як створити свою бізнес-модель?

Що таке бізнес-модель?

Навколо себе люди щодня бачать неймовірне різноманіття бізнесу. Здається, що кожна компанія пропонує унікальний продукт. Утім, усю пропозицію на ринку можна чітко структурувати за бізнес-моделлю. Тож, що це таке?

Бізнес-модель — це головна стратегія компанії, завдяки якій вона отримує свій прибуток. По суті, це короткий опис тощо, за що платять клієнти бізнесу, враховуючи унікальну цінність пропозиції для споживача.

Наприклад, мережі супермаркетів заробляють за моделлю «роздрібний продавець». Тобто продаж товарів зі своєю націнкою іншим людям — це головне джерело доходів для таких компаній.

Які існують види бізнес-моделей?

Щоб побудувати прибутковий бізнес, майбутньому підприємцю варто розібратися з їхніми видами. Так, сьогодні компанії можна поділити на традиційні та новітні. До традиційних належать ті моделі підприємництва, що з’явилися до активного розвитку технологій. Утім, саме вони давно перевірені часом та часто пасують як бізнес-ідеї для новачків.

Ось кілька традиційних бізнес-моделей:

  • Роздрібний продавець. Одна з найпоширеніших моделей, суть якої у продажі покупцям товарів інших виробників. Це остання ланка у ланцюжку постачання.
  • Виробник. Суть моделі у тому, щоб виготовляти однакові товари у великій кількості та продавати дистриб’юторам, роздрібним магазинам, рідше — безпосередньо клієнтам.
  • Плата за послуги. Це погодинна або фіксована вартість для конкретної послуги. Наприклад, оплата за манікюр, стрижку у сегменті малого бізнесу. Або великі підприємства можуть звертатися до інших компанії за консалтинговими послугами, розробкою маркетингової стратегії, реклами тощо.
  • Ринок. Ринкові майданчики пропонують місце для інших продавців та беруть плату за користування своєю інфраструктурою. Як приклад, це може бути й звичайний ринок з продуктами, і торговельний центр, і великий онлайн-майданчик на кшталт OLX.
  • Доставка. Компанія доставляє товар з однієї локації в іншу та отримує за це оплату. Під цю модель потрапляють кур’єрські служби, пошта, вантажні перевезення, транспортування морем та небом тощо.
  • Франчайзинг. Успішна компанія дозволяє іншому підприємцю за чіткими правилами користуватися своїм брендом, бізнес-планом тощо, а натомість отримує відсоток з його прибутку. Може стосуватися торгової марки, обладнання та ін.
  • Посередництво. Брокери об’єднують покупців та продавців, не продаючи товар безпосередньо. З успішної угоди отримують свій прибуток. Найчастіше зустрічаються у сфері нерухомості, будівництва, вантажних перевезень.
  • «Бритва і лезо». Це бізнес-модель названа на честь продукту, завдяки якому вона з’явилася. Суть у тому, щоб продавати довговічний продукт за доступною ціною, а його компоненти створювати одноразовими та дорогими. Так, продається основа бритви, а лезо потрібно постійно оновлювати. Такий самий принцип є в електронних зубних щітках та змінних насадках, принтерах та чорнилах.
  • «Зворотне лезо бритви». Зворотна бізнес-модель, у якій компанія спершу продає основний високомаржинальний товар, а вже потім пропонує до нього додаткові нижчі за вартістю продукти. Наприклад, телефони й аксесуари до них, приставка й ігри.

Це ще не повний перелік бізнес-моделей. Ба більше, бізнес може в межах однієї компанії поєднувати різні моделі та створювати гібриди. Наприклад, коли підприємство розвивається та виходить за межі звичного напрямку.

Виробництво леза для бритв. Джерело: wired.co.uk

Виробництво леза для бритв. Джерело: wired.co.uk

Як компанія може змінити бізнес-модель?

Компанії повинні регулярно оновлювати свою бізнес-модель, інакше вони не зможуть передбачити майбутні тенденції та виклики. Саме тому найбільш прибутковий бізнес трансформується впродовж свого розвитку.

Наприклад, українська компанія Rozetka починала працювати як онлайн-магазин техніки. Проте у 2016 році компанія замінила бізнес-модель «роздрібного продавця» на модель «ринок». І сьогодні на її інтернет-майданчику інші магазини, колишні конкуренти, виставляють на продаж свою продукцію, а Rozetka отримує свою комісію за користування платформою.

Схожий шлях пройшла американська компанія Amazon. Від онлайн-магазину з продажу книг вона виросла до одного з найбільших маркетплейсів у світі. Водночас Amazon активно інвестує також і в інші успішні напрямки бізнесу, такі як доставка, хмарні послуги тощо.

Розвиток бізнес-моделей тісно пов’язаний з глобальними тенденціями у світі, які спонукають компанії трансформуватися та пропонувати нові види сервісів. Так, у світі зараз набирають популярності такі новітні бізнес-моделі:

  • Підписка. Клієнт сплачує компанії за доступ до продукту помісячно або за обраний період часу. Так працюють Netflix, HBO, мобільні застосунки тощо. Ба більше, сьогодні модель підписки впроваджують навіть автовиробники. Наприклад, BMW за 18 доларів на місяць пропонує розблокувати підігрів сидінь у своїх нових авто.
  • Спільне використання або Sharing. Замість того, щоб продавати річ, компанія пропонує доступ до неї на певний час за гроші. Наприклад, так працюють різноманітні коворкінги, Airbnb та оренда квартир, Bolt та прокат авто, велосипедів та самокатів тощо.
  • Фриміум або Freemium. Компанія дозволяє користуватися базовою версією продукту безплатно, натомість бере оплату за розширену версію або додаткові послуги. Поняття Freemium придумали як поєднання двох англійських слів — free та premium. Наприклад, так працюють ігри для смартфонів, деякі соцмережі тощо.

