Про що:
Зміст
Що з видавництвами та книжковою торгівлею
Основні українські тренди у книжковому напрямку
Різноманіття книжкового бізнесу
Як почати книжковий бізнес
Що з видавництвами та книжковою торгівлею
Видавництва
Упродовж 2023 року до Державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції внесені 302 суб’єкти видавничої справи. З них 270 — нові, а 32 — переоформили свідоцтва. Для порівняння, загально у 2022 році суб’єктів видавничої справи було лише 152. Також на 73% збільшилася кількість друкованої продукції та на 203% — кількість тиражів.
У звіті Українського інституту книги та YouControl йдеться, що у 2023 році видавці вдвічі покращили свій виторг (річний дохід від реалізації продукції) проти 2022 року і перевищили втричі показники 2021-го. Таке збільшення виторгу пояснюється, зокрема, зростанням цін на книжки.
Звіт Українського інституту книги та YouControl
Український інститут книги поділяє видавців на:
- «Перша сотня» — 104 видавці з річним виторгом понад 4 млн грн.
- «Друга сотня» — 103 видавці з річним виторгом 0,8-4 млн грн.
- Решта — 164 видавці, серед яких лише 130 мають базу для порівняння.
Так от дослідження показало, що «перша сотня» переважно легше долає виклики воєнного часу і має кращі результати, ніж у 2021 році. За підсумками І кварталу 2024 року у 19 з 22 великих видавців є фінансове зростання порівняно з I кварталом 2023-го. Близько половини видавців з «другої сотні» також впоралися з перешкодами. Втім, 60% видавців з третьої групи так і не змогли вийти на показники 2021 року.
У 2023 році відновилося державне замовлення на виготовлення підручників, якого у 2022 році не було. У структурі книжкового випуску переважають навчально-методичні видання, тож їхні видавці фінансово успішні.
Продаж книжок
Станом на лютий 2024-го в Україні працює близько 461 книгарні, хоча ще у вересні 2023 року їх налічувалося 422. Серед суб’єктів книжкової торгівлі переважають ФОПи — 1558, а юридичних осіб — 214. Підприємства, які продають книжки, на відміну від видавництв, не погіршили результати й щороку мають позитивну динаміку. Наприклад, показники у 2023-му вдвічі перевищили показники 2021 року. Але, як було зазначено вище, варто зважати на підвищення цін на книжки.
Український інститут книги визначив лідера роздрібного книжкового офлайн-ринку — це «Книгарня “Є”» з часткою понад 50%. В цілому, якщо зважати на доступні фінансові результати ритейлерів за I квартал 2024 року, можна казати про їхнє зростання в середньому на 84%. Онлайн торгівля книжками також демонструє щорічне зростання. Лідер у цьому сегменті поряд із «Книгарня “Є”» — Yakaboo.
Підтримка
За рекомендаціями Українського інституту книги, державі потрібно підтримувати та зберігати малі видавництва. Адже серед усіх учасників книжкової сфери у них найгірші фінансові показники. Водночас саме малі видавництва створюють значну частину впливового контенту, відкривають нові жанрово-тематичні напрямки і таланти молодих авторів.
Аби підтримати українських видавців, 17 червня 2024 року Президент України підписав Закон №11251 «Про уточнення діяльності Українського інституту книги з підтримки розповсюджувачів видавничої продукції та надання державної допомоги на придбання книг».
За словами заступниці голови Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Верховної Ради України Євгенії Кравчук, цьогоріч українці, яким з 1 січня 2024 року виповнилось 18 років, отримають сертифікат в Дії на суму 908 грн, щоб придбати електронні, паперові, аудіальні або для осіб з порушенням зору книжки. Отримані гроші перейдуть на підтримку видавців. Так українці зможуть вибрати собі україномовні книжки, а видавництва — видати за ці гроші додатково десь 1,5–2 млн примірників.
Також після уточнень в законі мають впровадити субсидії для відшкодування оренди для приміщень книгарень. Для розуміння, держава щоквартально має покривати частину орендної плати за приміщення магазину книг. При чому, необхідно, щоб 80% площі займала сама книгарня і 80% від її загального прибутку були продажі українських книг.
