Про що:
Каршеринг як модель прокату автівок став цікавою новинкою у сфері транспортних послуг. Він усе більш популярний у багатьох містах світу. У цій статті ми розглянемо основні аспекти бізнесу каршерингу в Україні та світі, які перешкоди стають на шляху розвитку ринку та наскільки він перспективний.
Зміст
Що таке каршеринг
Динаміка ринку каршерингу
В2С чи Р2Р: різниця між каршерингом в Україні та за кордоном
Перешкоди на ринку каршерингу та як їх подолати
Потенціал для розвитку каршерингу
Що таке каршеринг
Каршеринг (англ. carsharing) — це послуга оренди авто, коли ви сплачуєте лише час користування машиною. Достатньо завантажити застосунок, авторизуватися і вибрати найближчий на мапі транспортний засіб. Іншими словами, за наявності водійського посвідчення та навичок водіння, ви можете самостійно та швидко дістатися з точки А в точку Б. Ця послуга переважно затребувана серед жителів великих міст.
Динаміка ринку каршерингу
За глобальними прогнозами, ринок каршерингу має позитивну динаміку і зросте на майже 17% за 5 років. Зокрема, якщо у 2023 році було понад 54 млн користувачів каршерингу, то у 2027-му очікується більш як 63 млн. Також очікується, що частка поїздок на власних авто скоротиться з 45% до 29% до 2035 року.
Глобальна динаміка користувачів каршерингу
*Number of users in millions
Джерело Statista
А яка динаміка ринку каршерингу в Україні? Експерти розповідають, що з початку повномасштабної війни ринок каршерингу впав. Він втратив близько 40% користувачів. На це впливав виїзд українців з країни та обмежене пересування тих, хто залишився. У 2023-му на відміну від 2022-го ринок каршерингу почав відновлюватися.
В2С чи Р2Р: різниця між каршерингом в Україні та за кордоном
Ринок каршерингу в Україні та за кордоном працює дещо по-різному. На заході каршеринг керується P2P-моделлю, себто коли одна людина надає в оренду авто іншій. У нас в країні популярна бізнес-модель, коли є автопарк та є користувач, який завантаживши додаток, може оформити оренду машини. Кофаундер українського стартапу PORTO Олексій Грушко в інтерв’ю SPEKA, розповідає, що справжній шеринг — це про обмін авто між людьми, а в Україні — між автопарком і клієнтом.
Серед компаній, які пропонують такі послуги в Україні — Getmancar, GO2GO та інші. Зокрема, Getmancar впровадив як загальноприйнятий для українського клієнта В2С-формат, так і схожий на P2P. Кожен автовласник може надати в оренду свою автівку через сервіс Getmancar.
Каршеринг від Getmancar. Фото MC.today
Перешкоди на ринку каршерингу та як їх подолати
В Україні відсутні зони для паркування каршерингових авто. Про це говорить СЕО Getmancar Тарас Гетманський. Співвласник Uklon Сергій Смусь також підтверджує, що у нас «дуже погана інфраструктура для каршерингу».
Для прикладу, влада Німеччини, яка наразі має найбільше покриття каршерингу в Європі, визначила виділені паркомісця саме для орендованих автівок. Натомість паркувати власне авто в Німеччині невигідно, бо дорого. Зручніше і дешевше користуватися каршерингом.
Тож, на думку Тараса Гетманського, Україні варто звернути увагу на досвід закордонних колег, аби стимулювати розвиток цього ринку.
Опосередковано відсутність паркування впливає й на наступну проблему — користувачі послуги виїжджають за межі зони покриття та залишають там авто. Окрім того, що у таких локаціях машин не видно іншим користувачам у додатку, власникам іноді доводиться залучати евакуатор, коли він створює загрозу для безпечного руху.
Для власників автопарків з каршерингу є дієве рішення, щоб відстежувати геолокацію кожної автівки, де б її не залишили користувачі, та цілодобово контролювати автопарк. Варто лише встановити обладнання на машину — GPS трекер з SIM-карткою для пристроїв. З цим устаткуванням можна налаштовувати дозволені геозони. Є обладнання, яке дає змогу блокувати двигун та отримувати сповіщення від охоронної системи машини. Замовити такі IoT SIM-картки можна в Київстар, а керувати ними через Центр керування IoT.
Зв'язок для бізнесу
M2M-карти для пристроїв
Це SIM-карти, що використовуються у пристроях для обміну даними між ними. Наприклад, у терміналах і банкоматах, камерах відеоспостереження, агро- та виробничому обладнанні тощо.
Потенціал для розвитку каршерингу
Тарас Гетманський наводить приклад Німеччини, де для того, аби підписати договір на надання послуг, варто приїхати в офіс каршерингової компанії, а додатки незручні для використання.
Перевага України — диджиталізація. У нас для того, щоб орендувати авто, можна швидко зареєструватися у додатку за допомогою «Дія» чи BankID. Це виокремлює національний сервіс на світовому ринку.
Для користувачів послуги є свої переваги:
- Можна орендувати автомобіль у потрібний час і день, що дає змогу адаптувати свій розклад і плани, і при цьому не треба володіти власним авто.
- Завдяки додаткам з каршерингу бронювати авто швидко і зручно.
- Є можливість вибирати автомобілі різних класів та марок залежно від потреб.
- Не треба обслуговувати, страхувати та заправляти авто.
Для власників компаній з каршерингу свої можливості:
- Отримувати додатковий прибуток завдяки продажу франшиз в інші міста країни.
- Впровадити послуги корпоративного каршерингу, який буде альтернативою службовим автомобілям.
- Сприяти сталому розвитку та підтримки екології завдяки зниженню транспортного навантаження у містах та зменшенню викидів CO2.
- Привертати увагу зумерів та міленіалів, які підтримують концепцію спільного використання ресурсів і можуть стати постійними клієнтами.
- Використовувати сучасні технології, які полегшують керування бізнесом, як-от мобільні додатки для бронювання авто та автоматичні системи управління автопарком.
До того ж каршеринг в Україні зараз називають ринком «блакитного океану», адже конкуренція поки що невелика, а потенціал для розвитку величезний. «Виграє той, хто вскочить у цей потяг першим» — підсумовує Тарас Гетманський.
Вам також буде цікаво:
Як розвивається ринок електромобілів: зібрали усе, що потрібно знати бізнесу
Додайте коментар