Про що:
У кожного підприємця є своя формула успіху. Хтось рахує її в цифрах і дедлайнах, деякі — у моментах із родиною чи друзями. Проте всі прагнуть одного — балансу. Між роботою й особистим життям, між результатами й відпочинком. Йдеться про work-life balance (баланс між роботою та особистим життям). Однак для українського бізнесу ця формула змінилася. До звичних «work» і «life» додався ще один вимір — війна. Тепер це вже work-life-war balance. Чи можливо втримати рівновагу під час війни? Зібрали дієві правила, які допомагають зберігати внутрішній баланс у найскладніші часи.
Зміст
Чому старі підходи більше не працюють
Коли варто переглянути свій work-life-war баланс
Як можна підтримувати work-life-war balance
Що ще можна зробити, аби зберігати рівновагу:
Чому старі підходи більше не працюють
До повномасштабного вторгнення кожен мав своє уявлення про баланс між роботою та особистим життям. Якщо вдавалося все поєднати — це вже було успіхом. Однак вже понад три роки на графік українців впливають воєнні реалії: повітряні тривоги, обстріли, а раніше — й вимкнення світла. Звідси маємо емоційне виснаження. У таких умовах баланс доводиться вибудовувати з нуля, з урахуванням нових чинників. Усе це відбивається на роботі, мотивації, здоров’ї та відчутті контролю над власним життям.
Психологічний фон теж змінився. За даними дослідження End of Year Survey від Gallup International, яке в Україні провела Rating Group наприкінці 2024 року, ми — на передостанньому місці серед 35 країн за рівнем щастя:
- Лише 33% українців вважають себе щасливими;
- 28% — нещасливими;
- Майже 40% — відповідають, що знаходяться «десь посередині».
Люди постійно лавірують між надією і втомою, сплесками мотивації й апатії.
І все ж, попри напругу, 62% українців сприймають життя таким, як воно є, й адаптуються до нових умов. Ми вчимося жити в умовах невизначеності. Саме це відкриває можливості будувати нову версію work-life balance, а точніше — work-life-war balance. Тож, з чого почати?
Коли варто переглянути свій work-life-war баланс
Американська психологиня Емі Салліван звертає увагу на кілька ознак, які вказують, що час зупинитися й подивитися, чи є у вашому житті баланс.
Що має вас насторожити:
- Ви зовсім перестали дбати про себе. Сидите перед ноутбуком цілий день без перерви, забуваєте розім’ятися чи просто випити води.
- Засинаєте пізно або довго не можете заснути. Часті перекуси на ходу, бо нормальний сніданок чи вечеря — рідкість.
- Є проблема, яка турбує, але ви не хочете або не можете про неї говорити. Постійно відчуваєте тривогу, роздратованість, страх, зневіру.
- Робота втратила сенс. Здається, ніби ви нічого не робите достатньо добре. Хочеться уникати обов’язків і спілкування, боїтеся, що вас звільнять.
- Мало відпочиваєте. У вихідні або вночі ви все одно перевіряєте пошту, відповідаєте на повідомлення і боїтеся щось пропустити.
- Ви переконані, що не можете взяти навіть коротку паузу. Постійна доступність для колег для вас уже не виняток, а норма.
- Близькі люди залишаються «на потім». Ви все рідше бачитеся з родиною чи друзями, і це починає відбиватися на стосунках.
Якщо хоча б кілька пунктів вам знайомі — це сигнал, що щось іде не так, але з цим можна працювати. Далі поговоримо про конкретні правила, які допомагають тримати рівновагу.
Як можна підтримувати work-life-war balance
Підтримувати внутрішню стійкість у період невизначеності — це про вміння шукати сенс у повсякденних речах. Олександр Сударкін, викладач Бізнес-школи МІМ, радить кілька практичних підходів для налагодження work-life-war balance:
- Фільтруйте пріоритети. Що важливіше для вас зараз: доробити завдання чи дати собі шанс відпочити? Війна навчила нас гнучкості, але також і чесності із собою. Не всі задачі однаково критичні. Подумайте, до чого може призвести ваша дія або її відкладення. Це допомагає зосередитись і не витрачати сили даремно.
- Використовуйте принцип «спочатку обов’язкове, потім нагорода». Знайомий ще з дитинства механізм. Це може бути що завгодно: серіал, вечеря з друзями, прогулянка або улюблений фільм чи книга. Така проста мотивація добре працює і в дорослому житті.
- Показуйте (і собі, і колегам) неочевидну цінність роботи. Щоденні задачі мають сенс, навіть якщо здаються рутинними. Роблячи свою частину, ви допомагаєте команді, бізнесу, клієнтам, країні. Іноді достатньо озвучити людині, чому її робота важлива, або собі нагадати, навіщо ви це робите.
- Створюйте прості ритуали та символи. Невеликі традиції в команді або особисті щоденні звички формують опору. Це може бути кавова пауза перед початком робочого дня, фраза, яка вас надихає, улюблений плейлист або квітка на робочому столі, яку хочеться бачити щодня. Створіть внутрішній порядок.
Як тримати WAR-WORK-LIFE баланс
Що ще можна зробити, аби зберігати рівновагу:
- Дайте собі (і колегам) простір для фокусування та зручної комунікації
Працювати у стресових умовах — це вже виклик. А постійні сповіщення, очікування миттєвої відповіді та контроль ще більше виснажують, тому дайте собі право зосередитися на роботі без тиску. І колегам теж. Адже усі ми можемо не відповісти одразу і це нормально. Якщо питання не термінове — зачекайте. Якщо ж потребує швидкої реакції, краще напишіть про це або зателефонуйте.
Допомагають у цьому зручні сервіси, як-от Microsoft Teams. Вони дають змогу залишатися на зв’язку, не втрачати суть і водночас не вимагати постійної присутності. Комунікуйте з розумінням і повагою до чужого простору, щоб зберегти здоровий командний клімат.

Командна робота
Microsoft 365 від Київстар
Набір ліцензійних додатків та сервісів для роботи вашої команди: Word, Excel, Powerpoint, бізнес-месенджер Teams, корпоративна пошта Outlook, 1 ТБ хмарного сховища та інше.
- Плануйте наступний день
Заряджені гаджети, резервне місце для роботи, розуміння, які завдання критичні — усе це зменшує хаос і рівень стресу. Якщо плануєте працювати з офісу, зважайте на погоду підготуйте одяг з вечора, продумайте маршрут, бо можливі перебої в транспорті через повітряні тривоги тощо.
- Говоріть із керівником
Багато хто мовчить, коли відчуває перевантаження, але розмова з керівником допоможе розставити пріоритети, делегувати зайве або знайти підтримку. Іноді просте: «Мені зараз важко, подивімося разом, що критичне, а що ні» запускає позитивні зміни.
Наприклад, Аріанна Хаффінгтон, співзасновниця The Huffington Post, кардинально змінила своє ставлення до роботи та особистого життя після того, як одного дня знепритомніла через перевтому. Цей випадок змусив її переосмислити цінність сну та особистого добробуту. Вона дійшла висновку, що постійне прагнення до досягнень коштом власного здоров’я — хибний шлях.
- Не забувайте про відпустки
Не обов’язково їхати кудись далеко, щоб відпочити. Навіть кілька днів вдома без робочих чатів вже відновлять ваш ресурс.
- Турбота про себе
Якщо ви керівник, дізнайтесь, чи потрібна команді психологічна підтримка. Онлайн-опитування — це хороший спосіб зрозуміти загальний настрій. Якщо є потреба, запросіть фахівців. Наприклад, у Київстар працівники можуть звертатися до психологів онлайн, незалежно від місця перебування.
- Освоюйте нове
Нерідко саме навчання допомагає знайти внутрішню точку опори. Можна не змінювати професію повністю, а здобути нову навичку, пройти короткий курс або спробувати інше завдання в команді. Це додає впевненості у своїх силах. Скористайтесь добіркою курсів про бізнес, маркетинг і дизайн і оберіть цікавий для себе напрямок.
Ці правила можна трансформувати та розширювати залежно від потреб компанії та її працівників. Адже поняття балансу між роботою й особистим життям під час війни відрізнятиметься від українця до українця. Ми задали вектор, як можна робити, а ви вирішуйте, що вам ближче та тестуйте, що відлунюється у душі. Знайдіть той самий work-life-war balance.
Додайте коментар