Про що:
Українська економіка та бізнес у березні продовжили тримати курс на відновлювальне зростання. Хоча не без суттєвих перешкод. Так, міжнародні резерви країни зменшуються другий місяць поспіль. А підприємці зазнають збитків не тільки внаслідок воєнних дій, але й через блокаду кордону.
Які головні зміни сталися в економіці та як компанії оцінюють свої перспективи? Найцікавіше зі свіжої статистики та досліджень у березні — читайте у нашому матеріалі.
Зміст
Товарообіг збільшився, а міжнародні резерви — зменшилися
Бізнес прогнозує зростання доходів
Підприємства готові інвестувати у розвиток
У бізнесу зростають втрати через блокування кордону
Покупці обирають українське
Товарообіг збільшився, а міжнародні резерви — зменшилися
У березень українська економіка увійшла з такими змінами:
- Споживча інфляція сповільнилася з 4.7% до 4.3% у річному вимірі. Але у місячному вимірі ціни зросли на 0.3%. За оцінками НБУ, у найближчі місяці споживча інфляція залишатиметься в межах діапазону 5% ± 1 в. п. і може помірно пришвидшитися в другому півріччі.
- НБУ знизив облікову ставку з 15% до 14.5%. Серед головних причин такого кроку — уповільнення інфляції, стійка ситуація на валютному ринку та позитивні зрушення у питанні отримання зовнішньої допомоги у майбутньому.
- ВВП за два перших місяці року зріс на 3.6% порівняно з аналогічним періодом 2023-го. На це є кілька причин: інвестиційний попит, робота українського морського коридору, експорт сільськогосподарської продукції, сприятливі погодні умови для будівельних робіт.
- Товарообіг за два місяці 2024 року склав $16.8 млрд — це на 2% більше, ніж за аналогічний період торік. В Україну імпортували товарів на суму $10 млрд, а експортували – на суму $6.8 млрд.
- Міжнародні резерви України склали $37.1 млрд, що на 3.8% менше, ніж у лютому. Як і минулого місяця, НБУ аргументував це валютними інтервенціями для збереження курсової стійкості та борговими виплатами в іноземній валюті.
Бізнес прогнозує зростання доходів
41% членських компаній Європейської Бізнес Асоціації очікують зростання доходів у 2024-му, а 35% — прогнозують, що вони будуть не меншими, ніж торік. І тільки 24% очікують скорочення доходів. Такими є результати свіжого опитування «Бізнес в умовах війни» серед членів EBA.
78% опитаних компаній працюють в повному обсязі (проти 54% минулого року), а 21% — мають обмеження у роботі (торік — 46%). Не працюють зовсім 1% компаній-членів EBA. А головним обмеженням для 46% респондентів є зменшення географії ведення бізнесу.
Дослідження EBA показало, що за перші місяці 2024 року 36% компаній втратили від війни до $1 млн. Також 39% мають втрати в діапазоні $1-10 млн, і 11% – понад $10 млн. Крім того, 70% підприємств зазначають, що на стабільність бізнесу впливають повітряні тривоги, через які вони призупиняють роботу.
Але попри відчутні втрати, 46% опитаних бізнесів мають фінансові резерви на період більше ніж рік, 19% — на рік, 24% — на пів року та 6% — на кілька місяців.
Підприємства готові інвестувати у розвиток
Попри безпекові загрози, проблеми з нестачею працівників та подорожчання сировини бізнес досить оптимістичний в питанні інвестицій. Згідно з опитуванням Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, 44% компаній готові у 2024 році інвестувати у власний розвиток. І це один з найвищих показників з 2011-го — більш позитивні інвестиційні плани у компаній були тільки у 2018-2020 роках.
Водночас бізнес називає чимало перешкод для інвестицій. Ключові — економічна невизначеність (48%), політична нестабільність (45%) і недостатні прибутки (35%). Тільки 7% опитаних компаній говорять, що не стикаються з перешкодами, які стримують їх від інвестицій.
Дослідження показує, що все більше компаній працює та будує плани на майбутнє. Наприклад, частка підприємств, що працюють на повну потужність збільшилася з 6% минулого лютого до 15%. І лише 15% респондентів не змогли дати відповідь про плани свого бізнесу на наступні 6 місяців (торік — 40%).
Відбулися певні зміни й у переліку головних перешкод для бізнесу. Респонденти назвали такі актуальні проблеми:
- зростання цін на сировину та товари — 49% (у січні — 46%)
- брак робочої сили — 46% (41%)
- безпекові загрози — 45% (46%)
- розрив ланцюжків постачання — 35% (32%)
- зменшення попиту на продукцію чи послуги — 34% (38%)
- складнощі перевезення сировини чи товарів — 29% (32%)
- перебої з електроенергією — 24% (26%)
Основні перешкоди для ведення бізнесу. Опитування Інституту економічних досліджень та політичних консультацій
У бізнесу зростають втрати через блокування кордону
67% опитаних членських компаній Європейської Бізнес Асоціації відчули наслідки страйків на польсько-українських пунктах пропуску. Середня сума збитків одного підприємства респондентів — майже €700 тис.
Найбільш суттєво блокада вплинула на вартість логістики — 98% опитаних компаній кажуть про зростання цін транспортування продукції:
- 23% бізнесів повідомляють про зростання цін до 50%
- 32% – на 50-75%
- 25% – на 75-100%
- 16% — на понад 100%
57% опитаних підприємств втратили замовлення через труднощі на кордоні. В середньому падіння замовлень — на рівні 25%.
Також блокада негативно вплинула на низку інших питань: плани про розширення чи розвиток бізнесу, поточні та майбутні контракти компаній, порушення ланцюгів постачань, зростання цін та зменшення конкурентоздатності, зростання складських затрат.
Покупці обирають українське
74% споживачів в Україні віддають перевагу національним брендам — про це свідчить дослідження Gradus Research.
Дані показують, що українські покупці обережні у зміні брендів: 54% обирають знайомі бренди, а 37% — готові експериментувати. І головна мотивація обрати новий бренд — бажання підтримати українське (для 57% респондентів). 45% опитаних оберуть новий бренд, якщо це дозволить зекономити гроші.
Також Gradus Research пише, що 65% респондентів віддають перевагу дешевшим брендам. А 32% опитаних навіть відмовилася від покупки улюблених брендів. Найменше економлять на їжі, ліках, освіті, транспорті та паливі. Водночас 73% споживачів планують свої покупки, а не роблять їх спонтанно.
В сучасних умовах брендам потрібні максимально ефективні способи залучення клієнтів. Шукайте такі сервіси та технології під потреби своєї компанії на Київстар Бізнес — тут знайдете рішення, які допоможуть детально досліджувати потреби споживачів, знаходити влучні формати комунікації з ними та якісно їх обслуговувати.
Додайте коментар