Крім того, допомогу (908 гривень), щоб купити книжки, отримуватимуть батьки впродовж року з дня народження дитини. Але цей проєкт почне діяти після закінчення воєнного стану.
Водночас серед важливих подій у книжковому напрямку можна відзначити те, що Український інститут книги став членом консорціуму європейських організацій EURead, до якого входить 33 організації з 22 країн Європи.
Заступниця директорки з питань міжнародної співпраці Олена Одинока каже, що це дуже важливе членство, оскільки так є можливість популяризувати читання разом з європейськими колегами, інтегруватися у європейський культурний простір, переймаючи їхній досвід. Як результат, це посилить розвиток читання в Україні.
Український інститут книги задля популяризації читання розробив інтерактивну мапу книжкової екосистеми України. Цей інструмент буде у пригоді читацькій аудиторії. А якщо ви знаєте книгарні, які ще не нанесені на цю мапу, надсилайте інформацію на електронну пошту vira.karasjova@ubi.org.ua. Так вдасться масштабувати цей напрямок.
Інтерактивна мапа книжкової екосистеми України. Джерело: Український інститут книги
Перешкоди
Попри зростання ринку є й перешкоди. Адже, наприклад, через атаку на типографію «Фактор-Друк» 23 травня 2024 року, видавничий ринок України може зменшитися на 40%. Зокрема, друк українських підручників — на 50%. Про це в ефірі «Радіо Свобода» заявив власник поліграфічного комбінату «Фактор-Друк» Сергій Політучий. Відновлення роботи компанії може зайняти декілька місяців, а релокацію поки що реалізувати не вийде.
Віктор Круглов, генеральний директор видавництва «Ранок», зазначає, «що росіяни розуміють, наскільки важливим є друковане слово для українського опору та національної ідентичності. Саме тому однією з цілей ворога стали цивільні друкарні. І саме тому держава має активно підтримувати та розвивати книжкову галузь: бібліотеки, видавництва, поліграфічні комплекси, книгарні».
Віктор Круглов, генеральний директор видавництва «Ранок», зазначає, «що росіяни розуміють, наскільки важливим є друковане слово для українського опору та національної ідентичності. Саме тому однією з цілей ворога стали цивільні друкарні. І саме тому держава має активно підтримувати та розвивати книжкову галузь: бібліотеки, видавництва, поліграфічні комплекси, книгарні».
Основні українські тренди у книжковому напрямку
Виокремили кілька цікавих трендів:
- Зацікавленість книгами українських авторів. Найбільший попит мають книги Сергія Жадана, Макса Кідрука та Ілларіона Павлюка.
- Популярні категорії книг — історична, психологічна, науково-популярна, класична.
- Зріс попит на літературу іноземними мовами.
- Найактивніші читачі — аудиторія віком 16-27 років.
- Паперові книги популярніші за електронні. Е-книгам надають перевагу лише 12% аудиторії.
- Покупки книг в офлайн-книгарнях переважають над онлайн-форматом. Купівля примірників на книжкових сайтах чи сайтах видавництв — другий за популярністю канал придбання книг.
- Спостерігається бум на відкриття книгарень-кав’ярень. Про одну з таких ми писали у статті.
Цікаво: ринок книжок із підприємництва українською мовою невеликий, а тому Genesis створив Genesis Press, щоб адаптувати культові бізнес-книжки. Усі охочі можуть долучитися до цієї ініціативи. Залишайте назву бізнес-книги, яку, на вашу думку, треба перекласти й видати в Україні, за посиланням.
Різноманіття книжкового бізнесу
«Книгарні стали центрами культурного життя, де можна прийти на зустріч з письменником, обговорити прочитане в книжкових клубах, випити кави, погортати книжки й вже потім, можливо, їх придбати. Це додатковий і потужний канал промоції перспективних авторів або їхніх книг» — ділиться спостереженнями Віктор Круглов.
Додаткові товари приносять книгарням більше прибутку, а тому власники пропонують не тільки книги, а й каву, сувеніри, організовують культурні заходи тощо. Зібрали приклади форматів книжкового напрямку:
-
Книгарня-кав’ярня
Книгарні-кав’ярні привертають увагу цільової аудиторії тим, що у закладах можна і випити ароматну каву зі смаколиками у затишній атмосфері, і почитати або придбати книги, і зустрітися з однодумцями.
