Про що:
Посилення обстрілів інфраструктури, дефіцит електроенергії, зростання операційних витрат, дефіцит кадрів — усі ці фактори продовжують інтенсивно впливати на українську економіку. Споживча інфляція пришвидшується, а підприємства погіршують оцінку своєї роботи. Але і країна, і бізнес продовжують адаптуватися: ВВП та товарообіг зростають, а невизначеність підприємств — падає.
Далі розповідаємо про головні зміни в економіці та результати останніх досліджень стану бізнесу.
Зміст
ВВП зростає, а міжнародні резерви — зменшуються
Бронювання та безпека працівників — головні виклики бізнесу
Невизначеність бізнесу зменшується
Підприємства знизили оцінки поточної роботи
В Україні зростає кількість AI-компаній
Оборот українського ритейлу збільшився
ВВП зростає, а міжнародні резерви — зменшуються
З якими показниками українська економіка увійшла у червень:
- Споживча інфляція в річному вимірі незначно зросла — до 3.3% з 3.2% у квітні. У місячному вимірі ціни зросли на 0.6%. НБУ прогнозує, що зростання споживчих цін буде пришвидшуватися через подорожчання електроенергії, нижчі врожаї та подальше збільшення витрат бізнесу.
- ВВП України виріс на 3.7% [±1%] у порівнянні з травнем минулого року. За січень-травень зростання ВВП — на рівні 4.3% [±1%] (до січня-травня 2023-го). За оцінками Мінекономіки, ВВП зростає завдяки стабільній роботі морського коридору та попиту на будівельні послуги.
- НБУ знизив облікову ставку з 13.5% до 13%. Серед причин такого рішення — стримані показники інфляції та поліпшення інфляційних очікувань.
- Міжнародні резерви України зменшилися на 7.9% і склали $39 млрд. Це зумовлено валютними інтервенціями НБУ та борговими виплатами країни в іноземній валюті.
- За п'ять місяців 2024 року товарообіг України склав $44.3 млрд. Це майже на 6% більше, ніж за аналогічний період 2023-го. В Україну імпортували товарів на суму $27.5 млрд, найбільше — машин, устаткування та транспорту. А експортували – на $16.8 млрд, найбільше — продовольчих товарів.
Бронювання та безпека працівників — головні виклики бізнесу
98% компаній-членів Американської торговельної палати продовжують вести бізнес в Україні: з них 85% функціонують повністю, 15% — частково. Про це йдеться в опитуванні «Оцінка стану бізнесу в воєнній Україні». Як працюють компанії:
- У 30% бізнесів були пошкоджені активи, але 70% з них вже їх відновили.
- 77% компаній не релокували жодні свої об'єкти через близькість до зон бойових дій. 23% перемістили офіси (48%), склади та сховища (40%), центри досліджень та розробок (32%), виробничі заводи/фабрики (12%).
- У 49% підприємств знизилася кількість працівників і доходів. Очікують збільшення доходів 43% респондентів, а зменшення – 22%.
На першому місці серед викликів бізнесу — мобілізація працівників (для 80% респондентів), а на другому — безпека та захист співробітників (75%). Також в переліку складних питань для компаній — здоров'я та психічний стан співробітників (50%), перебої в електропостачанні (50%), ракетні атаки на критичну інфраструктуру та бізнес-активи (45%).
Невизначеність бізнесу зменшується
Частка компаній, яким важко передбачити, що вони робитимуть у дворічній перспективі, зменшилася з 38.2% у квітні до 30.9% у травні — такими є результати останнього опитування підприємств від Інституту економічних досліджень та політичних консультацій. Це найнижче значення з жовтня 2022-го. Водночас зменшуються позитивні очікування на дворічний період, а в піврічній — зростають.
Уперше за два роки частка українського промислового бізнесу, який працює на повну силу, перевищила 15% і сягнула 18%. У квітні цей показник був 13%.
З минулого місяця майже не змінився рейтинг перешкод для бізнесу. На першому місці — небезпека працювати. Про неї говорять 56% компаній — це найбільший показник за два роки. Загострюється проблема й браку кадрів — з 43% у квітні до 49% у травні. А на третьому місці — зростання цін на сировину, матеріали та товари (з 51% до 46%).
Підприємства знизили оцінки поточної роботи
Останнє опитування НБУ показує, що бізнес дає гірші оцінки своєї роботи після двох місяців позитивних настроїв. Індекс очікувань ділової активності знизився з 52.3 до 48.0.
Як оцінили свою діяльність компанії різних сфер:
- Найпесимістичніші оцінки дають компанії сфери послуг — індекс знизився з 53.1 до 47.2. Негативні фактори, які на це вплинули — брак кваліфікованих кадрів, здорожчання логістичних витрат і слабкий попит на послуги.
- Підприємства торгівлі погіршили оцінки через подорожчання імпорту, високих цін на пальне та зниження попиту на товари. Індекс знизився з 51.8 до 47.7.
- Компанії будівельної галузі, попри стабільний внутрішній попит і сприятливі погодні умови, також знизили свої оцінки — з 53.4 до 49.8 з 53.4. Причини — підвищення закупівельних цін постачальників і вартості послуг підрядників.
- У промисловості індекс впав з 51.7 до 48.8. Компанії наголошують на таких негативних факторах: високі безпекові ризики, зростання витрат виробництва, брак електроенергії та скорочення експортних замовлень.
В Україні зростає кількість AI-компаній
За останнє десятиліття кількість AI-компаній в Україні зросла більш ніж удвічі — з 97 до 243 станом на кінець 2023 року. Такими є висновки дослідження AI HOUSE та інвестиційної групи Roosh за підтримки Мінцифри.
Відібрали найцікавіші факти з дослідження:
- Кількість продуктових компаній виросла суттєвіше (+273%), ніж частка сервісних (+46%).
- Кількість AI/ML-спеціалістів за 10 років збільшилася у п'ять разів — до 5 200.
- В Україні активні 44 українських і світових венчурних фондів, які інвестують в AI-стартапи.
- За 2023 рік українські АІ-компанії залучили $10.8 млн венчурних інвестицій. Водночас Україна посідає останнє місце серед країн Центральної та Східної Європи за кількістю залучених венчурних інвестицій протягом останніх трьох років.
- Три найбільші українські AI-стартапи — Grammarly, Preply та People.ai — оцінюють в понад $14.5 млрд.
Оборот українського ритейлу збільшився
У 2023 році оборот підприємств роздрібної торгівлі склав 1.5 трлн грн — на 30% вище показників 2022-го, та на 7.1% більше, ніж у 2021-му. Про це йдеться у дослідженні Асоціації ритейлерів України та аналітичної компанії YouControl.
62% загального товарообігу торговельних мереж дали компанії-члени Асоціації ритейлерів України. Так, найбільші обороти у 2023 році були в продуктового ритейлу — 491.5 млрд грн. На другому місці – АЗС з виторгом у 203 млрд грн, а на третьому — магазини DIY (будівельні матеріали та товари для дому) з оборотом у 73.8 млрд грн. Далі йдуть магазини техніки та електроніки (68.2 млрд грн), а замикають п'ятірку непродуктові оператори (63.4 млрд грн).
Розвиваєте компанію у сфері роздрібної торгівлі? Зібрали всі корисні рішення для ритейлу на одній сторінці Київстар Бізнес.
Додайте коментар