Стильна анімація бігуна символізує фан-культуру як рушійну силу бізнесу, де лояльність споживача неможливо купити напряму

7 травня 2025

6 хв.

Фан-культура і бізнес, або Сила лояльності, яку неможливо купити

Про що:

Фан-культура не тільки об’єднує людей навколо спільних інтересів, а й стала важливим рушієм сучасного бізнесу. Фанати готові активно підтримувати компанії, що розділяють їхні цінності. Як взаємодіяти з покупцями, щоб перетворити їх на справжніх прихильників бренду.

Зміст

Фанати — цінна аудиторія для бізнесу

Компанії, що долучаються до фан-культур

Поради, як будувати бізнес на основі фан-культури

Фанати — цінна аудиторія для бізнесу

Фанати зазвичай легко витрачають гроші на те, що для них справді важливо. Ця аудиторія дуже цінна для бізнесу. Увійдіть у фан-простір правильно і отримаєте любов клієнтів, яка не згасає роками. Тут бренди можуть стати частиною великої історії: створити тематичні колекції, запустити лімітовані серії товарів тощо. 

Якщо звичайна реклама ще має переконати потенційних покупців, то фанати вже переконані. Їм не потрібно пояснювати, чому ваш продукт вартий уваги. Бо між фанатом і тим, що ви пропонуєте, без перебільшення, є міцний емоційний  зв’язок. 

Такий підхід вже давно використовують відомі бізнеси. Один із найсвіжіших прикладів — хвиля навколо Minecraft. Гра, що вже давно є культовою, нещодавно знову стала актуальною в інформаційному полі. 

McDonald’s запустив тематичне меню в стилі Minecraft. Усе було впізнаваним для фанатів гри. Одночасно вийшов повнометражний фільм і хвиля тільки посилилась.

Іграшкові магазини повідомляли про розпродажі тематичних наборів. Ба більше, навіть ті компанії, які не мали прямого стосунку до гри, включалися в тренд. Вони оформлювали рекламу в піксельному стилі, адаптували дизайн упаковок під впізнавані блоки з Minecraft і створювали контент, що перегукувався з естетикою гри.

Тобто коли бізнес підтримує фан-культуру, то отримує більше, ніж продажі. Утім, є ще багато прикладів.

Компанії, що долучаються до фан-культур

Nike (Air Jordan) 

Air Jordan — легендарна лінійка кросівок, створена Nike спеціально для Майкла Джордана. З моменту першого релізу в 1985 році бренд перетворився на ікону баскетбольної фан-культури. Нові моделі часто присвячують до знакових моментів, як-от, вихід документального фільму The Last Dance.  

Покупці шикуються в черги не просто за взуттям, а за частиною історії. Фірмовий логотип Jumpman з’явився на третій серії кросівок і став впізнаваним символом бренду Jordan в усьому світі.

Marvel і Star Wars 

Йдеться про франшизи, які перетворили звичайне кіно на масштабні культурні явища. Люди не обмежуються переглядом фільмів. Вони колекціонують фігурки, носять футболки з улюбленими героями, купують комікси, постери, ігри та навіть кухонне приладдя з тематикою. Понад те, це не лише розвага, а стиль життя.

Кухонне приладдя в стилі Star Wars — фан-культура як стратегія бізнесу, що створює силу лояльності, яку неможливо купити

Кухонне приладдя у стилі Star Wars

LEGO 

Бренд, який давно вийшов за межі конструктора. LEGO точно влучає в серце фан-культур, випускаючи набори за мотивами Star Wars, Harry Potter, Marvel, Minecraft, Disney.  

Завдяки офіційним ліцензіям і співпраці з фанатськими спільнотами, LEGO дає можливість створити частинку улюбленого всесвіту самостійно. У результаті компанія має стабільні продажі серед дорослих фанатів не менше, ніж серед дітей.

Funko 

Компанія, яка зробила ставку на любов до персонажів. Найвідоміший продукт Funko — це фігурки Pop! Vinyl, які легко впізнати завдяки великій голові, маленькому тілу й стилізованому вигляду.  

