Що з бізнесом? Коротко про стан економіки та компаній на березень 2024
29 березня 2024 6 хв. читання

Що з бізнесом? Коротко про стан економіки та компаній на березень 2024

Аналітика та дослідження#Бізнес#Економіка#Дослідження#Розвиток#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Stoprussia#Stoprussianagression

Про що:

Українська економіка та бізнес у березні продовжили тримати курс на відновлювальне зростання. Хоча не без суттєвих перешкод. Так, міжнародні резерви країни зменшуються другий місяць поспіль. А підприємці зазнають збитків не тільки внаслідок воєнних дій, але й через блокаду кордону.

Які головні зміни сталися в економіці та як компанії оцінюють свої перспективи? Найцікавіше зі свіжої статистики та досліджень у березні — читайте  у нашому матеріалі.

Зміст

Товарообіг збільшився, а міжнародні резерви — зменшилися

Бізнес прогнозує зростання доходів

Підприємства готові інвестувати у розвиток

У бізнесу зростають втрати через блокування кордону

Покупці обирають українське

Товарообіг збільшився, а міжнародні резерви — зменшилися

У березень українська економіка увійшла з такими змінами:

  • Споживча інфляція сповільнилася з 4.7% до 4.3% у річному вимірі. Але у місячному вимірі ціни зросли на 0.3%. За оцінками НБУ, у найближчі місяці споживча інфляція залишатиметься в межах діапазону 5% ± 1 в. п. і може помірно пришвидшитися в другому півріччі. 
  • НБУ знизив облікову ставку з 15% до 14.5%. Серед головних причин такого кроку — уповільнення інфляції, стійка ситуація на валютному ринку та позитивні зрушення у питанні отримання зовнішньої допомоги у майбутньому.
  • ВВП за два перших місяці року зріс на 3.6% порівняно з аналогічним періодом 2023-го. На це є кілька причин: інвестиційний попит, робота українського морського коридору, експорт сільськогосподарської продукції, сприятливі погодні умови для будівельних робіт.
  • Товарообіг за два місяці 2024 року склав $16.8 млрд — це на 2% більше, ніж за аналогічний період торік. В Україну імпортували товарів на суму $10 млрд, а експортували – на суму $6.8 млрд.
  • Міжнародні резерви України склали $37.1 млрд, що на 3.8% менше, ніж у лютому. Як і минулого місяця, НБУ аргументував це валютними інтервенціями для збереження курсової стійкості та борговими виплатами в іноземній валюті.

Бізнес прогнозує зростання доходів

41% членських компаній Європейської Бізнес Асоціації очікують зростання доходів у 2024-му, а 35% — прогнозують, що вони будуть не меншими, ніж  торік. І тільки 24% очікують скорочення доходів. Такими є результати свіжого опитування «Бізнес в умовах війни» серед членів EBA.

78% опитаних компаній працюють в повному обсязі (проти 54% минулого року), а 21% — мають обмеження у роботі (торік — 46%). Не працюють зовсім 1% компаній-членів EBA. А головним обмеженням для 46% респондентів є зменшення географії ведення бізнесу.

Дослідження EBA показало, що за перші місяці 2024 року 36% компаній втратили від війни до $1 млн. Також 39% мають втрати в діапазоні $1-10 млн, і 11% – понад $10 млн. Крім того, 70% підприємств зазначають, що на стабільність бізнесу впливають повітряні тривоги, через які вони призупиняють роботу. 

Але попри відчутні втрати, 46% опитаних бізнесів мають фінансові резерви на період більше ніж рік, 19% — на рік, 24% — на пів року та 6% — на кілька місяців.

Підприємства готові інвестувати у розвиток

Попри безпекові загрози, проблеми з нестачею працівників та подорожчання сировини бізнес досить оптимістичний в питанні інвестицій. Згідно з опитуванням Інституту економічних досліджень та політичних консультацій44% компаній готові у 2024 році інвестувати у власний розвиток. І це один з найвищих показників з 2011-го — більш позитивні інвестиційні плани у компаній були тільки у 2018-2020 роках.

Водночас бізнес називає чимало перешкод для інвестицій. Ключові — економічна невизначеність (48%), політична нестабільність (45%) і недостатні прибутки (35%). Тільки 7% опитаних компаній говорять, що не стикаються з перешкодами, які стримують їх від інвестицій.

Дослідження показує, що все більше компаній працює та будує плани на майбутнє. Наприклад, частка підприємств, що працюють на повну потужність збільшилася з 6% минулого лютого до 15%. І лише 15% респондентів не змогли дати відповідь про плани свого бізнесу на наступні 6 місяців (торік — 40%). 

Відбулися певні зміни й у переліку головних перешкод для бізнесу. Респонденти назвали такі актуальні проблеми:

  • зростання цін на сировину та товари — 49% (у січні — 46%)
  • брак робочої сили — 46% (41%) 
  • безпекові загрози — 45% (46%) 
  • розрив ланцюжків постачання — 35% (32%)
  • зменшення попиту на продукцію чи послуги — 34% (38%)
  • складнощі перевезення сировини чи товарів — 29% (32%)
  • перебої з електроенергією —  24% (26%)

У бізнесу зростають втрати через блокування кордону

67% опитаних членських компаній Європейської Бізнес Асоціації відчули наслідки страйків на польсько-українських пунктах пропуску. Середня сума збитків одного підприємства респондентів — майже €700 тис. 

Найбільш суттєво блокада вплинула на вартість логістики — 98% опитаних компаній кажуть про зростання цін транспортування продукції:

  • 23% бізнесів повідомляють про зростання цін до 50%
  • 32% – на 50-75%
  • 25% – на 75-100%
  • 16% — на понад 100%

57% опитаних підприємств втратили замовлення через труднощі на кордоні. В середньому падіння замовлень — на рівні 25%. 

Також блокада негативно вплинула на низку інших питань: плани про розширення чи розвиток бізнесу, поточні та майбутні контракти компаній, порушення ланцюгів постачань, зростання цін та зменшення конкурентоздатності, зростання складських затрат.

Покупці обирають українське

74% споживачів в Україні віддають перевагу національним брендам — про це свідчить дослідження Gradus Research.

Дані показують, що українські покупці обережні у зміні брендів: 54% обирають знайомі бренди, а 37% — готові експериментувати. І головна мотивація обрати новий бренд — бажання підтримати українське (для 57% респондентів). 45% опитаних оберуть новий бренд, якщо це дозволить зекономити гроші. 

Також Gradus Research пише, що 65% респондентів віддають перевагу дешевшим брендам. А 32% опитаних навіть відмовилася від покупки улюблених брендів. Найменше економлять на їжі, ліках, освіті, транспорті та паливі. Водночас 73% споживачів планують свої покупки, а не роблять їх спонтанно.

В сучасних умовах брендам потрібні максимально ефективні способи залучення клієнтів. Шукайте такі сервіси та технології під потреби своєї компанії на Київстар Бізнес — тут знайдете рішення, які допоможуть детально досліджувати потреби споживачів, знаходити влучні формати комунікації з ними та якісно їх обслуговувати.

Аналітика та дослідження#Бізнес#Економіка#Дослідження#Розвиток#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Stoprussia#Stoprussianagression

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#Бізнес#Економіка#2024#BigData#БігДата
#2024#Економіка#Бізнес
#BigData#Бізнес#2024#БігДата
#Бізнес#Економіка
#ЩоЗБізнесом#Бізнес#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Економіка
#BigData#ЩоЗБізнесом#Економіка#БігДата#Бізнес
#Бізнес#BigData#БігДата
#ВійнавУкраїні#Рішення#Stoprussia#Stoprussianagression#Економіка#РосійськоУкраїнськаВійна

Підпишіться на новини Kyivstar Business Hub до 15 серпня і отримайте доступ до Київстар ТБПідпишіться на розсилку