Як створити свою бізнес-модель?

Щоб розробити бізнес-модель, яка підійде саме для вашої власної справи, варто пройти кілька важливих кроків:

  1. Визначте свою аудиторію.

    Більшість бізнес-моделей починалися з вивчення цільової аудиторії. З ким ви будете працювати та для якого ринку? Наприклад, це може бути село, невелике місто або спальний район. У такому разі варто вивчити, хто є мешканцями цих територій, які вони мають інтереси та потреби.

    Іншими словами, вам потрібно побудувати портрет клієнта. У цьому можуть допомогти Big Data-технології від Київстар. Фахівці оператора проведуть аналіз за запитом бізнесу та побудують знеособлений образ потенційного покупця за понад 100 критеріями, серед яких стать, вік, наявність дітей, інтереси, вид транспорту тощо.

  2. Визначте проблему.

    Коли ви вже знаєте свою аудиторію, вивчить її проблеми. Можливо, у невеликому місті не вистачає розваг для дітей. Або це район міста, який постраждав від війни й потребує відновлення. Відштовхуючись від цього, ви зможете придумати, як закрити цю потребу.

  3. Зрозумійте свою пропозицію.

    Пам’ятаючи про аудиторію та про її проблеми, оберіть свій напрям бізнесу. Які товари можна продавати майбутнім клієнтам? Яких знань їм не вистачає або послуг? На цій стадії ви порівнюєте потребу ринку та свої можливості.

  4. Продумайте монетизацію. Визначте, як саме ви будете заробляти гроші. Наприклад, якщо у невеликому місті бракує розваг для дітей, то ви можете продавати іграшки, працювати аніматором на дитячих святах, відкрити дитячу кімнату з батутами тощо. Відповідно, тут в одному напрямку можна обрати різні бізнес-моделі.

  5. Оцініть майбутні виклики. Обравши свій продукт, подумайте, з якими викликами зіткнеться ваша компанія. Це можуть бути особливості обраної бізнес-моделі, дії конкурентів, організація роботи співробітників, спосіб виходу на ринок. Обов’язково запишіть кожен пункт та визначте, як будете вирішувати їх. Наприклад, подумайте про технології, які дозволять вам швидко запустити бізнес. Так, мобільний зв’язок та швидкий 4G інтернет ви зможете під’єднати зі знижкою 50% на перші пів року завдяки корпоративним тарифам від Київстар. Налаштувати зручну роботу команди онлайн можна з Microsoft 365, а розпочати маркетингову компанію з персоналізованою пропозицією можна завдяки Big Data-розсилкам від Київстар.

  6. Знайдіть ключових партнерів. У більшості випадків ви не зможете розпочати бізнес без співпраці з іншими компаніями. Магазину потрібні постачальники товарів, організаторам весіль — ресторани, флористи, візажисти тощо. Тож, підготуйте завчасно перелік потрібних партнерів.

  7. Перевірте модель. Коли ви будете готові до запуску, проведіть пілот свого бізнесу. Дізнайтеся, чи подобається людям ваша пропозиція, чи прийнятна їм ціна. Пропонуйте клієнтам знижки в обмін на відгуки. Усе це допоможе ще на старті скорегувати вашу бізнес-модель уже на основі реального фідбеку від ринку. То, якщо ви думаєте, з чого почати бізнес, то спершу опишіть його особливості та зробіть невелике дослідження ринку. Детально продумана бізнес-модель дозволить вам краще розуміти свою майбутню справу та допустити менше помилок на старті. Також помічними стануть сучасні та корисні сервіси для бізнесу від Київстар, які допомагають працювати та розвиватися навіть під час війни.

Тренди та аналітика#BigData#Look-alike#СмсРозсилка#Microsoft365

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#ІдеїДляБізнесу#BigData#Microsoft365#Офіс365#БігДата#Тарифи#СмсРозсилка#SMS#ТаргетованіРозсилки#ІнтернетДляБізнесу
#AI#BigData#SMS#СмсРозсилка#БігДата#Геоаналітика#Омніканальність#Ритейл#ТаргетованіРозсилки#Технології#ШІ#ШтучнийІнтелект#ADWISOR#ТригерніРозсилки
#Бізнес#Рішення#ВійнавУкраїні#Stoprussia#FTTB#ТаргетованіРозсилки#ПортретКлієнта
#BigData#ВійнавУкраїні#Рішення
#ADWISOR#BigData#Look-alike#СмсРозсилка
#BigData#Look-alike#SMS#ATC#0-800#БігДата#ADWISOR#ТаргетованіРозсилки#ТригерніРозсилки#ПортретКлієнта#Star.Docs#ЕДО#ЕлектроннийДокументообіг#СмсРозсилка#Дослідження
#Рішення
6 трендів глобального ринку e-commerce: що чекає бізнес у 20247 лютого 2020 6 хвилин читання

Що таке e-commerce

#BigData#0-800#БігДата#Інтернет#ІнтернетДляБізнесу#ATC#Look-alike#Бізнес#ADWISOR

Підпишіться на щомісячну розсилку найцікавіших новинПідпишіться на розсилку