-
Книгарня-кав’ярня-бар
У Києві є книгарня-кав’ярня-бар «Плекай» — проєкт «Книжкового Лева». У ній можна продавати чи купляти вживані екземпляри книг й пити не лише каву, а й крафтові напої. Фокусуються на рідкісних виданнях книжок.
-
Книгарня за підпискою
Книгарня «Тиша» надає книги за підпискою. Як це працює? Сплативши 500 грн на місяць, ви отримаєте доступ до прокату книг з асортименту книгарні. Обирайте максимум 2 книги та впродовж 30 днів поверніть. Відписатися від послуг можна будь-коли.
-
Книжковий корнер
Дмитро Феліксов, засновник Readeat, відкрив книжковий корнер у Київській школі державного управління. Тут є близько 1200 книг від 46 видавництв і каса самообслуговування без консультантів і охорони. Популярні категорії у читачів — «Бізнес і саморозвиток», «Історія» і «Психологія».
-
Літературна комікс-кав’ярня
Літературна кав’ярня «Tenten», власниками якої є міжнародна корпорація «Tintinimaginatio» і бельгійське видавництво «Casterman», дозволяє відвідувати заклад з домашніми тваринами. Тут усе за мотивами культової серії мальописів про мандрівника Тентена і його фокстер’єра Мілу.
-
Книгарня для інтровертів
У Львові відкрили «Книгарню артефактів» для інтровертів. Власниця каже, що заклад для тих, кому не хочеться ні з ким розмовляти. Купити книгу, додаткові аксесуари або проконсультуватися можна без слів, написавши запитання у папері або у своєму телефоні.
Як почати книжковий бізнес
Віктор Круглов говорить, що книгарень в Україні мало. Їх не вистачає в райцентрах або малих містах. Вони без державної допомоги не вистоять. Чого не скажеш про великі міста. Наприклад, у Києві відкрити невелику книгарню (до 100 кв. м) можна за $40 000–70 000. Орієнтовно чверть грошей піде на оренду та ремонт, чверть — на меблі, інше — зарплата співробітникам, закупівлю продукції та супутні витрати. Така книгарня матиме рентабельність у середньому 15% і окупність 2-3 роки.
Натомість у малому місті відкриття буде дешевшим, але й середній чек меншим. Тому таких закладів там і небагато. Тож, програма державних субсидій стала б важливий етапом, щоб підтримати, зокрема й книгарні у невеликих містах. Скажімо, орендну плату таких книгарень може повністю покривати держава.
Ось приблизний покроковий план для відкриття книгарні:
- Визначтесь з форматом вашого бізнесу.
- Проведіть аналіз ринку, зрозумійте свою цільову аудиторію, з’ясуйте її потреби та уподобання. Зробити це можна завдяки портрету клієнта.
- Вивчіть конкурентів, а саме — їхні продукти, ціни, маркетингові стратегії, формат бізнесу.
- Розрахуйте потрібний бюджет для запуску та щоденної діяльності.
- Визначте місце розташування вашого магазину або закладу, якщо вирішили працювати офлайн. Оберіть місце з великим потоком людей. Тут допоможе геоаналітика.
- Знайдіть надійних постачальників книг. Домовтеся про співпрацю, гуртові ціни та умови доставки.
- Отримайте усі необхідні ліцензії та дозволи для відкриття і ведення бізнесу.
- Розробіть маркетингову стратегію для залучення клієнтів. Зокрема, це можна зробити через соціальні мережі, рекламу на місцевих онлайн-ресурсах, через розсилки повідомлень тощо. Зверніться за консультацією до спеціалістів Київстар.
- Займіться пошуком персоналу і готуйтесь до відкриття.
Реклама та пошук клієнтів
SMS-розсилки від аналітиків Київстар
Знаходьте нових клієнтів завдяки тригерним та таргетованим розсилкам. Аудиторія для розсилки підбирається з використанням Big Data-аналізу.
Це загальний план, із яким ви можете розпочати власну справу. Втім, кожен бізнес має свої особливості, тому можливо, вам знадобиться внести зміни у планування відповідно до вашої ситуації та цілей.
Вам також може бути цікаво:
Додайте коментар