У Funko є ліцензії на сотні франшиз: Marvel і Star Wars, Harry Potter, NBA та безліч інших. Зрештою, фігурки стали культовими серед фанатів коміксів, серіалів, ігор і музики.

Red Bull 

Не маючи прямого зв’язку з фан-культурами, Red Bull геніально працює з фанатами екстремального спорту. Бренд інвестує у фестивалі, спортивні події, створює відео, документальні фільми, подкасти — усе навколо культури драйву та ризику.  

Примітно, що фанати спорту та адреналіну асоціюють Red Bull не з напоєм, а з певним способом життя. Є, наприклад, Red Bull Flugtag. Це змагання, де аматорські команди намагаються пролетіти на саморобних літаках і планерах. Судді оцінюють не лише дистанцію, а й креативність, майстерність і дизайн.

Однак завдяки проєкту Red Bull Symphonic компанія об’єднує і фанатів музики.  Він синхронізує сучасні музичні жанри з класикою. Відомі артисти співпрацюють з диригентами та оркестрами, щоб створити нові аранжування своїх хітів у класичному стилі. Тут зустрічаються фанати хіп-хопу, електронної музики чи репу.

Поради, як будувати бізнес на основі фан-культури

Кілька рекомендацій, які можуть стати вам у пригоді: 

1. Дослідження аудиторії 

Щоб успішно приєднатися до фан-культурної спільноти, необхідно зрозуміти свою аудиторію: що рухає цими людьми, що їх хвилює, чим вони захоплені та як вони спілкуються. Можна відвідувати фан-форуми, дивитися сторінки у соцмережах, щоб дізнатися більше про інтереси фанатів.  

У цьому процесі вам на допомогу прийде й Big Data. Завдяки їй можна створити портрет вашого клієнта і розробити продукти чи послуги, орієнтуючись на інтереси: кінематограф, музика чи відеоігри. Зокрема, серед Big Data-критеріїв ви зможете вибирати не тільки вік і стать, але й такі деталі, як любителі музики та кіно, любителі ігор, любителі спорту. Так можна надихнутися пристрастю цільової аудиторії для створення чогось по-справжньому цінного та унікального.

Big Data для аналітики

Big Data та аналітика

Big Data для аналітики

Побудова портрета наявної та визначення потенційної ЦА з використанням 100+ Big Data-параметрів. Допомагає зрозуміти реальні потреби клієнтів для подальшого розвитку бізнесу.

2. Пропозиція продукції 

Коли ви добре зрозумієте свою аудиторію, наступним кроком зазвичай йде створення продукту, який відповідає її захопленням. Проте враховуйте те, що фан-культури надзвичайно критичні до брендів, які намагаються використати їхню пристрасть лише для швидкого заробітку.  

Наприклад, якщо ви продаєте обладнання для геймерів, дайте їм можливість налаштувати його під свої вподобання, додаючи унікальні дизайни або елементи, пов’язані з їхніми улюбленими іграми. В ігровій індустрії багато фанатів охоче беруть участь у бета-тестуванні ігор, надаючи цінні відгуки та ідеї для вдосконалення продукту. 

Також є платформа LEGO Ideas, де фанати мають змогу поділитися своїми ідеями для нових наборів. Така ініціатива допомогла створити щонайменше 35 наборів, розроблених самими фанатами. 

Ще можна згадати про курс вищої валірійської мови на платформі Duo Lingo, створений на основі популярного серіалу «Гра престолів». Відкритий для всіх охочих, цей курс має понад 500 тис. учнів, що дозволяє їм ще більше зануритися у світ «Льоду та полум’я».

3. Економічні можливості 

Фан-культури, особливо ті, що пов’язані з колекціонуванням та ностальгією, готові інвестувати значні суми в продукти, які резонують з їхніми інтересами. Потрібно створити глибокий емоційний зв’язок із вашими клієнтами. Тому кожен продукт, кожен захід, кожна ідея мають бути не просто вигідними для вас, а такими, що відображають захоплення вашої аудиторії.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті