Про що:

Ритейл — один з двигунів економіки кожної країни, бо наповнює бюджети всіх рівнів та працевлаштує мільйони громадян. Водночас ця галузь постійно стикається зі складними викликами, які потребують інноваційних рішень. Пропонуємо розглянути три з них: нестача кадрів, омніканальність продажів і запити клієнтів у персоналізації.

Ці виклики не нові для ритейлу, але саме зараз вони загострюються та визначають майбутнє галузі. Щоб залишатися у грі, бізнес має їх враховувати у своїй стратегії. Розповідаємо, як це зробити.

Зміст

№1: Дефіцит кадрів

№2: Посилення омніканальності

№3: Персоналізація досвіду клієнтів

№1: Дефіцит кадрів

Висока плинність кадрів не є дивиною для ритейлу — її річний показник традиційно становить 60%. Але через економічні та безпекові проблеми цей виклик загострюється у всьому світі. Так, 87% керівників ритейлу США називають нестачу кадрів проблемою №1 у 2023 році. Для європейських компаній залучення та утримання кадрів — серед головних стратегічних пріоритетів на наступні 5 років.

Для українського бізнесу цей виклик зараз актуальний більш ніж коли-небудь. Дефіцит кадрів обумовлений кількома причинами: демографічна криза, міграція людей через повномасштабну війну та зменшення кількості працездатних на ринку у зв’язку з мобілізацією.

Згідно з дослідженням «Виклики та динаміка ринку праці в ритейлі» Асоціації ритейлерів України та онлайн-платформи Robota.ua, з січня по серпень 2023 року збільшилась потреба у таких працівниках:

  • касир — на 38%;
  • продавець-консультант — 36%;
  • керівник магазину — 31%;
  • товарознавець — 27%;
  • охоронець — 27%;
  • вантажник — 24%;
  • водій — 22%.

Дослідження Work.ua показують, що кількість вакансій у категорії «Роздрібна торгівля» зростає майже щомісяця. Тільки у серпні в цій ніші було на 9% вакансій більше, ніж у липні, а у вересні — ще плюс 3%.

Світовий ритейл у відповідь на дефіцит кадрів посилює автоматизацію. Наприклад, Walmart і Amazon додають усе більше автоматизованих рішень на своїх складах і в маркетах. Але це точкові дії, бо не всі задачі можна передати машинам. Тому бізнес має шукати ефективні інструменти для залучення нових працівників. Один з таких — Big Data-рішення.

Big Data та аналітика

Big Data та аналітика

Big Data-рішення для бізнесу

Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.

Аналітичні інструменти допомагають знаходити працівників, які відповідають вимогам вакансії, не використовуючи традиційні канали — джоб-сайти та рекрутингові агенції. Завдяки геоаналітиці компанія може знайти потенційних кандидатів на потрібній локації, наприклад, поблизу магазину. А потім — сегментувати їх за віком, статтю чи іншими характеристиками та налаштувати таргетовані розсилки на відібраних кандидатів з пропозицією працевлаштування.

Реклама та пошук клієнтів

SMS-розсилки від аналітиків Київстар

Знаходьте нових клієнтів завдяки тригерним та таргетованим розсилкам. Аудиторія для розсилки підбирається з використанням Big Data-аналізу.

Як працює Big Data на кейсі Київстар:

Задача. Мережа супермаркетів шукала касирів, працівників складу та вантажників. Важлива умова — кандидати мають проживати в пішій доступності до маркету чи складу. Рішення. Знайшли людей, ​які живуть у потрібній локації й шукають роботу, та налаштували таргетовану розсилку на вибраних абонентів​. Результат. Закрили ​вакансії та сформували резерв кандидатів на майбутнє.

Важливо, що Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» і не передає та не продає персональні дані абонентів, зокрема записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.

№2: Посилення омніканальності

Якщо раніше багатоканальність вважали передовим підходом лідерів ритейлу, то сьогодні це обов’язкова умова для всіх, хто прагне бути конкурентноздатним. Клієнтів більше цікавить не формат покупок, а їхня безперебійність. Так, згідно зі звітом PwC, понад 40% опитаних готові заплатити за товар більше, якщо зможуть отримати його швидко та зручно.

Традиційні ритейлери повинні глибше цифровізуватися, а онлайн-бізнес — шукати виходи в офлайн. Фізичні торгові точки, інтернет-магазини, додатки та соцмережі мають працювати як єдина екосистема, щоб гарантувати безшовний досвід покупок.

Які стратегії омніканальності розвиваються в ритейлі:

  • купувати онлайн, але забирати в офлайн-магазині;
  • обирати в магазині, але купувати онлайн;
  • купувати онлайн, але повертати в магазині;
  • перевіряти на сайті або в додатках наявність товарів у магазинах.

Про важливість руху в бік омніканальності говорили й на цьогорічному iForum. Під час дискусійної панелі «Український ритейл майбутнього — онлайн чи офлайн?» своїми поглядами на це питання поділився CEO COMFY Ігор Хижняк:

Ігор Хижняк

Ігор Хижняк

CEO COMFY

Омніканальність — єдина правильна модель для ритейлу на сьогодні. Онлайн-бізнесу потрібно думати, як вийти в офлайн — відкривати магазин чи точку видачі. А офлайн-бізнесу — як діджиталізуватися.

Найважливіше для ритейлера — як клієнт може найшвидше отримати те, що хоче в цю хвилину. Тому товар має бути усюди, де зручно покупцям: в мобільному додатку, на сайті та в магазині.

Частка онлайн-продажів COMFY на сьогодні — 32%. Клієнти все більше купують товари на сайті, а забирають у магазинах або поштових відділеннях. За останній рік показник онлайн-продажів підвищився, але в перспективі ще є потужна база для зростання. Показово те, що навіть коли клієнти купують в офлайн-магазинах, 75% з них попередньо шукають товари на сайті. А потім йдуть в магазин, щоб впевнитись у своєму виборі, отримати нові емоції та проконсультуватися зі спеціалістом.

Омніканальність — єдина правильна модель для ритейлу на сьогодні. Онлайн-бізнесу потрібно думати, як вийти в офлайн — відкривати магазин чи точку видачі. А офлайн-бізнесу — як діджиталізуватися.

Найважливіше для ритейлера — як клієнт може найшвидше отримати те, що хоче в цю хвилину. Тому товар має бути усюди, де зручно покупцям: в мобільному додатку, на сайті та в магазині.

Частка онлайн-продажів COMFY на сьогодні — 32%. Клієнти все більше купують товари на сайті, а забирають у магазинах або поштових відділеннях. За останній рік показник онлайн-продажів підвищився, але в перспективі ще є потужна база для зростання. Показово те, що навіть коли клієнти купують в офлайн-магазинах, 75% з них попередньо шукають товари на сайті. А потім йдуть в магазин, щоб впевнитись у своєму виборі, отримати нові емоції та проконсультуватися зі спеціалістом.

№3: Персоналізація досвіду клієнтів

Персоналізація переходить з категорії приємного бонусу до топової потреби клієнтів. Для ритейлу стає обов’язковим використання великих даних, штучного інтелекту та машинного навчання, щоб глибше зрозуміти поведінку й уподобання аудиторії.

Дослідження комунікаційної платформи Twilio показало: 66% споживачів відмовляться від бренду через відсутність персонального підходу. Водночас 86% опитаних стверджують, що персоналізований досвід підвищує лояльність до брендів, а 56% — готові робити повторну покупку у таких компаній. Як пише McKinsey, персоналізований підхід може зменшити витрати на залучення клієнтів на 50%, збільшити доходи на 5-15% і підвищити рентабельність маркетингових інвестицій на 10-30%.

Як ритейлери можуть персоналізувати досвід клієнтів:

  • Рекомендувати продукти. Аналізуючи історію покупок, вподобання товарів і дані про дії на сайті, бренди можуть пропонувати клієнтам релевантні його потребам продукти. Наприклад, сервіс Stitch Fix поєднує функції онлайн-магазина та стиліста — пропонує одяг на основі даних покупця. Для цього ШІ аналізує всі відгуки, вподобання та інформацію в соцмережах клієнтів.
  • Адаптувати програми лояльності. Пропонуйте персоналізовані винагороди відповідно до інтересів споживача. Starbucks у мобільному додатку дарує ексклюзивні винагороди, знижки та пропозиції на базі уподобань клієнтів та історії покупок. А Nike через додаток NikePlus надає доступ до асортименту продуктів у найближчих до клієнтів магазинах — тут можна перевіряти наявність товарів певної моделі та розміру й резервувати їх.
  • Використовувати гіперлокальний маркетинг. Так ви можете створювати контент та пропозиції, що відповідають місцерозташуванню цільової аудиторії. Наприклад, робити розсилки клієнтам, які живуть поблизу ваших маркетів. Також можна налаштувати тригерні розсилки у відповідь на певні події. Припустимо, клієнт проходитиме біля вашого магазину й в цей момент отримає індивідуальну пропозицію — певний товар зі знижкою.

Як це працює на кейсі Київстар:

Задача. Роздрібна мережа хотіла залучити до магазинів за межами України клієнтів, які мігрували. Рішення. Проаналізували клієнтів замовника, які виїхали в Польщу та Чехію та проживають у містах відкриття нових магазинів. І налаштували таргетовану розсилку на потенційну аудиторію. Результат. Повернули до магазинів постійних клієнтів, які були змушені мігрувати, а також залучили нових, що проживають у містах відкриття магазинів.

Big Data та аналітика

Big Data та аналітика

Геоаналітика та теплові карти

Аналіз територій у розрізі окремих локацій, міста, району. Допомагає визначити вдалі місця, щоб розташувати новий бізнес чи розширити наявний.

  • Запускати персоналізовані розсилки. Таргетовані розсилки дозволяють сповістити про ваші товари, послуги чи знижки саме ту аудиторію, яка з високою ймовірністю в них зацікавлена. За допомогою Big Data-фільтрів ви можете сегментувати аудиторію за віком, статтю, інтересами, місцеперебуванням, типом телефону тощо. А потім — налаштувати на них персоналізовану SMS-розсилку.
Олександр Назарук

Олександр Назарук

керівник напрямку з продажу рішень у ритейлі в Київстар:

«Мінливі бізнес-умови потребують від ритейлу перегляду своїх підходів та аналітичних інструментів. Щоб мати перевагу на ринку, компаніям важливо працювати з даними про потреби й уподобання клієнтів та адаптувати під них свою маркетингову стратегію. Саме це дозволить вибудовувати ефективну комунікацію, яка зміцнить зв’язки з наявними клієнтами та залучить нових».

«Мінливі бізнес-умови потребують від ритейлу перегляду своїх підходів та аналітичних інструментів. Щоб мати перевагу на ринку, компаніям важливо працювати з даними про потреби й уподобання клієнтів та адаптувати під них свою маркетингову стратегію. Саме це дозволить вибудовувати ефективну комунікацію, яка зміцнить зв’язки з наявними клієнтами та залучить нових».

Ви можете самостійно запускати маркетингові кампанії на спеціалізованих платформах. Наприклад, на ADWISOR від Київстар. Або ж доручити налаштування та надсилання SMS-розсилок спеціалістам Київстар.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті